•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Snimanje sa panoramom

Slučaj 1

Kontinuirana horizontalna panorama otkriva grupu statičnih subjekata, kao što su ljudi, mašine, drugi objekti ili udaljeni prostori. Ovakve panorame pokrivaju širok prostor, polovinu kruga (panorame u celom krugu se mnogo teže za izvodjene i izgledaju manje prirodno). Suviše brza ili suviše spora panorama onemogućava pravilnu percepciju sađržaja, ostajući suviše dugo na subjektu, ili žureći preko njega bez mogućnosti da se uoče potrebni detalji. Ovi kadrovi su čes to okruženi drugim kadrovima u kojima je pokazano nekoliko ljudi koji posmatraju oko sebe i, ustvari su njihovi subjektivni pogledi. Kretanje panorame se ponekad upotrebljava da bi se prešlo iz jednog centra pažnje na drugi. Kod samo dva centra pažnje, panorama služi da likovno poveže dva subjekta.

Slučaj 2

U prethodnom slučaju reakcija aktera kada počinje da gleda oko sebe, pokazana je u kadru koji prethodi kadru sa panoramom. Ali, moguće je da se spoje motivacija i reakcija u istom kadru. Na primer: akter A posmatra u levo. Čuje glas okreće glavu na desno, kamera počinje da švenkuje na tu stranu i, napuštajući A, nastavlja kretanje dok ne udje akter B koji slreće pažnju na sebe.

Akcija i reakcija se sadrže u istom kadru. Isti postupak se takodje može primeniti na aktera koji počinje da se kreće prema novom delu prostora. Kadar počinje sa statičnim akte- rom u prvoj zoni, kada on počne da se kreće na jednu stranu, kamera švenkuje za njim. Ali, umesto da ostane sa njim, ona švenkuje brže, stižući u drugu zonu pre njega. Tako gledaoci imaju pogled na drugu zonu, koja ima svoj vlastiti centar pažnje (može biti statičan ili u pokretu, i sa vlastitom likovnom kompozicijom), pre nego što prvi akter ponovo udje.

Slučaj 3

Scene potere često koriste panorame koje se ponavljaju jer prate progonitelja i begunca, bilo pojedinačno ili zajedno. Koristi se nekoliko kombinacija. Jedna sadrži par kadrova u švenku sa istog mesta, pre prelaska na novi položaj, gde je ponovo par kadrova u švenku, snimljenlh sa istog položaja. Evo primera:

Kadar 1 - Srednji plan. Dva konjanika jure prema nama. Svenkujemo za njima u polukrugu, s desna na levo.

Kadar 2 - Srednji plan. Isto mesto kao na početku kadra 1. Četiri indijanca se približavaju u punom galopu. Švenkujemo za njima u polukrugu. Čini se da se udaljavaju.

Ista tehnika je primenjena i u sledećem položaju kamere, gdeje akcija u drugom prostoru. Begunac i progonitelj su pokazani u posebnim kadrovima.

Slučaj 4

Druga tehnika koristi paralelnu montažu kadrova progonitelja i begunca koji se kreću u pojedinačnim kadrovima sa švenkom. Svaki akrer je kadriran u sredini dok kamera švenkuje u polukrugu.

U prethodnom slučaju putanja aktera je bila tangentna na pokret kamere.

Slučaj 5

Progonitelj i begunac se mogu videti naizmenično u sredini površine kadra, iz kadra u kadar. Ako, umesto dve ličnosti, u istom pravcu trči pet ili šest ličnosti, pa se svaka snimi pojedinačno, sa objektivom velike žižine daljine, i sa progresivno sve kraćim švenkovima, napetost raste kako se jedan akter zamenjuje drugim u, tobože, kontinuiranom švenku.

Slučaj 6

Akira Kurosava, majstor fiimskog jezika, u svojim filmovima vrlo često koristi prethodno navedene postupke. Ali, on je poboljšao nesavršenu tehniku paralelnih kadrova sa švenkom, u kadriranju potere, rezom sa kadra u švenku koji prikazuje progonitelja, na statičan kadar begunca, što proizvodi vizuelni kontrast, naročito dobro podesan za scene nasilja.

Kao što ćemo viđeti u primeru koji sledi, Kurosava nije bio zadovoljan sa jednostavnim suprotstavljanjem, već je izvršio poboljšanje sa efektnom varijantom u drugom delu scene. Time je njegov vizuelni postupak u sceni bio obogaćen. Njegov film "Skrivena tvrdjava" (The Hidden Fortress), sadrži čuvenu scenu u kojoj Toširo Mifune (Toshiro Mifune), na konju progoni dva vojnika naoružana kopljima. Akcija se odigrava na uzanom putu kroz gustu šumu.

Ovde navodimo jedan odlomak scene da bismo ilustrovali montažnu tehniku Kurosave.

Kadar 1 - Prvi vojnik u sredini površine kadra, udaljava se jašući. Ulazi drugi jahač, i udaljava se. Kamera je statična, a pokret u kadru je s leve strane prema sredini. Dva vojnika ulaze s leva na desno i jašu prema sredini površine kadra. Osvrću se pozadi. Kamera je statična.

Kadar 2 - Mifune jaše s leva na desno. Kamera u švenku ga prati u sredini površine kadra, pozadina je nejasna, prednji plan prazan.

Kadar 3 - Mifune izvlači svoj mač. Pokret kamere sađrži samo ugao od 90 stepeni.

Kadar 4 - Mifune na konju, vidi se u amerikenu (kadriran od kolena prednjih nogu konja). Mifune je visoko podigao svoj mač. Švenk s leve strane.

Kadar 5 - Statična kamera. Prvi vojnik je u sredini kadra, u srednjem, planu. Odlazi, gledajući unazad preko ramena. Rez na ...

Kadar 6 - Veliko drveće u pozadini. Mifune jaše s leva na desno. Švenk ima skoro 90°.

Kadar 7 - Donji rakurs. Statična kamera. Prvi jahač (u sredini) jaše u daljinu. Drugi vojnik ulazi s leve strane, i kađa stigne u sredinu, rez na ...

Kadar 8 - Švenk s leva na desno. Mifune u amerikenu, pro- lazi ispred kamere i u odlasku otkriva drugog vojnika u pozadini koji beži. Švenk ima skoro 180°.

Kadar 9 - Mifune u srednje krupnom planu. Jaše s leva na desno. Švenk ima skoro 90°.

Kadar 10 - Krupni plan drugog vojnika. Švenk na desno da bismo ga videli kako beži. Prvi vojnik se vidi u pozadini. Mifune ulazi s leva, i sustiže drugog vojnika. Počinje da spušta svoj mač. Švenk ima skoro 90°. Rez na...

Kadar 11 - Donji rakurs. Švenk s leva na desno. Drugi vojnik, u prednjem planu, s desne strane. Levo, Mifune mačem udara drugog jahača koji počinje da pada za vreme švenka. Na kraju švenka pada na zemlju u oblaku prašine. Prvi vojnik se brzo osvrće na desno, u pozadini. Kada Mifune i konj poginulog dodju do sredine kadra, rez na ...

Kadar 12 - Donji rakurs. Statična kamera. Prvi vojnik s leve strane jaše prema sredini, gledajući unazad preko ramena. Čim stigne do sredlne, rez na ...

Kadar 13 - Mifune u sredini kadra, srednji plan, jaše na desno. S leve strane vidimo usamljenog konja koji galopira u pozadini. Donji rakurs. Švenk ima skoro 90stepeni.

Kadar 14 - Donji rakurs. Švenk s leva na desno. Kadar počiinje sa amerikenom prvog vojnika koji odlazi na desno. Mifune ulazi s leve strane. Prvi vojnik se okreće u sedlu i priprema svoje koplje da odbije napad. Kamera prestaje da švenkuje i vidimo kako obojica odlaze putem.

Kadar 15 - Donji rakurs. Švenk s leva na desno. Vide se samo noge dva konja. Brzi švenk ima 180°.

Kadar 16 - Oba jahača su u sredini površine kadra, u srednjem planu. Mifune, pozadi, zadaje nekoliko udaraca mačem prvom vojniku koji ih kopljem odbija. Švenk ima 90°.

Kadar 17 - Donji rakurs. Švenk ima 180°, prati noge dva konja koji jure s leva na desno. Kadar je dug 24 sličice.

Kadar 18 - Oba jahača su u sredini kadra, jašu prema nama, blizu kamere, i odlaze u pozadinu (švenk od 180°). Razmenjuju udarce.

Kadar 19 - Donji rakurs. Švenk od 180°, s leva na desno.

Kadar 20 - Ameriken oba jahaža, od kolena konja, naviše. Konji jure uporedo. Jahači izmenjuju udarce. Kamera u švenku ih zahvata krupno, a rez je čim nam okrenu ledja.

Kadar 21 - Donji rakurs. Švenk ima 180°, s leva na desno, prati noge konja u trku (27 sličica).

Kadar 22 - Gornji rakurs. Konji jure uporedo. Jahači se još tuku. Kratak švenk s leva na desno.

Kadar 23 - Donji rakurs. švenk od 180°, s leva na desno, prati noge konja u trku (25 sličica).

Kadar 24 - Srednji plan. Oba jahača u sredini kadra. Švenk s leva na desno, od 9 0°. Kada oba jahača dodju u krupni plan, Mifune mačem s ledja probada prvog vojnika. U nastavku švenka vojnik počinje da pada van kadra, u desno.

Kadar 25 - Donji rakurs. Statična kamera. Oba konja ulaze blizu kamere, a pogodjeni vojnik pada u prednjem planu. Mifune i konji odlaze u pozadinu. Zatim se Mifune okrene na levo i nestane u šipražju.

Tehnika, koju je u ovoj sceni upotrebio Kurosava, je jednostavna i bogata. Kadrovi 1, 3, 5 i 7 prikazuju vojnike u bekstvu, kako odlaze od kamere. Njihovi pokreti se odvijaju samo na levoj strani površine kadra, i snimljeni su statičnom kamerom. Progonitelj, Toširo Mifune, je prikazan u kadrovima 2, 4 i 6 kako se kreće prema nama, sa švenkom od 90°, s leve strane prema sredini. Da bi se postavio žestok ritam potere, reditelj je progonitelja razdelio u četiri kadra, Kadrovi od 8 do 11 pokazuju kako Mifune sustiže prvog neprijatelja i ubija ga. Kadar 8 uspostavlja rastojanje izmedju ove dvojice ljudi, kadar 9 pokazuje Mifunea koji preuzima inicijativu, a kadrovi 10 i 11, opisuju smrt vojnika.

Kadrovi 10 i 11 imaju pokret od sredine prema desno, i tu je rez na spuštanje Mifuneovog mača. U kadru 12 (statična kamera), vojnik je pokazan u isteblišing šotu. On se kreće na konju, na levoj strani površine kadra. Kadar 13 prikazuje Mifunea kako jaše ispred konja vojnika koji je ubijen. U kadru 14, Mifune sustiže drugog neprijatelja. Kadrovi 13 i 14 su švenkovi od 90°, prvi je s leva prema sredini, a drugi od sredine prema desno.

Sada Kurosava menja svoju vizueinu metodu. On useca kadrove dvojice jahača, koji razmenjuju udarce, sa nogama konja koji uporedo galopiraju. Kadrovi 15, 17, 19, 21 i 23, su kratki kadrovi sa švenkom na noge konja u galopu. Svaki od ovih švenkova traje samo jednu sekundu. Kadrovi 16, 18, 20 i 22 pokazuju borbu. Sa izuzetkom prvog kadra (švenk od 90°), svi imaju pokret od 180°. Jedan dugi, široki švenk (kadar 18), i dva brža krupnija švenka (kadrovi 20 i 22). Reditelju su potrebna samo dva kadra da bi završio scenu. Kadar 24 pokazuje kako Mifune pogadja svog neprijatelja u švenku od 90 , s leva prema sredini. Pogodjeni vojnik počinje da pada.

Poslednji kadar scene (statična kamera iz donjeg rakursa), pokazuje ulazak oba konja, blizu kamere, i padanje vojnika u prednjem planu. Mifune i konji bez jahača nastavljaju svoj odlazak duž puta.

Konstrukcija scene je uzor ekonomičnosti. Svi nevažni detalji su izostavljeni. Na primer, kadar 12 nije samo isteblišing vojnika koji je izašao iz kadra, već prikriva Mifuneovo napredovanje duž puta koji je, u sledećem kadru, prikazan daleko ispred konja bez jahača. U kadru 14 Mifune sustiže svog drugog neprijatelja. Od 25 kadrova, šest imaju statičnu kameru, dok je ostalih devetnaest snimljeno sa švenkom.

Podeli:



Preporucujemo

Repetoari Cineplexx Niš bioskopa za period od 28. marta do...
Novi filmovi za kraj marta i pocetak aprila u CineStar...
Repertoar bioskopa Vilin Grad od 28. marta do 3. aprila
Evropska premijera filma „YU Grupa – Trenutak sna“...
Repertoar bioskopa Cine Grand Delta Planet od 28. marta do...
Repetoari Cineplexx bioskopa u Beogradu za period od 28....