•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko ┼żelite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako zna─Źajna, ili bilo ┼íta ┼íto se ti─Źe sveta kinematografije, mo┼żete nam poslati va┼ía vi─Ĺenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadr┼żati nikakve vulgarnosti, da ne bude kra─çi od 10 re─Źenica, re─Źi poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima sli─Źne ne─çe se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Da li su holivudski filmovi umetnost?

Zašto smo toliko zavisni od isklju─Źivo holivudskih filmova? Šta je to što nas tera da gledamo samo jednu vrstu, naspram toliko drugih?

Ako se na kratko vratimo u prošlost do samih po─Źetaka ameri─Źkog filma, svakako pored suvoparnih istorijskih ─Źinjenica, treba obratiti pa┼żnju da se ameri─Źki film pominje u trenutku krize evropske umetnosti. Kako druga─Źije pokrenuti ovakav biznis ako se u novinama ne piše loše o evropskom filmu. Ili uvesti cenzuru, kao što je to u ono vreme uspeo D┼żeremaja Pi Kenedi, na danske filmove koji su onda prvi prikazivali poljubac na filmu. Od samog po─Źetka, kako je postojalo odre─Ĺeno takmi─Źenje sa Evropom, ameri─Źki filmski stvaraoci su imali samo jednu misiju: da pridobiju što ve─çu publiku. Dvadesetih godina mnogi producenti se udru┼żuju formiraju─çi kompanije Fox, Universal, Metro-Goldwyn-Mayer i novac po─Źinje da gospodari. Wall Street kre─çe da investira stotine miliona u gradnju kinematografije, zatim i u samu proizvodnju. U me─Ĺuvremenu nastaje i Paramount Pictures.

Prvi film snimljen u Los An─Ĺelesu, Grof Monte Kristo (1908), u te svrhe improvizovanom studiju u nekom selu, koji je kasnije nazvan Holivudom (Hollywood). Iako zimzeleno drve─çe ne mo┼że da opstane u tim krajevima. Pa┼żnja po─Źinje više da se usmerava ka Isto─Źnoj obali i Holivud postaje grad brzog boga─çenja. Loš ukus novih bogataša po─Źinje da diktira filmskim stvaraocima i kre─çe izvoz proizvoda kulture.

Nakon Drugog svetskog rata, dok se Evropa oporavljala od posledica rata, Holivud je uspeo da o─Źuva temelje svoje filmske industrije kako bi do šezdesetih godina od svojih filmova stvorio klasike. Norme za ono šta je klasi─Źno na filmu su zapravo nametnute. Nedefinisana vrednost klasi─Źnog filma kao ,,umetni─Źki produkt’’ razvijala se u kontekstu pada evropske umetnosti. Sve ono što se negovalo u Evropi, da je umetnost ipak za u─Źenije ljude, na Zapadu se to negira. Kultura postaje industrija koja je u rukama medija okrenuta isklju─Źivo ka stvaranju profita.

kolaz

Foto: Tumblr

Dok se filmska industrija razvijala, jedan od najzna─Źajnijih producenata bio je Irving Tolberg, uspevao je da sa jedne strane ugodi investitorima produkcija, a sa druge da u potpunosti zadovolji publiku. Time, na neki na─Źin, formira se šablon po kome je uspešan film isklju─Źivo onaj sa velikom zaradom. Prvi hit koji je tada oborio sve rekorde bio je film Frensisa Forda Kopole, Kum (1972). Da to nije slu─Źajnost, Spilbergov film Ajkula (1975) je zaradio osam miliona dolara za samo prva tri dana prikazivanja, te se od tada pa sve do danas samo ni┼żu hitovi.

Nakon ovih ostvarenja zaista kre─çe proizvodnja kulturnih produkata formiranih od onih oblika kulture koji se ljudima širom sveta dopadaju. Ne o─Źekuje se da su takvi oblici kulture razumljivi samo njima, verovatno zato što svako u stvari mo┼że biti Amerikanac. Tema filma skoro da nije ni bitna koliko poruka o ameri─Źkom snu. Dovoljno je imati ideju na kojoj ─çete konstantno raditi i posta─çete jedan od najbogatijih ljudi na planeti. Usput morate da napustite Harvard, kao u filmu Društvena mre┼ża (2010).

Osnova ameri─Źkog filma su realizam i naracija. Producenti realizmom ostavljaju uverljiv utisak na gledaoce, a naracija se odnosi na samu ─Źinjenicu bez koje film ne bi mogao da postoji. Ovakva forma zadovoljava ve─çinu gledalaca pru┼żaju─çi im na trenutak beg od sopstvene realnosti u filmsku realnost koja je svakako bolja. Ili ako nije, tu su filmovi da uteše svojim prikazima lakog prevazila┼żenja prepreka. Akcenat je gotovo uvek na radu i postizanju cilja kakav god bio, kao na primer u filmu ─Éavo nosi Pradu (2006), koji je stavljen u kontekst glamura, mode i naravno rada u medijima. Dovoljno, toliko da ulepša mukotrpan rad i na trenutak olakša dosadan ┼żivot korporativnog roba.

973e44cae5102a4f11978f91ee10717c

Foto: Pinterest

Kako bi naracija bila u pravom odnosu sa realizmom, potrebno je na platnu imati nekoga ko ─çe to lepo i da prika┼że, ili u produkcijskoj ku─çi, nije ni bitno. Još od Grete Garbo, Merilin Monro, glumci nisu samo umetnici, ve─ç i brend. Radnici koji su svoje karijere zapo─Źeli preko nekoga koga znaju u industriji ili mo┼żda ─Źlana porodice. Filmovi nam zapravo slikovito prikazuju odnos ameri─Źkog društva prema pravim umetnicima, kroz okvir satkan od stereotipa i pretpostavki obi─Źnog ─Źoveka. Jer, jedan od primarnih razloga zašto se snimaju filmovi, pored potrebe za pridobijanjem poštovanja me─Ĺu kolegama, je i sama slava. A kako druga─Źije pridobiti publiku ako joj se ne pru┼żi ono što ┼żeli da vidi na platnu i jednostavno je zadovoljiti prekidaju─çi svako njeno interesovanje za nepoznatim, van samog filma. Neuspeh se izuzetno loše tretira, na blagajni naravno. Kako druga─Źije zamaskirati loš scenario, no kastingom punim zvezda. Što je svakako dobar marketinški potez. Primeri nisu ni potrebni.

Model po kome je baziran filmski produkt naglašava odnos centra i periferije, odnosno da postoji samo jedan protok, od Zapada ka ostalima. Ovakav izvoz ugro┼żava doma─çe kulture, neguju─çi ideale kapitalizma i potrošnje koji preovla─Ĺuju u ameri─Źkom društvu. Film, stvoren za mase, kao na─Źin dolaska do isklju─Źivo profita, svakako je izmešten iz konteksta visoke umetnosti. Prelazi iz dela u proizvod koji svako mo┼że da ima. Kao što bi i Madona rekla: How could it hurt you when it looks so good.

Autor teksta: Tamara Kabanica (Portal Mladi)

Podeli:



Preporucujemo

Japanci prave rimejk kultnog filma Ghost in the Shell
Preminuo Charlie Murphy, brat glumca Eddiea Murphyja
Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge (2017) - uskoro
No─ç filmskih trejlera, ─Źetvrtak 27.4.
'Deadpool 2' sti┼że 1. juna 2018.
To Live and Die in L.A. (1985) (1985)
Cineplexx BIG Beograd za dva dana sti┼że na Karaburmu
King Arthur: Legend of the Sword (2017) - uskoro
Wings of desire (Der Himmel ├╝ber Berlin) (1987) (1987)
Zlatna palma Kanskog festivala ove godine s dijamantima
'Skuplja─Źi perja' ponovo u Kanu
Ema Votson u novom filmskom hitu u 'druga─Źijoj ulozi'
Irina i Bradley devoj─Źici dali francusko ime
Na Filmskom festivalu u Kanu ove godine 49 filmova
Jennifer Garner predala zahtev za razvod od Bena Afflecka
Ro─Ĺendansko slavlje u bioskopu Cineplexx Ni┼í
How to Be a Latin Lover (2017) - uskoro
Unlocked (2017) - uskoro
Baywatch (2017) - uskoro
Everything, Everything (2017) - uskoro
Bone Daddy (1998) (1998)
Repertoar bioskopa Cineplexx Niš od 27. aprila do 3. maja
MCF otkupio 12 filmova sa Kanskog festivala
Komedija 'Male tajne velikog latino zavodnika' od 27....
Brad Pitt nakon dramati─Źnog razvoda sre─çniji i mr┼íaviji
Jubilarno deseto izdanje festivala najavljuje 89 vrhunskih...
The Circle (2017) - uskoro
Mes tr├ęsors (2017) - uskoro
The Mummy (2017) - uskoro
Zastrašujuća Nicole Kidman oduševiće mnoge u novom...