•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Kretanje i pokret kamere

U filmu postoje približno tri vrste kretanja.

1. Ljudi ili objekti se kreću ispred kamere.

2. Kamera se kreće prma, preko, ili od statičnih ličnosti ili objekata.

3. Svi ovi pokreti se izvode istovremeno.

Kamerom se, za vreme snimanja, mogu izvesti tri različita pokreta: panoramom (švenkom), vožnjom ili zumiranjem. Brzi- na kretanja trake u kameri takodje utiče na pokret koji se percipira na projekciji, podešavanjem njene brzine iznad ili ispod normale.

Uspešan pokret kamere ne zavisi samo od toga kako je izveden, već i kada i zašto.

Osnovna uputstva za pokret kamere.

Sledeći primer će pomoći da pravilno koristite pokret kamere.

1. Pokret kamere može da pojča fizički doživljaj neke ličnosti u priči, uvodeći njegov subjektivni položaj u trenutku kada se kreće opasnom brzinom. Vozač u automobllu iznenada utvrđjuje da su kočnice neispravne. Vidimo na njegovom licu izraz straha dok gleda na put pred sobom. Sledeći kadar je snimljen iz njegovog položaja. Vidimo ispred vijugavi put i opasnu krivinu koja nailazi pravo prema nama.

2. Kamera se ponaša kao da je oko nekog aktera. To je takozvana subjektivna tehnika. To stvara veću povezanost (prožimanje) sa osećanjima nekog aktera. U ovom primeru aktera prkazujemo samo kratko i odmah režemo na okolni prostor u kojem se nalazi akter ili vozilo. Ako je kadar duži, kamera sve ubedljivije postaje jedan od aktera. Ona se tetura, posrće i ide napred ili nazad, kao što bi i sam akter činio. Svi ostali akteri u sceni ponašaju se prema kameri kao akteru, gledaju i reaguju direktno u objektiv kamere. To je, međjutim, često teško uspešno postići sa ovom tehnikom, jer su gledaoci svesni trika koji je očigledan. U filmu "Rekvijem za teškaša" (Requiem for a Heawyweight), reditelja Ralfa Nelzona (Ralph Nelson), postoji u početku jedna dobra scena koja je snimljena ovom tehnikom. Robert Montgomeri (Robert Montgomery), u svom filmu "Dama u jezeru" (Lady in the Lake), iz četrdesetih godina, razvio je ovu tehniku u potpunosti otkrivajući sva njena ograničenja i mogućnosti. To je verovatno jedini dugometražni igrani film koji se služi ovom tehnikom od početka do kraja. Ostali filmski reditelji ovu tehniku koriste mnogo redje; Kadar i Klos u filmu "Smrt se zove Engelhem" (Death is Called Engelchem), Delmer Dejvis (Delmer Daves) u filmu "Tamni prolaz" (Dark Passage) u prvih dvađeset minuta, Džon Gilermin (John Guillermin) u sceni iznenadnog nemačkog napada u filmu "Bio sam Montijev dvojnik" (I was Monty's Double).

3. Panorama i vožnja kamere se mogu upotrebiti bilo da izražavaju stajnu tačku posmatranja gledalaca (objektivno), ili subjektivni pogled nekog aktera. U filmu dokumentarnog žanra informacije se oblčno prikazuju direktmo. Niz predmeta je prikazano bez postojećeg odnosa sa prethodnim ili sledećim kadrom u kojem je akter prikazan kao posmatrač. Ako je nekoj osobi u policijskoj stanici rečeno da gleda prema grupi osumljičenih kadar pradstavija vezu sa prethodnim i sledećim kadrovima koji prikazuju njen ispitivsčki pogled.Kadrovi sa panoramom (švenkom) ili vožnjom, mogu da otkriju neku očekivanu ili neočekivanu situaciju - na kraj pokreta. Na primer, kamera prvo pokazuje stolicu za ljuljanje, zatim svetiljku koja se nalazi na podu, par cipela ostavljenih u neobičnom položaju, jednu siomljenu vazu za cveće i na kraju jeđan leš. Ono što je postignuto na kraju panorame ili vožnje, postepeno je sugerisano giedaocu u toku trajanja samog kadra.Neočekivani završetak se može postići ako na kraju kadra vidimo jednu kozu koja preživa, za gledaoce koji su pripremljeni za drugi ishod na kraju, koza dolazi kao iznenadjenje.

4. Direktan rez je brži od pokretnog kađra, jer usposta- vlja trenutno novi položaj kamere, Ako švenkujemo ili pak krećemo kameru u vožnji prema novoj zoni pažnje, umesto reza, trošimo prilično nekorisnu metražu snimajući nevažne stvari, samo da bismo došli do nje. Značajna radnja ili objekti moraju da se snime za vreme panorame ili vožnje, kako bi opravdali samo kretanje kamere, u protivnom scena će biti razvučena.Kadar sa panoramom ili vožnjom od jedne zone pažnje prema drugoj, može đa se izvede sa sporednim subjektom koji može uči u kadar na početku i izaći čim kamera stane prema novoj zoni pažnje.Na primer, početak kadra može da bude jedan raskošan šou u prepunom noćnom klubu. Konobar, noseći poslužavnik sa pićem, ulazi u vidno polje kamere, i mi kamerom švenkujemo ili u vožnji idemo za njim dok se kreće izmedju stolova. Kamera se zaustavlja na dvojici glavnih aktera priče koji sede za stolom u prednjem planu, a konobar izlazi iz kadra.

5. Kadar sa švenkom ili vožnjom, od jednog centra pažnje prema drugom, ima tri dela: početak, kada je kamera statična; pokretni središnji deo; i završetak u kome je kamera opet statična. Ne možemo napraviti rez iz pokretnog kađra na statični kađar iste statične ličnosti ili objekta, jer će se desiti vizuelni šok. Ali, posle dolaska kamere u statičnu poziciju u prvom kađru, možemo uspešno rezati na statičan kadar iste ličnosti u sledećem kadru.

6. Kombinovanje švenka i vožnje je često kada se prati ličnost ili vozilo u kretanju ispred kamere. Krećemo sa jednim čovekom u pokretnim kolicima koja se kreću duž hodnika. Čim čovek stigne do ugla on skrene ustranu. Kamera se zaustavlja u vožnji i švenkuje za njim dok odlazi prema brojnom auditorijumu koji ga očekuje.

7. Ako se vožnjom ill švenkom kamere prati osoba koja jednolično ponavlja radnju, rez se može izvesti u bilo kom trenutku, ako je to potrebno. Kadar u vožnji koji prikazuje automobil u kretanju sadrži u sebi kretanje koje se ponavlja, tako da se može, ako je potrebno, uzeti kadar u dužini od deset sekunđi, ili samo od dve sekunde. Ustvari, kadar se može podeliti na dva ili tri dela i paralelno montirati sa drugim nizom pokretnih ili statičnih kadrova sa kojima se kadrira različit ili isti sadržaj.

8. Kada je rez od kadra sa švenkom ili vožnjom, na statičan kadar u kojem su prikazane ličnosti ili objekti u pokretu, lakše je ako se sačuva predmet ili ličnost u istom delu površine kadra. Pravac kretanja mora da bude stalno isti. Na primer, čovek pliva u reci. Vidi se u statičnom opštem planu. Kreće se približno u sredini površine kadra, s desna na levo.Krupni plan. Kamera pokretom prati plivača s desna na levo. Plvač je stalno kadriran u sredini površine kadra. Opšti plan, sa druge strane reke. Čovek se vidi u daljini kako pliva s desna na levo. Ameriken, sa vožnjom. Iz čamca prateći pilivača koji se kreće s desna na levo. Kadriran je u sredini površine kadra.

9. Pokret kamere, švenk ili vožnja, može se koristiti selektivno, da bi se isključio neželjeni sadržaj i uvele u kadar nove ličnosti, objekti ili pozadine, dok se sve vreme prati glavna akcija.

Može se pristupiti i na sledeći način:

  1. Švenk lli vožnja moraju se izvoditi sigurno i tačno. Morate biti sigarni koji pokret želite jer se neodlučnošću lako može oktriti amaterizam, neiskustvo zamisli i reaalizacije.
  2. Pokret subjekta odvraća pažnju od pokreta kamere. Neka se vaš subjekt pokrene pre nego što se pokrene kamera koja ga prati, i zaustavi se pre nego se subjekt zaustavi, kako bi mu se omogućilo da se nešto duže sam kreće kroz kadar.
  3. Kada se izvodi švenk ili vožnja, pokrećite kameru po jednostavnoj putanji, a pustiti da akteri ili vozilo izvede složene pokrete unutar kadra.
  4. Kadrovi sa švenkom ili vožnjom će početi i završiti u likovno izbalansiranoj kompoziciji.
  5. Korisna dužina statičnog kadra, u cilju montaže, zasnovana je na akciji koju kadar sadrži, dok dužina kadra u pokretu zavisi od trajanja samog pokreta kamere. Vreme trajanja švenka ili vožnje mora da bude ispravno odredjen. Suviše kratak ili suviše dug pokret neće se uskladiti sa pričom koju želimo da izložimo.
  6. Kadrovi sa švenkom ili vožnjom često se koriste da bi se uspostavila kompoziciona likovna ravnoteža. Kada subjekt napusti kadar, osoba koja je ostala, likovno narušava kompoziciju kadra. Neznatan švenk ili vožnja unapred mogu sasvim jednostavno da uspostave ravnotežu. Ista se stvar dešava kada novi akter udje u kadar. Ovi pokreti su spori, i uvek sadrže malu promenu prostora.
  7. Iluzija pokreta može se postići ako subjekt sedi ispred zadnje ili prednje projekcije, ili plave ili zelene pozadine za izradu lutajuće maske. Iako je subjekt statičan, pokret u pozadini će stvoriti iluziju da se nalazi u pokretnom vozilu. Ako želimo da pokažemo aktera koji stvarno hoda ispred ekrana, postavljamo pokretnu beskrajnu traku na pod, van vidnog polja kamere, i akter po njoj korača. To će dati utisak realnog kretanja aktera koji će stalno biti u istom položaju u kadru.
  8. Kadrovi sa vožnjom ćesto se koriste da bi se postigla ista kompoz1c1ja za sve vreme trajanja kadra. Kamera se kreće unazad, ispred subjekta koji korača, i uvek ga kadrira u istom planu dok se pozadina neprekiđno menja.
  9. 20. Često je kretanje vozila u kojem se nalaze akteri samo sugerisano. „Isteblišing šot“ prikazuje automobil koji se noću kreće ulicom. Režemo na aktere u automobilu. Iz praktičnih i ekonomskih razloga kadrovi sa akterima snimljeni su u studiju. Nije potrebno da se automobilu postavlja zadnja projekcija. Spoljašnja svetlost koja pada prvo sa jedne strane, a onda sa druge, sugerišući ulično osvetljenje raskršća noću, biće dovoljna da bi se stvorila iluzija kretanja automobila. Ako je scena počela sa kadrom u kojem se automobil kreće ulicom, iluzija će biti jača.
Podeli:



Preporucujemo

Nikolas Kejdž čeka dete sa 30 godina mlađom suprugom
Brad Pitt i Lewis Hamilton snimaju film o Formuli 1
Glumac iz serije "Squid Game" osvojio Zlatni globus za...
NOVE FILMSKE I SERIJSKE POSLASTICE NA PICKBOX NOW
„KONAČNA SLOBODA“ (GREAT FREEDOM) – FILM KOJI JE...
Serija "Stay Close" stigla na Netflix i pokupila simpatije...
„Heroji radničke klase“ Miloša Pušića premijerno na...
Cate Blanchett glumit će u prvom Almodovarovom filmu na...
Stižu dva nastavka Netflixovog drugog najgledanijeg filma
UPOZNAJTE SE SA LIKOVIMA IZ FILMA „SMRT NA NILU“ –...
Film „Nečista krv – Greh predaka" Milutina Petrovića...
„Mrak“ Dušana Milića na 33. Filmskom festivalu u Trstu
Repertoar Cineplexx Niš bioskopa od 13. do 19. januara
Specijalna projekcija filma Ognjena Jankovića
Old (2021) (2021)
Milan Marić će glumiti Žarka Lauševića u seriji...
Leonardo Dikaprio: Šef NASA-e mi je pre pet godina otkrio...
Emitovane prve epizode nove sezone serije Složna...
Izašao treći trejler za novog "Betmena"
Repertoar Cineplexx Niš bioskopa za period od 20. do 26....
Horor serija "Archive 81" je trenutno najgledanija na...
Prvi film u pandemiji koji je prešao milijardu dolara
Smotra novog italijanskog filma od 24. do 29. januara u...
Ognjen Janković: "Zlatni dečko" priča o prokletstvu...
Copshop (2021) (2021)
Bezos najvio seriju "Gospodar prstenova: Prstenovi moći"
Ghostbusters: Afterlife (2021) (2021)
Verila se Megan Foks
Dodela Zlatnih globusa održana na Twitteru, najveći...
ZANIMLJIVE ČINJENICE IZ FILMA „ALEJA NOĆNIH MORA“ –...