•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Filmska umetnost Kine

Kinematografija na kineskom jeziku ima 3 najvažnija pravca: filmove iz Hong Konga, filmove iz Kine i filmove sa Tajvana. Od 1949. godine kinematografija u Kini se razvijala pod određenim zabranama, koje je nametnula Komunistička partija i njena kontrola radija, filmova i televizije. Mnogi filmovi koji su sa političim naznakama napravljeni u Kini su još uvek cenzurisani ili zabranjeni u samoj Kini. Ipak, Kina je neke od filmova distribuirala u komercijalne svrhe ili za potrebe festivala. U današnje vreme, velika većina filmova proizvedenih u Kini koristi mandarinski jezik, ali su kasnije prevedeni na kantonski jezik za potrebe izvoza. Posmatrano u 2010. godini, kineska kinematografija je na trećem mestu po broju filmova koji se porizvedu svake godine.

Početak filmske umetnosti Kine se vezuje za Šangaj, kao središte i to u periodu 1896-1945 godine.
Pokretne slike su uvedene u Kinu 1896. godine, a prva snimljena je u Šangaju 11. avgusta iste godine. Prvi kineski film je bio „The Battle of Dingjunshan“, a snimljen je u novembru 1905. godine. U narednim decenijama, producentske kompanije su bile uglavnom u stranom vlasništvu, a domaća filmska industrija, sa sedištem u Šangaju, nije krenula sa značajnijim razvojem sve do 1916. godine. Tokom 1920. godine, filmski tehničari iz Amerike su obučavali kineske tehničare u Šangaju, pa se američki utisaj mogao osetiti i u naredne dve decenije.

Tokom tog perioda, nastale su neke od najvažnijih poput: Mingxing Film Company ("Bright Star" Pictures) i Shaw Brothers' Tianyi Film Company ("Unique"). Mingxing, koju je osnovao Zheng Zhengqiu i Zhang Shichuan su se u početku fokusirale na na kratkim komičnim elementima, kakav je najstariji kineski film o preživljavanju „ Laborer's Love“ (1922). Ubrzo su usledili i duži filmovi i porodične drame „Orphan Rescues Grandfather“(1923). U međuvremenu, u kompaniji Tianyi su promenili svoje težnje ka folklornim dramama, a film „White Snake“ (1926) je pravi primer njihovog uspeha na teritoriji jugoistočne Azije.

Levičarski pokret
Ipak, najvažniji kineski filmovi su snimljeni tokom 1930. godina, pod okriljem „progresivnog“ ili „levičarskog“ pokreta. Neki od njih su reditelja Cheng-a Bugao-a „Spring Silkworms“ (1933), Sun-a Yu-a“The Big Road“ (1935) i Wu-a Yonggang-a “The Goddess“ (1934). Ovi progresivni filmovi su poznati po njihovom naglašavanju klasne borbe i spoljašnjih pretnji (japanska agresivnost), ali i po fokusu na običnim ljudima, poput onih koji porodično prave svilu u filmu „Spring Silkworms“ i prostitutki u filmu „ The Goddess“. Sigurno i zbog uspeha ovih filmova, taj poeriod 1930. godina se sada pominje kao „zlatno doba“ kineske kinematografije.

U ovom periodu su se javile i prve velike kineske filmske zvezde: Zhang Zhiyun, Hu Die, Ruan Lingyu, Zhou Xuan, Zhao Dan i Jin Yan. Treba pomenuti i druge odlične filmove iz tog perioda: „New Women“ (1934), „Song of the Fishermen“ (1934), „Crossroads“ (1937) i „Street Angel“ (1937). Tokom 1930. godina nacionalisti i komunisti su se borili za vlast i kontrolu nad najvećim studijima, a njihov uticaj može da se vidi u filmovima koji su nastali upravo u tom periodu.

Šangaji – usamljeno ostrvo
Invazija Japanaca na Kinu, a posebno okupacija Šangaja, je završila zlatni uspon kinematografije u Kini. Sve produkcijske kompanije, osim Xinhua Film Company („New China“) su se zatvorile, a mnogi od filmadžija su pobegli u Šangaj. Šangajska filmska industrija, nije prestajala i to je dovelo do takozvanog perioda „usamljenog ostrva“ („izolovanog ostrva“ ili „ostrva siročeta“). Tokom ovog perioda umetnici i reditelji, koji su ostali u gradu, su morali da povuku crtu između toga da ostanu verni levičari i nacionalisti, ali i da se otrgnu japanskom pristisku. Reditelj Wancang je uradio film „Mulan Joins the Army“ (1939), koji govori o mladoj kineskoj seljančici koja se bori protiv invazije. Ipak, sa objavom rata i svim događajima koji su suledili 1941. godine, period ovog filmskog razvoja je prestao, a „usamljeno ostrvo“ je takođe bilo pod japanskom okupacijom.

Drugo „zlatno doba“ – kasne 1940-te godine
Filmska industrija je nastavila sa svojim razvojem posle 1945. godine, a Kunlun Studios su postali jedni od najvažnijih u tom periodu. Objavljeni su klasici: „Myriad of Lights“ (1948), „The Spring River Flows East“ (1947) i „Crows and Sparrows“ (1949). Mnogi od ovih filmova su pokazali prestanak iluzija vezanih za opresivnu vladavinu nacionalističke partije of Chiang-a Kai-a. „The Spring River Flows East“ je film od 3 sata, koji su režirali, Cai Chusheng i Zheng Junli, pa je postigao i jako veliki uspeh. On govori o borbama običnih Kineza tokom rata,ali i o socijalnim i političkim događajima.

U međuvremenu, kompanije kao što je Wenhua Film Company („Culture Films“), je iskoračila iz levičarske tradicije i istražila napredovanje u pogledu drame. Wenhua-ina romantična drama „Spring in a Small Town“ (1948), je film reditelja Fei-a Mu-a i jedan od najvažnijih filmova u istoriji kineske kinematografije, pa je i 2004. godine dobio nagradu u Hong Kongu. Međutim, sa ponovnim pokretanjem kineske kinematografije posle kulturne revolucije, krenulo je novo doba. Film „Spring of the Small Town“ je dobio novu publiku i novu generaciju filmskih umetnika. Napravljen je i rimejk ovog filma 2002. godine od strane reditelja Tian-a Zhuangzhuang-a.

Rana komunistička era 1950 - 1960
Bioskop u Qufu, Shandong
Sa komunističkom evolucijom u Kini 1949. godine, mnogi filmovi su bili zabranjeni, zato što je tako naredila komunistička partija. U pitanju su bili kako holivudski filmovi, tako i oni iz Hong Konga, a partija je nastojala da pojača kontrolu putem medija i proizvodila filmove o seljacima, vojnicima i radnicima. Neki od njih su: „Bridge“ (1949) i „The White Haired Girl“ (1950). Baza filmske proizvodnje je bio studio u Changchun-u.
Broj filmskih gledalace je rastao sa 47 miliona (1949) na 415 miliona (1959). Povećana je i posećenost bioskopima, a filmski radnici su slati u Moskvu da uče sovjetski način snimanja filmova. 1956. godine otvorena je filmska akademija u Pekingu, a prvi film je napravljen 1960. godine. Animirani filmovi su koristili tradicionalne crteže, igre senki i papirne isečke. Najpoznatiji od njih je „Havoc in Heaven“ reditelja Wan-a Laiming-a, koji je osvojio nagradu za najbolji film na festivalu u Londonu.

Kulturna revolucija i njene posledice 1960 - 1980
Tokom Kulturne revolucije, filmska industrija je bila smanjena. Svi pređašnji filmovi su bili zabranjeni, jedino je nekoliko novih bilo snimljeno, a najpoznatiji od njih je „The Red Detachment of Women“ (1971). Malo je filmova napravljeno u ovom periodu, poznat je iz 1975. godine „Breaking with Old Ideas“,koji je bio visoko uređen po pitanju radnje i likova koji se pojavljuju.

Tokom godina koje su usledile nakon revolucije, filmska industrija je procvetala kao sredstvo popularne zabave. Domaći filmovi su privlačili publiku, a karte za festivale stranih filmova su se brzo prodavale. Filmadžije su pokušale da naprave više filmova koji će ličiti na one sa zapada.
Tokom 1980-tih godina, filmska industrija je okusila teška vremena, probleme sa vlastima i mnogi filmovi nisu bili prihvatljivi. Tokom januara 1986. godine filmska industrija je prebačena u novooformljeno Ministarstvo radija, bioskopa i televizije, kako bi sve dovela pod veću kontrolu i upravljanje.
Snimljene su i neke drame poput: „ Hibiscus Town“ (1986) i „ The Blue Kite“ (1993). 1981. godine nagrada Zlatni Petao je dodeljena dvema dramama: „Evening Rain“ (Wu Yonggang, Wu Yigong, 1980) i „Legend of Tianyun Mountain“ (Xie Jin, 1980).

Uspon Pete generacije: 1980 - 1990
U ovom periodu Peta generacija kineskih filmadžija je donela veću popularnost kinematografije. Tu su bili: Zhang Yimou, Tian Zhuangzhuang, Chen Kaige, Zhang Junzhao i mnogi drugi. Zhang Junzhao je snimio film „One and Eight“ (1983), a Chen Kaige“Yellow Earth“ (1984), koji su obeležili početak ove „Pete generacije“. Najpoznatiji reditelji ove generacije Chen Kaige i Zhang Yimou, su uradili filmove: „King of the Children“ (1987), „Ju Dou“ (1989), „Farewell My Concubine“ (1993) i „Raise the Red Lantern“ (1991).
Rad reditelja Pete generacije se jako razlikuje u stilu i temama, ima tu crnih komedija (Huang Jianxin „The Black Cannon Incident“, 1985) , ali i ezoteričkih ostvarenja (Chen Kaige“Life on a String“, 1991), ali im je zajedničko neprihvatanje socijalističko-realističke tradicije. Oni su promenili lokacije studija, počeli da istražuju socijalnu kulturu, na neki dokumentaran način. Osim priča o herojskoj vojnoj borbi, oni su bili dramski prikazi o životima svakodnevnih ljudi.

Ovi filmovi su doneli i novi stil snimanja, ekstenzivnu boju i duge kadrove, a umetnici su mogli da pokažu svoje artističko umeće.
Peta generacija se završila 1989. godine Tiananmen-skim incidentom, iako su njeni najvažniji reditelji nastavili sa radom na filmovima, a jedan od njih je „The Emperor's Shadow“ (1996) Zhou-a Xiaowen-a. Nekoliko filmadžija je otišlo svojevoljno u egzil: Wu Tianming u Ameriku (ali se i vratio otuda), a Huang Jianxin u Australiju.

Šesta generacija od 1990. godine do današnjih dana
Liči kao da se vratilo amatersko snimanje filmova, nije bilo podrške države, a snimani su jeftini filmovi jako brzo. Došlo je do jako individualističkih, anti-romantičnih pogleda na svet, govorilo se o urbanom životu, pobuni i nezadovoljstvu socijalnim prilikama.

Mnogi od filmova koje su snimili pripadnici Šeste generacije su pokazali negativne posledice ulaska Kine u kapitalizam, poput Li Yang-a „Blind Shaft“ ili Jia Zhangke-a “The World“. Neki od najvažnijih pripadnika ove filmske generacije su: Wang Xiaoshuai („The Days“, „Beijing Bicycle“), Zhang Yuan („Beijing Bastards“, „East Palace West Palace“), Jia Zhangke („Xiao Wu“, „Unknown Pleasures“, „Platform“, „The World“), He Jianjun („Postman“) i Lou Ye („Suzhou River“, „Summer Palace“).
Važno je pomenuti i to da je nastao i veliki broj filmadžija koji su bili nezavisni u svom radu i pravili niskobudžetne filmove koristeći digitalnu opremu. Oni su poznati pod nazivom: „dGeneration“ (d stoji kao oznaka za digitalno).

Pokret dokumentaraca
Wu Wenguang-ov film od 70 minuta: „The Last Dreamers“ (1990) je prvi rad u ovom pokretu, a poslednji u nizu je iz 1989. godine „Tiananmen Protests“.

Novi modeli i novi filmovi u kinematografiji Kine, ali i komercijalni uspeh
Sa liberizacijom Kine u kasnim 1970. godinama, ali i njenim otvaranjem ka stranim tržištima, došlo je do uticaja na filmografiju. Jet Li je dibitovao ostvarenjem Shaolin Temple (1982) koje je postiglo ogroman uspeh na domaćem i inostranom tržištu, a tu je i triler „Murder in 405“ (1980).

Uspeh kinestke kinematografije u svetu
Od 1980. godine, pa sve nadalje, kineski filmovi imaju jako puno uspeha. Poznat je internacionalni uspeh reditelja Ang-a Lee-ja i njegovog ostvarenja „Crouching Tiger, Hidden Dragon“ (2000), koji je jako dobro prihvaćen kako u Kini, tako i širom sveta. Poznate je i njegov uspeh na američkom boks ofisu, koji je poslužio kao uvod u predstavljanje kineske kinematografije. Isto tako, 2002. godine, Zhang Yimou je imao film „Hero“ koji je takođe bio jako uspešan u svetu, a u kome su glumili mnogi poznati kineski glumci, koji su postali poznati i na zapadu: Jet Li, Zhang Ziyi, Maggie Cheung i Tony Leung Chiu-Wai.

Drugi poznati filmovi su: „Farewell My Concubine“, „2046“, „Suzhou River“, „The Road Home“ i „House of Flying Dagger“, Hengdian World Studios su postali „kineski Holivud“.

Autor teksta: Maja Nikolić
Podeli:



Preporucujemo

Bully Coward Victim The Story of Roy Cohn (2020) - uskoro
Monster Hunter (2020) - uskoro
Wrong Turn (2021) - uskoro
The Many Saints Of Newark - 8 stvari koje znamo o The...
Animirana avantura Tom i Džeri na Porodičnom danu
U trci za glavne nagrade Berlinskog festivala 15 filmova
High Ground (2020) - uskoro
HBO radi na četvrtoj sezoni serije 'True Detective'
Bioskop Vilin Grad - Repertoar od 18. do 24. februara
Otkriven mural posvećen Marinku Madžgalju kod Ateljea 212
Kako će izgledati „Seks i grad“ bez Samante
PREDSTAVLJEN PROGRAM ДОК #3
Repertoar Cineplexx Niš bioskopa od 18. do 24. februara
Star Trek 4 se vraća, angažovan novi režiser
Stiže serija "Gospodin i gospođa Smit"
Sandra Bulok i Bred Pit prvi put zajedno rade na filmu
Preminuo glumac Goran Daničić
Netflix odbio dokumentarac Olivera Stouna o Kenediju
Oskarovac Bong Joon-hoo je već završio scenario za novi...
Kultni filmovi svetske kinematografije ponovo na FEST-u
Uskoro premijera dokumentarca o Tini Tarner
Hugh Grant i Josh Hartnett pridružuju se glumačkoj ekipi...
Čuvena "Zlica" iz 101 Dalmatinca sada u najnovijem...
Žena u belom (The Woman in White): Nova dramska...
Da li se Donnie Darko 3 zaista događa? Reditelј Richard...
Kultni akcioni film Face/Off dobija rimejk
Svetska premijera filma „Kelti“ Milice Tomović u...
Red Dot (2021) - uskoro
Naomi Vots snima film u Sloveniji?
Objavljen trailer filma "Justice League"