•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Intervju sa Lukasom Moodyssonom

DL: Zašto ste odabrali film kao sredstvo izražavanja obzirom da ste sa 17 godina već objavili zbirku pesama?

Lukas Moodysson: Pamtim da mi je bilo dosadno u životu. Želeo sam sve da promenim. Nisam znao šta tačno hoću ali sam znao da hoću nešto drugačije. Hteo sam da budem advokat. Kuvar ili reditelj. Imao sam sreće da su me primili u školu režije, mada sam podneo i zahteve za druge škole. Tek sam kasnije otkrio da je film ona stvar kojoj sam se nadao.

DL: Da li je bilo nekih reditelja koji su vas inspirisali ili je samo bilo do te želje da promenite život?

LM: Ne, ni jedan reditelj me nije inspirisao. Iz sadašnjeg ugla shvatam da sam samo želeo da raširim horizonte gledanja na stvari. Želeo sam da me zanima i ostatak sveta, a ne samo ja samog sebe. Poezija je veoma sebična. Nije za mene.

DL: Da li i dalje pišete pesme?

LM: Slučajno napišem po neku. Ove godine sam objavio zbirku. Postoje neke stvari koje nigde ne mogu da se ubace osim u pesme.

DL: Vaš prvi film bio je Show Me Love. Veliki internacionalni uspeh. Koliko je u njemu vašeg sopstvenog iskustva?

LM: Film nije ni najmanje autobiografski. Mnoge emocije jesu bliske mojima i onima koje sam osećao, ali priča nije o meni jer ja nisam devojka. (Smeh)

DL: Ipak, lako može da se prepozna svako ko je odrastao u predgradju.

LM: Pa, nije film o tome. U pitanju je seoski gradić. Jako malo mesto.

DL: Mora da neverovatno laska kada Vas je Bergman nazvao mladim majstorem i rekao za film da je remek delo. Mora da je bilo i zastrašujuće, ujedno?

LM: Kako zastrašujuće?

DL: U smislu da je najveći reditelj svih vremena rekao to za tako mladog reditelja. Remek delo je jaka fraza.

LM: Ne slažem se. Ne mislim da je remek delo sada kada sam video odlomak. Malo sam bio razočaran. Nisam ga dugo video. Mislim da sam ja deo generacije koja ne mora da se meri sa Bergmanom. Ne moram ni da ga volim ni da ga mrzim. Mogu da budem neutralan prema njemu. Jako dugo su reditelji u Švedskoj osećali potrebu da se ili udalje ili budu što bliži Bergmanu. Ali ja o njemu gotovo da i ne razmišljam.

DL: Kakav je Vaš odnos sa švedskoj industrijom filmova?

LM: Sada sam u poziciji da mogu da snimim šta želim tako da se ne žalim. Osim toga, ne družim se sa ljudima iz industrije.

DL: Lilya 4-Ever je nominovana za Oksara?

LM: Ne, nije, samo predstavlja Švedsku. Ne verujem da će biti i malo mi je žao zbog toga.

DL: Ne delujete mi kao reditelj kome je stalo do toga.

LM: Mislim da svi imamo unutarnji aspekt kome je stalo do toga ali se trudimo da ne izgledamo tako. Ali meni je stalo. Kažem sebi da nije važno ali glupak u meni insistira da jeste.

DL: Together je bio još jedan film koji je neverovatno dobro primljen. Mnogi filmovi su sedamdesete godine tretirali kao smešne.

LM: Bila je to nova stvar u Švedskoj jer nije bilo filmova na temetiku sedamdesetih godina. Sa njim i Show me Love snimao sam filmove samo za Švedsku publiku. Lilya 4-Ever je drugačija jer je ruska.Nisam verovao da će biti prikazan izvan Švedske.

DL: Mislim da sam ja nostalgičan prema sedamdesetim jer verujem da je bila jedna optimistička era.

LM: Bila je to takodje jedna veoma ljuta era, sigurno veoma cinična politički era. Ali možda jeste više optimistička. Nisam siguran.

DL: Jedna stvar vezuje Show Me Love, Together i Lilya 4-Ever, a ona je da su svi ispričani iz ugla deteta.

LM: Mislim da su deca i tinejdžeri ponekada veoma ranjivi. Svakako su nezaštićeni. Postoji i želja da se istražuje nešto što se desilo u detinjstvu.

DL: Moja uspomena detinjstva je da sam bio vrlo sumnjičav prema odraslima. Kako Vi na to gledate?

LM: Delimično se slažem sa tim.

DL: Mogu da pitam zbog čega?

LM: Više volim da snimam filmove nego da analiziram samoga sebe. Mislim da kada odrastete izgubite deo života. Verujem da se više izgubi nego li što se dobija odrastanjem.

DL: Lilya 4-Ever.

LM: Priča mi je odjednom došla. Kao da mi je neko nešto šapnuo, “Ovaj film moraš da snimiš I ni jedan drugi.” Iznenadilo me je jer sam planirao da snimam nešto sasvim drugačije.

DL: Koliko ste dugo istraživali o trgovini prostitucije Istočne Evrope?

LM: Kao da i sada radim istraživanja. Kada smo snimili film, primili smo toliko pisama iz organizacija koje su bile ganute filmom i želele su da otvore diskusije povodom njega. Od Čilea do Švedske. Postojala je devojka u Malmeu koja se bacila sa mosta nakon što je pobegla iz stana u kojem je bila zlostavljena kao prostitutka. Mnogo toga sam čuo i pročitao.

DL: Mislim da je odabir uloge bio od presudnog značaja. Oksanina uloga je neverovatna ali koliko ste mogli da predvidite to?

LM: Mislim da moraš da budeš veoma otvorenog duha kada tragaš za glumcem inače nećeš dobiti najboljeg glumca. Ako si umislio da neko mora da ima tamnu kosu propuštaš ostale prilike. Ja sam bio iznenadjen kada sam otkrio Oksanu. Nisam je takvom zamišljao. Bolja je od toga, ali drugačija. Nisam siguran da mogu da objasnim kako drugačija.

DL: Koliko je profesionalnog iskustva Oksana imala?

LM: Imala je jedan film pre Lilye gde je igrala važnu ulogu. Mislim da je improvizacija jako važna stvar.

DL: Da li insistirate na dijalogu ili puštate glumce da rade svoje stvari?

LM: Pišem vrlo detaljne scenarije, ali ponekada se rešim na improvizaciju tokom snimanja.

DL: Koliko je emotivno bio težak za vas film? Većim delom mučno ga je gledati..

LM: Bilo je teško snimiti ga jer su se svi razboljevali i imali svakojake problem. Bio sam ozbiljno bolestan nedelju dana da sam morao da režiram iz kreveta. Jedna osoba je rekla da govori ruski, a znala je samo estonski. Imali smo vozače bez dozvola koji su slupali kola. Ali svako ko se našao u završenom filmu odličan je na svoj način.

DL: Koliko ste blisko saradjivali sa Oksanom? Iako za vas nije bio problem, mora da je bilo veoma teško za nju?

LM: Ne kažem da nije bilo problematično za mene, ali ne možete o emocijama da razmišljate ako oko vas voze i lupaju kola. Bilo mi je važno da zaštitim Okasnu kao osobu i Lilyu kao lik, čak i ako je izmišljena. Zato i vidite samo snimke ljude koji se redjaju nad njom ali ne i nju jer ona to vidi. Jako nam je bilo važno da se usredsredimo na ono što ona vidi, a ne na nju samu. U mnogim scenama kamerman je ležao umesto nje. Posle nekog vremena ni on više nije mogao da izdrži fizičku stranu svega.

DL: Jeste li pokušali da umekšate priču i pružite barem neku nadu?

LM: Ali nadu moramo da očekujemo i u životu. Film se tiče odgovorisnosti i krivice.

DL: Lilya i Volodja su veoma trodimenzionalni likovi. Koliko je teško bilo izvesti to?

LM: Uvek se trudim da moje likove stvorim što prirodnije. Ne znam da li uspevam u tome, ali to je ono u čemu se trudim.

Filmovi:

  • Det var en mörk och stormig natt (1995)
  • En uppgörelse i den undre världen (1996)
  • Talk (Bara prata lite) (1997)
  • Show Me Love (Fucking Åmål) (1998)
  • Together (Tillsammans) (2000)
  • The New Country (Det nya landet) (2000)
  • Lilya 4-ever (Lilja 4-ever) (2002)
  • Terrorists: The Kids They Sentenced (Terrorister - en film om dom dömda) (2003)
  • A Hole in My Heart (Ett hål i mitt hjärta) (2004)
  • Container (2006)
  • Mammoth (2009)
Podeli:



Preporucujemo

Evropska premijera filma „YU Grupa – Trenutak sna“...
Repertoar bioskopa Vilin Grad od 28. marta do 3. aprila
Repetoari Cineplexx Niš bioskopa za period od 28. marta do...
Novi filmovi za kraj marta i pocetak aprila u CineStar...
Repertoar bioskopa Cine Grand Delta Planet od 28. marta do...
Repetoari Cineplexx bioskopa u Beogradu za period od 28....