,,Paris, Texas“ predstavlja jedinstvenu dramu nemačkog reditelja Wima Wendersa (prema scenariju L.M. Kit Carsona i Sama Sheparda), snimljenu u SAD. Glavne uloge tumačili su Harry Dean Stanton, Dean Stockwell i Nastassja Kinski. Izgubljen u izmaglici amnezije i krize identiteta, Travis Henderson (Stanton) luta nepreglednim prostranstvima pustinjskog Teksasa u pokušaju da obnovi vezu sa bratom Waltom Hendersonom (Stockwell) i sedmogodišnjim sinom, u potrazi za bivšom suprugom Jane Henderson( Nastassja Kinski)...
,,Paris, Texas je film sa onom vrstom strasti i spremnosti eksperimentisanja koji su bili češći pre 15 godina nego sada. Ima više zajedničkog sa filmovima kao što su ,,Pet lakih komada“, ,,Easy rider“ ili ,,Ponoćni kauboj“ nego sa nekim video igricama koje su pobednici na bioskopskim blagajnama 80-ih godina. To je istinit, dubok i briljantan film“, reči su kritičara tih godina...
Dirljivi, vibrirajući zvuk slide-gitare Rej Kudera uvodi nas u duge, kontemplativne kadrove američke divljine, nepreglednih prostranstava veličanstvene prirode. Niotkud, pojavljuje se čovek, izgubljen, sićušan, beznačajan i zbunjen, i iz dna veličanstvenog kadra kreće da neodređeno, luta i nestaje u dubini mizanscena... Pročišćenim, sofisticiranim filmskim jezikom otvara se metaforična i istovremeno životna priča o čoveku (Trejvis) i njegovim lutanjima, traženju, iskušenjima, nesmotrenostima, zaboravu i pronalaženju... Izgubljen identitet, razoren brak i dečiji snovi, lutanje i povratak domu, napokon pronađenoj iskrenoj emociji...
Pred gledaocem se otvara veličanstvena priča Sema Šeparda, pretvorena u vizuelno remek delo sedme umetnosti. Predivna fotografija Robija Milera, naglašena montažom i dugim, melanholičnim, usporenim kadrovima, uz izvrsnu muzičku podlogu velemajstora gitare- Rej Kudera, koji svojim klizajućim blue notama oživljava autentične predele američkih nepreglednih prostranstava, i glumačku, vizuelnu harizmu zagonetne Nastasje Kinski koja naprosto pleni lepotom i senzualnošću, čine ovaj briljantni Wendersov film moćnom metaforom o životu, traganju, emocijama i večno krugu unutar koga se sve odigrava i ponavlja.
Meditativna muzička podloga, u kombinaciji s impresivnom fotografijom koja se sastoji od kontrasta prašnjavog, narandžastog tla (nepreglednih brisanih prostora američke mistike) i prozirno-plave romantike neba, učinili su Wendersovo remek-delo fantastičnom i nezaboravnom vizuelnom predstavom, maestralnim filmskim ostvarenjem za sva vremena... ,,Paris, Texas“ antologijski je road-movie maestra Wendersa, pravi umetnički film, senzibilni portret predela izbledelog od sunca, obojenog melanholičnim tonovima besmrtnog bluesa...
Gledati filmove Wima Wendersa, znači uživati u poeziji vizuelnog, prefinjenog, tananog... Znači prepuštati se totalnoj filmskoj magiji, čistom jeziku, jeziku pokretnih slika bez nepotrebnih primesa koji misli i reči transponuje u čisti umetnički doživljaj... Transponuje vaše snove u večnost trenutka gde prestaje zaborav, zaborav ukroćen svetlošću objektiva.
Žanr: | drama |
Godina: | 1984 |
Reziser: | Wim Wenders |
Scenario: | L.M. Kit Carson, Sam Shepard |
Uloge: | Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Dean Stockwell |
Award: | Nominacija za 1 Zlatni Globus, 16 nagrada i 9 nominacija |
Studio: | Road Movies Filmproduktion, Argos Films, Westdeutscher Rundfunk (WDR) |
Zemlja: | UK |
Jezik: | engleski |
Trajanje: | 147 minuta |