•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Ida (2013)

Mlada Ana, siroče koje je još kao malo dete ostavljeno u manastiru, treba da dâ zavet pred bogom i posveti mu svoj život, služeći u manastiru kao časna sestra. Međutim, nekoliko dana pre toga Anu iz manastira šalju kod tetke, njenog jedinog živog rođaka. Trebalo bi da Ana tokom te posete sazna tragičnu sudbinu svojih roditelja i nešto o svom poreklu. Ovo je, dakle, film o traženju identiteta i samospoznaji.

Radnja se odvija ranih 60-ih godina u Poljskoj, zemlji koja je bila jedna od najpogođenijih u Drugom svetskom ratu, pa se u tom periodu posledice rata još osećaju. Pri tome pre svega mislim na posledice holokausta, a Ana je, kako se ispostavlja, Jevrejka, i pravo ime joj je Ida. Idina tetka Vanda, cinična, izrazito mračnog pogleda na život, sklona raskalašnom ponašanju sa muškarcima i alkoholičarka, pomaže joj u potrazi za grobom njenih roditelja. Ida je, sa druge strane, povučena, stidljiva, pasivna i pobožna – savršen kontrast svojoj tetki. Tako suprotnošću njihovih likova dobijamo određenu dinamiku, ali ne onoliku koliku bismo mogli da imamo da Idina pasivnost nije baš tolika.

2_ Ida

Ida je više tematska tačka nego lik, mesto odvijanja filozofske ideje filma. Nema mnogo toga ža šta bi gledalac mogao da se „zakači” i prema njoj oseti veću empatiju, ali film pruža savršenu mogućnost razumevanja njenog lika i njene unutrašnje borbe. Ovo je svakako film koji svoje umetničke izraze usmerava ka apstraktnim, religijskim i filozofskim pojmovima i temama, daleko više nego ka emotivnom doživljaju. To ne znači da u filmu nema emocija, već samo da one nisu glavni fokus i briga filma, a takođe ih više doživljavamo sa Vandom, nego sa Idom.

3_ Ida

Film svoje glavne motive i izraze konstruiše, između ostalog, genijalnom fotografijom. Davno nisam video da neki film ovako dobro iskoristi crno-belu fotografiju i kompoziciju kadrova, i to ne samo u svrhu puke vizuelne estetike i atmosfere, već i za oslikavanje stanja likova, njihovog položaja u priči i nivoa ličnog razvitka. Film je sniman statičnom kamerom, i likovi su često gurnuti u same uglove kadra, marginalizovani u ukupnom planu tematike holokausta i besmisla stradanja. Kada je to slučaj sa Idom, autor tako oslikava njenu poziciju u pronalaženju i prihvatanju sebe same, pa tako, kako se film primiče kraju, i Ida se sve više centrira u kadru. Ta predivna fotografija takođe stvara jednu sumornu i depresivnu atmosferu, koja često oslikava i osećanja samih likova, a igra senkama u nekim scenama savršeno oslikava borbu svetlosti i mraka, života i smrti, i najprostijeg traženja smisla. Zapravo je celokupna estetika filma predivna, a, kako vidite, ona ima važnu ulogu u zahvatanju i shvatanju priče, likova i samog idejnog izražavanja filma. No, premda je izražavanje tih ideja odlično urađeno, same ideje su ipak manje od spektakularnih i već su mnogo puta viđene. Možda je razlog takvog mog doživljaja filma to što sam studirao filozofiju, i samim tim stalno bio zasipan apstraktnim pojmovima, pa sam, na neki način, naviknut na to i zasićen, ali zaista mislim da u tom segmentu film ne donosi ništa novo. Takođe, konkretizacija te apstrakne misli u liku Ide nije urađena baš savršeno, ako je to uopšte i bila namera autora.

Samo iz čistih vizuelno-estetskih pobuda ovaj film je vredan gledanja, a ono što ćete naći iza toga će neke oduševiti, a neke i ostaviti ravnodušnim; sve zavisi da li vas zanima ovaj tip filma.

Ocena: 7/10

Autor: Nikola Bočkor (Punjeni Paprikaš)

Žanr:drama
Godina:2013
Reziser:Pawel Pawlikowski
Scenario:Pawel Pawlikowski, Rebecca Lenkiewicz
Uloge:Agata Kulesza, Agata Trzebuchowska, Dawid Ogrodnik
Uzrast:PG-13
Award:Oscar, 50 nominacija i 59 nagrada
Box office:3.7M USD
Studio:Opus Film, Phoenix Film Investments, Canal+ Polska
Zemlja:Poljska
Website:www.ida-movie.com
Jezik:poljski
Trajanje:82 minuta
Podeli:



Preporucujemo

Nastavlja se saradnja Sarajevo Film Festivala i Doha Film...
Nolanov "Tenet" biće premijerno prikazan početkom...
26. Sarajevo Film Festival u izmijenjenom formatu
Captain Marvel 2 će režirati Nia DaCosta, koja je upravo...
Milica Pavlović u seriji inspirisanoj ubistvom Jelene...
Viggo Mortensen se pridružuje ekipi novog filma Peter-a...
“Grudi” u konkurenciji za nagrade Bihać Avantura Film...
Zašto se Ian Malcolm nije vratio u filmu Jurassic Park 3?
MOJ OFF SA VILJEMOM DEFOOM U ITALIJANSKO-AMERIČKOM FILMU...
Da li se Keanu Reeves vraća kao Constantine u novom HBO...
Ani Sofrenović i Vojislavu Brajoviću nagrada "Zlatni...
Serija "Kosti" premijerno na 26.Film Festivalu Sarajevo
Courteney Cox ponovo će tumačiti ulogu novinarke u...
Pratite 26. Sarajevo Film Festival na ondemand.sff.ba
Posle "Južnog vetra" glumac iz Bugarske stigao do HBO
The Old Guard (2020) (2020)
Mission: Impossible 7 režiser najavljuje novog Jack-a...
Candyman dobija novi datum izlaska u oktobru, The Purge 5...
Biografski film o životu Whitney Houston biće objavljen...
#Lady Bluetooth – izložba posvećena Hedi Lamar
Počinje "Trebinje film festival"
The Lighthouse (2019) (2019)
8. Međunarodni arhitektonski filmski festival u Beču
Dwayne Johnson je drugu godinu zaredom najplaćeniji glumac
Demi Mur: Menjala sam sebe kako bi me muškarci prihvatili
Film Otac Srdana Golubovića u Open Air programu Sarajevo...
Lilly Wachowski potvrđuje da je ‘The Matrix’ oduvek...
Rimejk Wolfman-a udružuje Ryan Gosling-a sa režiserom...
Srpski filmovi i manjinske koprodukcije na Sarajevo film...
26. Sarajevo Film Festival predstavlja Open Air program