Narodno pozorište Republike Srpske u Banjoj Luci, Vrbaska banovina, Kraljevina Jugoslavija je osnovano 2. septembra 1930. godine kao „Narodno pozorište Vrbaske banovine" (kasnije kao „Narodno pozorište Bosanske Krajine“) i od tada je važan nosilac razvoja dramske umetnosti u gradu, a i celoj regiji.
Najveće zasluge za nastanak ovog pozorišta pripadaju prvom banu Vrbaske banovine, gospodinu Svetislavu Milosavljeviću, ličnosti koja je svojom vizijom i energijom postavila temelje modernoj Banjoj Luci. Svečana premijera u pozorištu, uz govore samog bana i visokih zvanica, održana je 18. oktobra 1930. godine, a na repertoaru su bili Nušićev «Hadži Loja», Odavićevi «Hej, Sloveni» i Švabićev «Povratak». Zlatni period pozorišta je trajao sve do kraja šezdesetih, odnosno do zemljotresa koji je pogodio Banju Luku. Posle toga nastupa period stagnacije, koji se, evo, po prirodnom zakonu uspona i padova, završio pre neku godinu. U pozorišnim projektima koje je izvodilo Narodno pozorište Republike Srpske, gostovali su kao saradnici mnogi reditelji iz Beograda, Novog Sada, Niša, domaći i strani umetnici, glumci, pevači, scenografi, kostimografi, kompozitori. Posebno je važna saradnja sa domaćim dramskim piscima čija su dela izvođena na repertoaru Pozorišta. Podelom Jugoslavije i podelom SR BiH na dva entiteta, u Republici Srpskoj su ostala samo dva profesionalna pozorišta, Dječije pozorište Republike Srpske i Narodno pozorište Republike Srpske u Banjoj Luci. U još nekim gradovima Republike Srpske postoje amaterska pozorišta i pozorišni festivali, koje banjolučko Narodno pozorište nesebično pomaže, a planiraju se i osnivanja novih profesionalnih pozorišta. Jedno od novih pozorišta koje je nastalo uz pomoć Narodnog pozorišta Republike Srpske je Gradsko pozorište Jazavac. Narodno pozorište se pored svojih redovnih poslova, dodatno angažovalo na osnivanju Akademije umjetnosti, tj. školovanju glumačkog kadra, a u poslednje vreme nastoji i da pomogne i ohrabri televizijske kuće u Republici Srpskoj da počnu da proizvode igrani program.
Na zemljištu ustupljenom od gradske opštine, u periodu od avgusta 1933. do septembra 1934. godine, prema projektu inž. Josifa Goldnera, izgrađena je zgrada pod nazivom „Dom kralja Petra I Velikog Oslobodioca“ u kojoj su bili smešteni pozorište, muzej, društvo «Zmijanje», KAB, a od 1935. godine i Narodna biblioteka Kralja Petra I Velikog Oslobodioca. Zgrada pozorišta iz 1934. godine je reprezentativno javno zdanje, stilski određeno elementima Bauhausa, ali uz zadržavanje nekih odlika neoklasicizma. Zgradom pozorišta ban Milosavljević zaokružio je celinu osmišljenog gradskog jezgra.
Danas Narodno pozorište Republike Srpske ima osamdeset stalno zaposlenih, a u sastavu samog glumačkog ansambla, dvadesetšest dramskih umetnika. Predstave se izvode gotovo svakodnevno, a karte su redovno rasprodate. Jedan od najvećih, a sigurno i najposećenijih kulturnih događaja u gradu je i Teatar Fest koji se svake godine održava u Narodnom pozorištu Republike Srpske, uz učešće mnogih domaćih i stranih glumačkih ansambala.
Narodno pozorište Republike Srpske
Dec 201206
Preporucujemo
Feb 201506
Kventin Tarantino - Umetnost nasilja
Apr 201830
Najava letnjih filmskih hitova za 2018. godinu
Feb 202116
The Many Saints Of Newark - 8 stvari koje znamo o The Sopranos Prequel filmu
Dec 201108
Istorija filma
Aug 201228
Filmski festival u Puli
Poster dana
Sluga 2
Najčitanije u 7 dana
Novi filmovi za kraj marta i... | |
Repertoar bioskopa Cine Grand... | |
Repertoar bioskopa Vilin Grad... | |
Repetoari Cineplexx Niš... | |
Repetoari Cineplexx bioskopa... |
Američki Box Office
Box Office Srbije
1 The Call of the Wild | |
2 The Gentlemen | |
3 Sonic the Hedgehog | |
4 Kholop | |
5 Mosley | |
6 Like a Boss | |
7 Fantasy Island | |
8 Ice 2 | |
9 Paw Patrol: Ready, Race,... | |
10 Trouble |
Najnovije recenzije
Talk to Me (2022) | |
Gwledd (The Feast) (2021) | |
Triangle of Sadness (2022) | |
No Hard Feelings (2023) | |
A Man Called Otto (2022) |
Predlog nedelje
Triangle of Sadness (2022)
Tema Nedelje
Kako se sve promovišu novi filmovi?
Intervju
Julia Roberts i George Clooney o filmu ‘Ticket to Paradise’