U Beogradu je, u studiju Košutnjak filma, u toku snimanje dugometražnog igranog filma „Usekovanje“ u režiji Siniše Cvetića. Delegacija Filmskog centra Srbije, predvođena direktorom Gordanom Matićem, posetila je set i pružila podršku ekipi koja realizuje projekat u veoma specifičnim i delikatnim uslovima Kovid - 19 pandemije.
„Usekovanje“ je, podsećamo, debitantski dugometražni film mladog reditelja Siniše Cvetića i nastaje po scenariju Davida Jakovljevića. Za produkciju je zadužena beogradska kuća Košutnjak film, a projekat ovog filma podržao je Filmski centar Srbije u junu 2020. godine na svom Konkursu za Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih debitantskih igranih filmova. „Snimanje filma će biti završeno do kraja aprila“, rekao nam je producent Zoran Janković, „nakon čega sledi postprodukcija i montaža, sve to ovde - u Košutnjak filmu. Cilj nam je da imamo završen film za sepetembar ili oktobar ove godine. Usekovanje je festivalski film, tako da ćemo razmišljati i u tom pravcu. Svi se nadamo sa će se do jeseni stabilizovati situacija oko korone, tako da će film imati normalnu bioskopsku distribuciju.“
O saradnji sa rediteljem debitantom, Janković je rekao: „Siniša je dobar mlad reditelj. Radio je dva odlična kratka igrana filma i to je meni bio signal da je spreman za ovu priliku. Siniša je zajedno sa Davidom Jakovljevićem napisao tu priču i odlično je poznaje. Došao je spreman na snimanje i veoma je profesionalan, tačno zna šta želi i kako to da ostvari. Tražio je pre snimanja dve nedelje proba, što mu je i omogućeno, a sa željom da stekne sigurnost u radu sa glumcima. To se pokazalo kao dobro – pripreme su omogućile da snimaje ide kako treba i za sada se držimo utvrđenog rasporeda i plana. Naš glavni motiv u Košutanjaku filmu za upuštanje u ovaj projekat bio je da na taj način pružimo mladim talentovanim rediteljima priliku da rade, a Filmski centar Srbije je prepoznao potencijal i podržao Usekovanje na konkursu.“
Višegodišnja saradnica Košutnjak filma, Višnja Nikitin, ovoga puta je dobila najodgovorniji i najazahtevniji posao u svojoj dosadašnjoj karijeri. Ona je direktor filma. „Sinišu poznajem još sa fakulteta“, kaže mlada producentkinja. „Pratila sam njegov rad i gledala kratke studentske filmove koje je snimio i koji su imali veoma uspešan festivalski život i bili zapaženi. Što se Usekovanja tiče, deo ovog projekta sam gotovo od samog početka, još od vremena kada je pisan i dorađivan scenario. Saradnja sa mladim filmskim autorima mi izuzetno prija, energija je odlična. Ključni autori na projektu, reditelj, scenarista i direktor fotografije Marko Milovanović su samo par godina mlađi od mene, tako da se odlično razumemo i dopunjujemo. Iako su mladi, oni svi već imaju dosta profesionalnog iskustva i tačno znaju šta hoće. Veoma sam zadovoljna našom saradnjom.“
Debitantski film Siniše Cvetića „Usekovanje” predstavlja portret jedne porodice i njene crne ovce i najmlađeg člana – Jovana (glumi ga Pavle Mensur). Višnja Nikitin ističe da se kompletna radanja odigrava u jednom danu, u jednom stanu, za vreme slave Usekovanje glave Svetog Jovana Krstitelja. Jovanovi roditelji (Bojan Žirović i Aleksandra Balmazović) kriju od sina i gostiju da se razvode, a Jovan krije od njih da se drogira i nada se da će ga vanzemaljci izbaviti iz beznadežnog i besmislenog postojanja na zemlji. Postepenim zahuktavanjem, kroz slavsku atmosferu i alkohol, kao i pojavu nenajavljenog gosta, dolazi do otkrivanja tih, ali i drugih porodičnih tajni i sukoba. „Devedeset posto filma se“, ističe Višnja Nikitin, „snima u Košutnjak filmu, u studiju, a deset posto su eksterijeri u beogradskom naselju Medaković 3. Imamo zaista odličnu glumačku podelu i masu scena gde su svi, ili većina aktera, za zajedničkim slavskim stolom, što čitavom filmu daje posebnu dinamiku.“
O izazovima snimanja u studiju, Siniša Cvetić nam je rekao: „Prilikom pisanja scenarija smo na umu imali i izvodljivost, pa smo odlučili da se radnja većinski zbiva u jednom prostoru, a što se negde i poklopa sa mojim ranijim kratkim filmovima Dinosaur i Izvršenje. Taj koncept mi je interesantan i volim takve filmove. Tokom priprema, gledao sam ostvarenja koja se tiču (porodičnih) okupljanja u jednom prostoru. Snimamo u studiju zato što smo shvatili da nam je tako lakše da kontrolišemo uslove snimanja, što jeste neki početni produkcioni kompromis, ali smo se, zahvaljujući odličnom direktoru fotografije Marku Milovanoviću, izborili da slika bude što bolja i da se ne prepoznaje da je to baš studio. Snimamo u Sinemaskopu, imamo dosta pokreta kamere, dosta koristimo zum, far, izbegavamo statične kadrove ljudi koji razgovaraju. Trudim da, bar donekle, evociram stil Roberta Altmana ili Pola Tomasa Andersona. Glumci koje ovde imamo su u suštini ono što najvažnije što nosi film, imamo izuzetno dobro podelu, i verujem da će oni uspeti da zadrže pažnju gledalaca.“
Pored Pavla Mensura, Bojana Žirovića i Aleksandre Balmazović, u filmu glume i Aleksandra Pleskonjić Ilić, Momčilo Pićurić, Marko Grabež, Dubravka Kovjanić, Milica Janevski, Anita Ognjanović, Jovana Gavrilović, Zlatan Vidović i Aleksandar Đurica. Uz već pomenute autore (reditelj Siniša Cvetić, scenarista David Jakovljević i direktor fotografije Marko Milovanović), nastanku „Usekovanja“ svoj doprinos daju, kostimografkinja Snežana Karl, scenograf Bojan Jovanović, kompozitor Luka Broćić. Film će montirati Marko Tisovac i Tihomir Dukić.
Gledaoci u Srbiji glumicu Aleksandru Balmazović pre svega pamete po glavnoj ženskoj ulozi u filmu „Sivi kamion crvene boje“ iz 2004. godine, a „Usekovanje“ predstavlja njen glumački povratak na ove prostore. „Živim i radim u Sloveniji“, kaže glumica, „tako da u Srbiji nisam dugo snimala, posebno ne ovako veliku ulogu. Zoran Janković me je pozvao na kasting za Usekovanje, što me je obradovalo pošto mi se tekst izuzetno dopao. Našla sam u scenariju dosta toga što sam i sama proživela i stvari koje su mi bliske. Pomislila sam odmah kako bih mogla da se tu nađem, kako sam ja ta žena. Na moje veliko oduševljenje – ulogu sam i dobila. Siniša je mladi reditelj kome je ovo prvi dugometražni film, ali uopšte ne deluje kao debitant. Tačno zna šta hoće i ima odličan osećaj za ritam i glumce. Plan je tako napravljen da imamo dovoljno vremena da se spremimo i bavimo se glumačkim nijansama, što je sjajno. Veoma me raduje što se snima jedna urbana drama koja se bavi porodičnim relacijama, veoma kamerna i usredsređena na likove. Misim da će se posle Usekovanja svi čuti sa Sinišu Cvetića i to je još jedan razlog zbog koga mi je drago što sam deo ovog divnog projekta.“
Kao što smo već istakli, producent filma je Zoran Janković, dok je direktor filma Višnja Nikitin. Umetnički direktor filma je Slobodan Terzić. Premijera se očekuje na jesen.