Kada se svet probudio u četvrtak, 24. februara, ove godine dočekala ga je vest koje smo se pribojavali godinama unazad iako nam je istovremeno bilo donekle nepojmljivo da je rat u 21.veku moguć. Ipak, Rat u Ukrajini je postala stalna rubrika svakog novinskog izdanja. Posle godina mira uspostavljen je front u Evropi a ovogodišnje izdanje Beldocs-a otvara novi, umetnički front, sa željom da se na svoj način bori za mir i iskaže solidarnost sa narodom u ratom pogođenom području.
Međunarodni festival dokumentarnog filma ove godine upriličiće posebnu projekciju u čast litvanskog reditelja Mantasa Kvedaravičius ubijenog u Mariupolju početkom aprila ove godine tokom rada na novom dokumentarcu. Uz Kvedaravičiusov film Mariupolis biće prikazana još dva filma ukrajinskog reditelja Sergeja Loznice, Babin Jar. Kontekst i Gospodin Landsbergis, film Napolju Olge Žurbe o odrastanju romskog dečaka koji je od doma za decu bez roditeljskog staranja pobegao na barikade na Majdanu, Kuća od trnja reditelja Sajmona Lereng Vilmonta o deci koja odrastaju u sirotištu u istočnoj Ukrajini i Rovovi Lupa Buroa, dokumentaristički prikaz ratnih zbivanja u Donbasu.
Kategorija In memoriam Mantas Kvedaravičius (1976 – 2022) , u okviru koje će biti prikazan film Mariupolis iz 2016.godine, posvećena je arheologu, antropologu koji se školovao na Kembridžu i hrabrom filmskom autoru koji je izveštavao o ratu u neprijateljskim oblastima – dok na jednom takvom, u Ukrajini, nije ubijen pre dva meseca. Doktorska teza “Čvorovi odsustva: smrt, snovi i nestanci na granicama zakona u zoni borbe protiv terorizma Čečenije “ je poslužila ovom autoru kao inspiracija za debitantski dokumentarni film Barzakh, sniman 2011. godine. 2019. godine Kvedaravičius je snimio svoje poslednje završeno ostvarenje Parthenon, hibridni žanr dokumentarnog i igranog filma koji prati tri godine etnografskog istraživanja sprovedenog na lokalitetima u Odesi, Istanbulu i Atini. Kvedaravičiusov doprinos dokumentarnom filmu je od izuzetnog značaja i on će ostati zapamćen kao autor hrabrih rediteljskih izbora, stvaralac sklon eksperimentisanju i istraživanju narativnih mogućnosti. Film Mariupolis je vizuelno moćan omaž gradu na obali pred kojim je rat i uništenje kog smo danas svedoci dat kroz prikaz svakodnevnog života. Mantas Kvedaravičius u filmu niže alegorične slike, čoveka koji popravlja ribarsku mrežu, sudar tramvaja ili radnike u fabrici koje je rasplakao prefinjeni zvuk violine, narativno uokvirene bombama koje padaju u more. Film Mariupolis, koji će imati regionalnu premijeru na Beldocs-u, će biti prikazan u Dvorani Kulturnog centra u Beogradu u sredu, 18.05. u 17h.
Babin Jar. Kontekst (Babi Yar. Context) i Gospodin Landsbergis (Mr. Landsbergis) ukrajinskog reditelja Sergeja Loznice (Сергій Володимирович Лозниця) biće prikazani u okviru programske celine Udarni termin.
Babin Jar. Kontekst je priča o trodnevnom masakru iz septembra 1941. godine kada su nacističke trupe ubile preko 30.000 Jevreja. Film rekonstruiše zločin sa genocidnim namerama, iza kog stoji Vermaht a koji se odvijao u Babinom Jaru, klancu u predgrađu Kijeva. Loznica u svom dokumentarcu kroz arhivske snimke nemačke okupacije Ukrajine konstruiše istorijski kontekst koji je prethodio tragediji u kojoj je jedna obična provalija, pod upravom specijalnih SS jedinica, gotovo preko noći, postala masovna grobnica. Reditelj, čiji opus obuhvata dvadeset i dva međunarodno priznata dokumentarna i četiri igrana filma premijerno prikazana na Kanskom filmskom festivalu, za temu svog filma Babin Jar. Kontekst pre bira ono što podrazumeva termin hronocid nego što priča priču o genocidu lokalizovanu na teritoriji Ukrajine. Regionalna premijera filma koji je dobitnik nagrade Silver Hugo međunarodne selekcije festivala dokumentarnog filma u Čikagu biće održana u Art bioskopu Kolarac 12.05. u 20.30 časova.
Gospodin Landsbergis je portret osamdesetosmogodišnjeg litvanskog političara koji se, kroz priču o raspadu Sovjetskog Saveza, osvrće na borbu za nezavisnost svoje zemlje i aktivizam pokreta kog je bio osnivač. Pronicljiva razmišljanja potkrepljena istorijskim činjenicama su prožeta arhivskim materijalom, snimcima partijskih kongresa, sovjetskih vojnih intervencija i demonstracija. Istorijski dokumentarac Sergeja Loznice će biti prikazan u Jugoslovenskoj kinoteci 18.05. u 18 časova.
Napolju (Назовні) ukrajinske rediteljke Olhe Žurbe (Olha Zhurba) nelinearni je film o odrastanju jednog Roma, praćeno od njegove trinaeste godine, kada je majka izgubila starateljstvo nad njim, do punoletstva, kada je primoran da iz sirotišta uđe u svet odraslih, imajući u džep samo nož i upaljač. U znak pobune i kako ne bi boravio u nadležnoj ustanovi, on je izbegao na barikade na Majdanu u Kijevu postavši ubrzo simbol ukrajinskog otpora i revolucije. Ipak autorka u filmu, preplićući sadašnji trenutak i snimke iz prošlosti u vidu reminiscencija, razotkriva da se iza maskirne uniforme i opakog držanja krije usamljeni i uplašeni romski dečak. Napolju je sirova, emotivna priča koja svedoči o beznadežnim naporima protagoniste da sam za sebe izbori normalnu egzistenciju. Film Napolju zatvara 15.izdanje Beldocs-a, 18.05. u 19.30 časova u Domu omladine Beograda, a projekciji će prethoditi dodela nagrada.
Kuća od trnja (A House Made of Splinters) reditelja Sajmona Lereng Vilmonta (Simon Lereng Wilmont) duboko je intiman i dirljiv portret troje dece koje unutar sumornih zidova sirotišta u ratom istrošenoj istočnoj Ukrajini pronalaze prijateljstvo i uživaju u detinjstvu zahvaljujući grupi posvećenih socijalnih radnika. Novi film Sajmona Lerenga Vilmonta tematski i idejno se oslanja na njegov dokumentarac iz 2017. godine Daleki lavež pasa (Olegs krig), o desetogodišnjem Olegu i eroziji njegove nevinosti tokom godine pod pritiskom rata koji provodi na ukrajinskom frontu. Kuća od trnja je film koji u biti razotkriva posledice rata koji pogađa decu u istočnoj Ukrajini ostavljajući ožiljke koje će generacija koja stasava u vrtlogu nemira poneti sa sobom u budućnost. Srpska premijera filma će se održati u Jugoslovenskoj kinoteci 12.05. u 20.30 časova.
Rovovi (Trenchées), dokumentaristički je debi francuskog ratnog novinara Lupa Buroa (Loup Bureau), koji se bavi aktuelnim dešavanjima u Donbasu. Buro, koji je zvog svog beskompromisnog novinarskog pogleda bio i utamničen u Turskoj, svojim prvim filmom priredio je zapanjujuće filmsko putovanje, beležeći muškarce i žene prinuđene da ponovo kopaju rovove dok bombe padaju na njih. Nenametljivom kamerom, autor koji je nekoliko meseci proveo u rovu sa vojnicima kako bi zadobio njihovo poverenje uspešno gradi atmosferu spokoja koji vrvi od napetosti. Film će biti prikazan u Muzeju kinoteke 16.05. u 21.30h.
Karte se mogu nabaviti na blagajnama bisokopskih dvorana i online, preko sajta Beldocs.rs