•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Ang Lee

Ang Lee (kineski: 李安; pinyin: Lǐ Ān; rođen 23. oktobar 1954.) je filmski reditelj poreklom iz Tajvana.

Ang Lee rođen je u gradu Chaojhou u Pingtungu, u južnom poljoprivrednom okrugu Tajvana. Odrastao je u kući u kojoj su se preferirali kineski klasici. Roditelji su mu se nakon poraza nacionalista u Kineskom građanskom ratu 1949. preselili iz Kine na Tajvan. Leejev otac, poreklom iz Provincije Jiangxi u južnoj Kini, podsticao je decu da uče kinesku kulturu i umetnost, posebno kaligrafiju. Leejevi baka i deda su poginuli tokom Kulturne revolucije jer su optuženi kao članovi jedne od Pet crnih kategorija.

Lee je pohađao je prestižnu srednju školu Tainan First Senior gde je njegov otac pre bio načelnik. Očekivalo se da će upisati Joint College, pripremni koledž za univerzitet, jedini način za univerzitetsko obrazovanje na Tajvanu. Nakon što je dvaput pao na ispitu, na očevo razočaranje, upisao je trogodišnji koledž, Narodnu umetničku školu, gde je 1975. diplomirao. Otac je hteo da postane profesor, ali na koledžu se zainteresovao za umetnost.

Nakon završetka obavezne vojne službe, Lee je 1979. otputovao u Sjedinjene Države kako bi studirao na Urbana-Champaignu na Univerzitetu Illinoisa, gde je 1980. diplomirao u pozorištu. Nakon toga se upisao na Tisch School of Arts na Njujorškom univerzitetu. Studirao je zajedno sa Spikeom Leejem i radio na njegovom filmu - završnom radu, Joe's Bed-Stuy Barbershop: We Cut Heads. Njegov vlastiti završni rad bila je 43-minutna drama, Fine Line (1984.), koja je osvojila prestižnu nagradu Wasserman Njujorškog univerziteta za režiju.

Leejev završni rad privukao je pažnju agencije William Morris, slavne agencije za talente i književnost koja je posle predstavljala Leeja. Isprva, iako je agencija pronašla nekoliko prilika za njega, Lee je šest godina bio nezaposlen. Tokom tog vremena, bio je domaćin, dok je njegova žena Jane Lin, molekularni biolog, bila jedina koja je privređivala u četveročlanoj porodici. Ovaj dogovor, koji je poniženje u kineskoj kulturi, je stavio par pod veliki pritisak, ali uz Lininu potporu i razumevanje. Lee nije odustao od svoje filmske karijere, ali je nastavio smišljati nove ideje za filmove i predstave. Tokom tog vremena je napisao i nekoliko scenarija.

1990. je, na takmičenju pod pokroviteljstvom tajvanskog ministarstva informisanja, predstavio dva scenarija, Pushing Hands i Svadbeni banket. Scenariji su posebno osvojili prvo i drugo mesto. Dva pobednička scenarija zainteresirala su Li-Kong Hsua, menadžera u velikom studiju kojeg je zanimao Leejev jedinstveni stil i svežina. Hsu, prvi put producent, pozvao je Leeja da režira Pushing Hands, dugometražni film koji je premijerno prikazan 1991.

Pushing Hands (1992.) bio je veliki uspeh na Tajvanu među kritičarima i u bioskopima. Zaradio je osam nominacija za Filmskom festivalu Zlatni konj, tajvanskom filmskom festivalu. Inspirisan uspehom, Hsu je sarađivao s Leejem na njegovom drugom filmu, Svadbeni banket (1993.), koji je osvojio Zlatnog medveda na Berlinskom filmskom festivalu, a nominovan je kao najbolji strani film za Zlatni globus i Oscar. Film je ukupno osvojio jedanaest tajvanskih i međunarodnih nagrada, a Lee je postao zvezda u usponu.

Prva dva Leejeva filma bili su utemeljeni na pričama tajvanskih Amerikanaca, a oba su snimana u Americi. Hsu je 1995. pozvao Leeja da se vrati kako bi snimio Pi, jedi, muškarac, žena, a film prikazuje tradicionalne vrednosti, moderne odnose i porodične sukobe na Taipeiju. Film je postao hit u bioskopima, kao i među kritikom. Drugu godinu zaredom, Leejev film bio je nomninovan za najbolji strani film za Zlatni globus i Oscara, kao i za BAFTA-u. Pi, jedi, muškarac, žena dobio je pet nagrada na Tajvanu i u inostranstvu. Hollywood je otkupio prava i snimio obradu, Tortilla Soup (2001., reditelj Maria Ripoll). Bila je to jedna od retkih prilika u kojoj su tajvanski filmovi doživeli obradu izvan zemlje.

Leejeve tri drame otvorile su mu vrata Hollywooda. 1995. je za TriStar režirao britanski klasik Razum i osećajnost. Prebacivanje sa tajvanskih na britanske filmove nije zaustavilo Leeja od osvajanja festivalskih nagrada. Razum i osećajnost doneo je Leeju drugog Zlatnog medveda na Berlinskom filmskom festivalu. Nominovan je za sedam Oscara, a osvojio je nagradu za najbolji adaptirani scenarijo Emme Thompson. Osvojio je i Zlatni globus za najbolju dramu. Nakon ovih uspeha, Lee je režirao još dva holivudska filma, Ledena oluja (1997.), porodičnu satiru smeštenu u američko predgrađe sedamdesetih, i Jahati sa đavolom, dramu o Američkom građanskom ratu (1999.).

Iako su kritičari hvalili ove filmove, komercijalni uspeh nije bio impresivan, što je pomalo zasenilo Leejevu slavu među širokom publikom i umetničkim školama koju je stekao svojim dugometražnim filmovima. Međutim, krajem devedesetih i početkom 21. veka, Ledena oluja dobro se prodavala na VHS i DVD formatu, a često se prikazivala na kablovskim televizijama.

Li-Kong Hsu, Leejev stari partner, 1999. ga je pozvao da snimi film utemeljen na tradicionalnoj kineskoj "wuxia" (borilačke veštine i viteštvo) žanru. Uzbuđen zbog prilike da ostvari svoj san iz detinjstva, Lee je okupio ekipu s Tajvana, Hong Konga i Kine za film Pritajeni tigra i skriveni zmaj (2000.). Film je iznenađujuće doživeo veliki uspeh u celom svetu. S kineskim dijalozima i engleskim titlovima, film je postao najuspešniji strani film u mnogim zemljama, uključujući u SAD-u i Velikoj Britaniji, a na dodeli Oscara bio je nominovan za najbolji film, najbolji strani film i režiju. Osvojio je nagrade za najbolji strani film i tri tehničke kategorije. Uspeh Tigra i zmaja inspirisao je afirmisane reditelje kao što su Zhang Yimou i Chen Kaige da snime wuxia filmove za zapadnu publiku.

Lee se 2003. vratio u Hollywood kako bi režirao Hulka, njegov prvi visokobudžetni film. Iako je film bio utemeljen na superheroju iz stripa i ispunjen specijalnim efektima, Lee je iskoristio žanr kako bi ispričao priču o odnosu oca i sina. Film je bio razočaranje među kritičarima i publikom. Nakon neuspeha, Lee je razmišljao u ranoj penziji, ali ga je otac nagovorio da nastavi da snima filmove.

Lee je odlučio da snimi i niskobudžetni nezavisni film zasnovan na kratkoj priči dobitnici Pulitzerove nagrade Annie Proulx, Planina Brokeback. U članku Roberta K. Eldera iz 2005., Lee je citiran kako kaže, "Šta ja znam o gay ranču u Wyomingu?". Uprkos rediteljevom ograđivanju od teme filma, Planina Brokeback je pokazala Leejevu sposobnost u israživanju dubina ljudskog srca.

Film o zabranjenoj ljubavi između dva kauboja iz Wyominga odmah je privukao pažnju i inicirao žučne rasprave. Zaradio je mnoge kritičke pohvale i osvojio mnoge nagrade za najbolji film i režiju na mnogim međunarodnim festivalima. Osim toga, "Brokeback" je postao kulturni fenomen i komercijalni hit. Nominovan je za osam Oscara i bio proglašen najvećim favoritom za najbolji film, ali je izgubio od Fatalne nesreće, priče o rasnim odnosima u Los Angelesu, što je izazvalo velike kontroverze. Pojavile su se špekulacije da je prikazivanje homoseksualnosti moglo biti razlog tih kontroverzi, dok su drugi tvrdili kako je Fatalna nesreća jednostavno bila bolji film. Lee je rekao kako je razočaran što njegov film nije osvojio glavnu nagradu, ali je osvojio Oscar za najboljeg reditelja, postavši tako prvi Azijat kome je to pošlo za rukom.

Nakon Planine Brokeback, činilo se da Lee sledi svoje prioritete koji variraju između vesterna i kineske kulture. Njegov sledeći film bio je Žudnja, oprez, koji je adaptiran iz kratkog romana kineske spisateljice Eileen Chang. Priča je napisana 1950., a delimično je temeljena na stvarnim događajima koji su se desili 1939. i 1940. u Šangaju koga su okupirali Japanci tokom Drugog svetskog rata. Slično Planini Brokeback, Ang Lee je adaptirao i proširio kratku, jednostavnu priču u dugometražni film na način koji dopušta individuama da otkriju sofisticirane slojeve svojih rezerviranih emocija bez da ih zaseni komplicirana radnja ili preopširni materijal.

Film Žudnja, oprez distribuirao je Focus Features, a premijeru je doživeo na međunarodnim filmskim festivalima u leto i ranu jesen 2007. U Americi je zabranjen za publiku mlađu od 17 godina zbog eksplicitnih scena seksa. Bio je to veliki izazov za distribuciju filma jer mnogi bioskopi ne žele prikazivati takve filmove. Reditelj i studio su odlučili ne žaliti se na odluku. Kako bi film mogao biti prikazan u Kini, Lee je zbog vladinih restrikcija izrezao devet minuta filma kako bi sadržaj prilagodio mlađoj publici.

Žudnja, oprez je osvojila Zlatnog lava na Filmskom festivalu u Veneciji 2007., čime je Lee postao pobednik drugi put u tri godine. Kritike u Americi, međutim, nisu sasvim pozitivne. Kad je film prikazivan na Leejevu materinskom tajvanskom jeziku u originalnoj verziji, bio je vrlo dobro primljen. Ostavši u Tajvanu kako bi promovisao film i za tradicionalni kineski praznik u to vreme, Lee se oduševio kad je otkrio da Tajvanci naveliko hvale njegov rad.

Lee živi u Westchesteru, New York, sa ženom i sinom, Masonom Leejem. Mason je započeo glumačku karijeru.

Režiser:
2012 Life of Pi (completed)
2009 Taking Woodstock
2007 Lust, Caution
2005 Brokeback Mountain
2003 Hulk
2001 Chosen (short)
2000 Crouching Tiger, Hidden Dragon
1999/I Ride with the Devil
1997 The Ice Storm
1995 Sense and Sensibility
1994 Eat Drink Man Woman
1993 The Wedding Banquet
1992 Pushing Hands

Producent:
???? The Hands of Shang-Chi (producer) (announced)
2012 Life of Pi (producer) (completed)
2009 Taking Woodstock (producer)
2007 Lust, Caution (producer)
2005 One Last Ride (executive producer)
2000 Crouching Tiger, Hidden Dragon (producer)
1997 The Ice Storm (producer)
1995 Shao nu xiao yu (producer)
1993 The Wedding Banquet (producer)
1992 Pushing Hands (executive producer)

Iz Vikipedije, slobodne enciklopedije
Podeli:



Preporucujemo

Repertoar bioskopa Cine Grand Delta Planet od 28. marta do...
Repetoari Cineplexx Niš bioskopa za period od 28. marta do...
Repetoari Cineplexx bioskopa u Beogradu za period od 28....
Novi filmovi za kraj marta i pocetak aprila u CineStar...
Repertoar bioskopa Vilin Grad od 28. marta do 3. aprila
Evropska premijera filma „YU Grupa – Trenutak sna“...