Death on the Nile otkriva bar jedan hladan slučaj pre nego što se krene radnja iz naslova - izvor brkova Hercule Poirot-a. Prema Kenneth Branagh-u - koji je do sada igrao slavnog Agatha Christie izbirlјivog belgijskog detektiva u dva filma, a takođe i režirao - ta stvar koja mu se razgranava iz gornje usne poput ponosnog krilatog morža nije samo dodatak, to je tragična priča.
Davanje Poirot-u pozadinsku priču uopšte zvuči gotovo otpadnički u Christie svetu, čiji se uredno smišlјeni romani dešavaju u savršenom vakuumu salona. A Nil izgleda rastrzan između poštovanja tradicije i njenog prilagođavanja: U svetu nakon izvlačenja noža, da li je ovakav film zamišlјen da bude klasično ko-je-to-učinio za celu porodicu ili nešto namerno meta i modernije? Branagh se uglavnom spušta na prvo: neka vrsta raskošnog pozorišta za večeru prepunu zalutalih delova karikatura, kampa i mnogih CG piramida.
Radnja se takođe kreće brzinom broda, dostojanstveno i bez žurbe: posle brkova, priča počinje u noćnom klubu iz 1930-ih u Egiptu, gde siromašna, ali genetski blagoslovena Jacqueline de Bellefort (Emma Mackey) i Simon Doyle (Armie Hammer) su ludo zalјublјeni, ili barem uhvaćeni u neku vrstu plesa požude na podijumu za igru. Takođe se spremaju da se venčaju, sve dok Jacqueline-ina najbolјa prijatelјica, naslednica slična labudu Linett Ridgeway (Gal Gadot) ne pogleda Simon-a preko šanka; odjednom Jacqueline smatra da je nebitna, i tu je nova gospođa Doyle koja kaže: "Da."
Jacqueline ih prati na njihovom medenom mesecu, odbijajući da bude tako lako odbačena, a mladenci mole Poirot-a za pomoć. Može li on doći na njihovo krstarenje Nilom, i kao počasni gost i kao rukovalac prezrenim ženama? Pošto je ovo rađeno po romanu Agathe Christie, ne prođe mnogo vremena dok prvo telo ne padne na pod, i svi na palubi postanu osumnjičeni: doktor sa naočarima, verenik rogonja (Rasel Brend); šalјivi finansijer (Bollywood-ska zvezda Ali Fazal; američka džez pevačica po imenu Salome (Sophie Okonedo) i njena nećakinja Rosalie (Letitia Wright); pohlepna sobarica francuskih dama (Rose Leslie). Čak i nekoliko lјudi iz društvenog života koji jedva da izgledaju kao tip koji ubija za bilo šta osim za šolјicu jakog čaja i keksa, pridružuje se listi, uklјučujući Jennifer Saunders-inu njuškavu Marie Van Schuyler i njenu vernu medicinsku sestru (Dawn French), i moćnu udovicu Euphemia (Annette Bening), koja uglavnom radi na njenim akvarelima i nadgleda njenog slatkog, ali bezobraznog sina Buoc-a (Tom Bateman).
Bar na neko vreme, skoro je dovolјno samo da ih gledate kako svi drže akcente ravnomerno (pola Britanaca glumi Amerikance i obrnuto, ili nekog kontinentalnog poliglotu između). Okonedo se radosno naslanja na njenu divu koja prede, mačku na vrelom limenom rečnom čamcu, a Branagh-ov Poirot ima upornu smirenost čoveka za koga se nikada nije pokazalo da nije u pravu. (Samo njegov izgovor reči „povrće“ je mali, besmislen trijumf komičnog vremena). Hammer, čiji su lični skandali praktično zaustavili njegovu karijeru prošle godine, nije traženo da uradi mnogo više sa „napunjenim pastuvom“ Simon-om nego da zadrži njegov Errol Flynn osmeh i baca libidinozne poglede po prostoriji, ali spolјašnji kontekst ne može da se ne uvuče.
Ima nekih zabavnih delova, neizbežno, u okuplјanju ovolikih talentovanih glumaca i gledanju kako improvizuju i lete po palubi. Ali Nil ostavlјa previše njih bez mnogo posla osim što stoje u kostimima i čekaju da Hercule ispusti trag. Veći problem je, možda, to što vlažna seksualnost filma - i njegov čudno neograničen odnos prema rasi i klasi početkom 20. veka - moraju da se poigraju sa nizom rasprostranjenih pozadina čuvara ekrana koji podsećaju na filmove iz potpuno drugačije ere. Vizuelno, Branagh-ov Egipat izgleda kao da bi mogao da se pomeri malo dalјe levo i da naleti na Charlton Heston-a na kočiji; društveno-politički, čvrsto je u sobi holivudskih pisaca oko 2022. Čak i kada ga je Agatha Christie prvi put izmislila, Poirot je bio čovek van vremena. Kako on postoji za sada je misterija za koju bi trebalo više od ubistva i brkova da bude rešena.
Žanr: | krimi, drama, misterija |
Godina: | 2022 |
Reziser: | Kenneth Branagh |
Scenario: | Michael Green, Agatha Christie |
Uloge: | Tom Bateman, Annette Bening, Kenneth Branagh |
Uzrast: | PG-13 |
Box office: | 137.2M USD |
Studio: | 20th Century Studios, Kinberg Genre, Scott Free Productions |
Zemlja: | United States |
Website: | www.20thcenturystudios.com/movies/death-on-the-nile |
Jezik: | engleski |
Trajanje: | 127 minuta |