•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Fahrenheit 9/11 (2004)

George W. Bush je bio jedan od predsednika SAD-a, iako nije izabran na demokratski način. On se prilično dobro zabavlja, uglavnom svoje vreme provodi na odmoru, igrajući golf. Dok je zabavljao gomilu školske dečice, obavestili su ga o napadu na New York 11. septembra...

Poslednjih 20ak godina, Michael Moore je gurao prst u oko establišmentu, bilo da se borio protiv velikih korporacija kao što je General Motors (Roger & Me) ili protiv Nacionalnog udruženja strelaca Amerike (NRA) filmom Bowling For Columbine. Još jedan napad na poredak, Fahrenheit 9/11, ima za cilj Moorovu dosad najveću metu: ličnost američkog predsednika. Umesto već uobičajenog (za njega) guranja prsta u oko svojih žrtava, Moore se ovaj put odlučio za radikalniji pristup: pesnicom u lice.

Tako se bar Moore nada, da je njegov film lupio Busha po nosu. Uz već poznate probleme u nalaženju distributera za svoj film, Fanrenheit 9/11 predstavlja prekretnicu za Moorea na nekoliko načina. Prvi i najvažniji je Mooreov direktni ulazak na veliku političku scenu. Iako se on zaklinje da mu to nije bila namera, jasno je da se direktno uključio u predsedničku trku i to manje-više otvoreno u službi jedne od strana. Ipak to ne diskredituje njegove tvrdnje u Fahrenheitu 9/11, bar ne automatski. Optužbe da je Bush pokrao izbore 2000. uparene sa novijim skandalom o neozbiljnom posmatranju upozorenja na predstojeće napade terorista, na ovim prostorima, lako mogu biti prepoznate kao jedan deo kampanje napada na republikance od konkurenata demokrata.

Deo filma se bavi ratom u Iraku, izgleda licemerno, ali predstavlja i pravu sliku egocentričnosti, kako autora tako i američke javnosti. "Da, da, da u Iraku, strašno, jadni ljudi, jadni naši momci, neka se vrate kući živi i zdravi...". Začudo Moore nije upotrebljavao (bar ne preterano) svoju omiljenu sintagmu, "Sram vas bilo gospodine Bush", već je to prepustio učesnicima (tzv. slučajnim prolaznicima) u svom filmu. U navodnoj spontanosti i otvorenosti se i nalazi glavna vrednost Moorovog stila. Uz sve zamerke i eventualni doživljaj njegove (ne)pristrasnosti, moramo priznati da se autor nije preterano posvetio montaži u onom pežorotivnom smislu. Što bi narod rekao, nije (previse) navodio vodu na svoju vodenicu. Da li je to trik, osmišljen da stvori iluziju nepristrasnosti i otvorenosti? Po našaem dubokom uverenju nije (inače se uopšte ne bismo bavili Mooreom i njegovim radom), već se radi o čoveku koji je bar u svom radu, u svojim filmovima, istinski demokratičan. Vama ostavljamo da procenite da li je Moore zadržao hroničarsku objektivnost i da li njegov dokumentarizam ima i skrivene motive. Sama taktika autora, bar u smislu postavljanja filma je više nego ispravna. Zamereno, preterano autopromovisanje je problematično samo u pogledu sposobnosti da bude i autor i glumac tj. učesnik u debati.

Veći problem je određena razbarušenost (što nije direktna zamena za spontanost) i prilično neujednačen profil razmišljanja učesnika ove price. Cinizam, ako ga tako doživljavate, obavezno prati politiku, što je i jedna od tema ovog filma, tako da je potpuno legitimno osloniti se na njega. Treba imati u vidu da je Fahrenheit 9/11 prilično američki film jer se i bavi pitanjima prvenstveno važnim i razumljivim Amerikancima. To što je silom prilika, Amerika, tačnije ono što se dešava u Americi postalo izuzetno važno i za ostatak sveta, druga je priča. Za sada je važno da je Mooreov film brutalno efikasan dokumentarac (zato je i dobio Zlatnu Palmu) i da je u priličnoj meri pokriven veštim potezima režisera. Vredi videti u kom pravcu će ići Mooreova karijera, pa u odnosu na buduće rezultate izbora. Da li je film tako dobar zavisi od naših ideja, doživljaja politike i u dobroj meri, mesta gde živimo na planeti.

Žanr:dokumentarni, istorijski, ratni
Godina:2004
Reziser:Michael Moore
Producent:Jim Czarnecki, Kathleen Glynn, Michael Moore
Scenario:Michael Moore
Uloge:Ben Affleck, Stevie Wonder, George W. Bush
Uzrast:R
Award:27 nagrada i 12 nominacija
Studio:Fellowship Adventure Group, Dog Eat Dog Films, Miramax Films
Zemlja:United States
Website:www.fahrenheit911.com
Jezik:Engleski
Trajanje:122 minuta
Podeli:



Preporucujemo