Ljubitelјi literature E.L James-a možda će pronaći njihove unutrašnje boginje kako rade mazurku za Barbara Bialowasin i Tomasz Mandesov “365 Days” film koji je potpuno slab, politički neprikladan, povremeno urnebesan ali i smešan, polјski produženi sex koji trenutno dahće i grči se na Netflix-ovim listama. Oni manje zalјublјeni u suve seksualne akcije Ane i Christiana (50 nijansi sivo) neće manje da uživaju, više će biti zgroženi u ovoj vrlo sumnjivoj varijanti bajke “Beauty and the Beast”, a koja uspeva da bude još regresivniji od bajke: Zamislite Lepoticu kojoj je u redu da je u zaroblјeništvu sa Zverom koji ubija selјane, a u slobodno vreme joj pruža gomilu orgazama na jahti. Međutim, ima prijatnih trenutaka, mada i nehotičnih - parovi kojima je otkačeni smeh sastavni deo predigre, na primer, možda bi želeli da isprobaju svoje reakcije sa citatom „J...ću te tako jako da će čuti tvoj vrisak u Varšavi“.
Poput “50 Shades” franšize, i film ’365 dana’ je zasnovan na romanu, Blanke Lipinske. I kao i franšiza zasnovana na delima E.L James, i ovde je popularnost romana bila od presudne važnosti za filmsku ekranizaciju, uz to i u produkciji Netflixa. Možda je prethodna ekranizacija romana imala više uspeha jer se pojavila u bolje vreme, mada film ’365 dana’ ima tu nesreću da je izašao u doba pandemije, ali i da je generalno loše urađen film.
U središtu radnje su dvoje mladih koji se podsmevaju društvenom udalјavanju – lepa i zgodna Laura (Anna Maria Sieklucka), oštroumna devojka čiji se „neukrotivi“ kvaliteti u velikoj meri pokazuju osvetolјubivim nošenjem ružno kratkih, šljokastih i provokativnih halјina i odevnih predmeta, i nadasve zgodni i poželjni Massimo (Michele Morrone). Massimo je muškarac koji kao da je prizvan direktno iz požudne kolektivne hetero ženske mašte. Laura je neka vrsta savetnice za ugostitelјstvo tj. hotelski menadžer - stvarno nije važno - a Massimo je nemilosrdni mafijaški šef koji je opsednut njome otkako je video viziju njenog lica kad je bio upucan i kada je pomislio da umire.
Ta rana scena je posebno fini detalj u filmu i odlično urađena vizualizacija. U velikoj meri oslonjena na uskovitlani steadi-cam, skrupulozno sjajni, poput estetike nekog muzičkog spota kasnih 90-ih u kojem su neke velike pop zvezde odlučile da postanu „kinematografske“ angažujući helikoptere i grčka ostrva za svoje spotove. To je utisak koji pojačava muzika - gde je partitura Mateusz-a i Michal Sarapata-e neupadlјivo prijatna, čini se da zvučna podloga predstavlјa duboko zaranjanje u fonoteku sa klјučnim rečima za pretragu: soft rock, vocal fry, nalik zvuku Nickelback.
Posle četiri godine, Massimo je praktično odustao od pronalaska. Tada Laura dolazi na odmor na Siciliju sa njenim sirovim dečkom (Mateusz Lasowski), i on je primećuje, ispucavajući njegovu nervoznu krilaticu „Jesi li se izgubila, devojčice?“ (infantilizujuće reference na 29-godišnju Lauru). Drogira je i otima - što je očigledna stvar za prlјave bogate mafijaše - i Laura se budi u otmenoj sobi koja je uređena u, recimo, 49 nijansi od antracita, srebra i škrilјevca.
Ona i Massimo sklope besmislen „dogovor“ kojim on neće imati seks s njom, osim ako ona to želi (kakav džentlmen), ali ona mora da ostane sa njim 365 dana. Preselјavaju se u Rim, a jedan od njenih pravih blјeskova ogorčenja zbog ukidanja slobode prikazuje se kada hukne: „Ja nisam vreća krompira koju možete da prevozite bez dozvole!“ nejasno dajući sebi pitanje da li su sve te slobodno dostupne vreće krompira bez vlasnika.
U jednom trenutku, tokom zapanjujuće isprazne Laura-ine verzije 12 dana narcisoidnog Božića (četiri kupovine, tri otmene zabave, dve preobrazbe, jedan zlatni prsten i nula moralnih nedoumica u vezi sa Massimo-ovim ubilačkim dnevnim poslom), ona preboli njenu glupu odbojnost da bude kidnapovana i akcija može da počne. I uprkos tome što nijedna zvezda nije imala pune frontalne kadrove, njihove seksualne scene su najbolјe u filmu, uglavnom zato što ne razgovaraju i oboje ih je lepo gledati, bilo da su upleteni u neku laganu igru gušenja na brodu ili uz prozor penthausa panoramski pogled na grad. Verovatno će seksualni Pornhub-autoplay-preview filma “365 Days” biti mnogo bolјi od stvarnog filma i biće veoma gledan.
Avaj, dobijamo kontekst: gluplja od noći seksualna politika, dva ukusa mizoginije (internalizovana i otvorena) i krajnje ružna sugestija - primer je stjuardesa koja se osmehuje kroz lepljivu maskaru kao da je grubi oralni seks nevolјno izvela Massimmu a koji joj je u isto vreme bio i nekako prijatan - taj pristanak može da se dobije retroaktivno. To je, naravno, premisa “365 Days”, i ujedno i jedan od najstarijih, najlakših i najbesnetijih kanala opravdanja silovanja: Da to ne može da bude silovanje ako se čini, zapravo, kao da je „uživala“ u njemu.
Sa prećutnim stavom divlјenja prema Massimo-ovom statusu u mafiji, uloga „alfa mužjaka“, samo morate da se nadate da će krajnji ishod “365 dana” biti dovolјno čvrst bedem u odnosu na arhaične pretpostavke koje se baziraju na realnom, svakodnevnom životu. A onda proširite tu nadu i u budućnost, jer ste razočarani krajem koji vas, u smislu besramnog mamlјenja da sa nestrpljenjem čekate nastavak (u seriji postoje još dve knjige), toliko izigrava da će čuti i vaše stenjanje u Varšavi.
Žanr: | drama, romansa |
Godina: | 2020 |
Reziser: | Barbara Bialowas, Tomasz Mandes |
Scenario: | Tomasz Klimala, Tomasz Mandes, Blanka Lipinska |
Uloge: | Anna Maria Sieklucka, Michele Morrone, Bronislaw Wroclawski |
Uzrast: | R |
Award: | 1 nagrada i 5 nominacija |
Studio: | Ekipa, Future Space, Next Film |
Zemlja: | Poljska |
Jezik: | poljski, italijanski, eng |
Trajanje: | 114 minuta |