•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Kultni filmovi i najpoznatije filmske teme

Brojni su filmovi koji svoj kultni status opravdavaju već decenijama, podjednako usrećujući melanholične nostalgičare koji žele da pobegnu nazad u jednostavnija, bezbrižnija vremena i one nešto mlađe željne sirove, nesavršene i vanvremenske kinematografije koja se danas tako retko viđa. Dosta filmova će ostati zapamćeno i slavljeno, večno spominjano kao klasici nezaobilazni svim filmoljupcima. Međutim, epitet kultni kod nekih filmova seže i dimenziju dalje. Pojedina filmska ostvarenja ostaće večno uklesana u kamen pop kulture zahvaljujući i svojoj muzici, prepoznatljivim melodijama koje takođe postaju nezaboravne, osiguravajući tako sebi počasno mesto u društvu sklonom zaboravu i brzim promenama. Ovo je lista nekih od najpoznatijih filmskih tema i kompozicija koje se svakako mogu smatrati kultnim.

1. Psiho (Psycho, 1960.)

Hičkokov Psiho je remek-delo svetske kinematografije, u to nema sumnje. Isto se može reći i za kompletan saundtrek koga je radio legendarni Bernard Herman. Herman je za filmsku muziku druge polovine 20-og veka bio nešto slično Hansu Cimeru danas, a to je ime koje se povezivalo sa najzvučnijim filmskim naslovima. Bernardov senzibilitet i morfologija njegovog stvaranja odlično su se poklapali sa onim čemu je Hičkok težio u svojim filmovima, prvenstveno postepenošću u izgradnji atmosfere i pripremanju gledaoca na rasplet koji je obično zbijen i jednostavan, bez mnogo likova i preteranog komplikovanja. Takav je i saundtrek Psiha – savršen odraz napetosti i anksioznosti koja se prikrada i raste iz scene u scenu, a koja u suštini ima samo dvije kulminacije. Pored onog, za to vreme šokantnog kraja (današnji gledaoci su naviknuti na ovakve obrte fabule), scena ubistva u kupatilu predstavlja jednu od te dve težišne tačke i sadrži najprepoznatljiviju melodiju Psiha – grubi i oštri, paralelni tonovi savršeno oponašaju zamahe nožem i devojčine vrske utopljene u bujicu nadolazeće krvi koja nastaje u odvodu. Ubrzo nakon njih nastupa umirivanje i epilog, stavljajući tako tačku na Merionin život koji jenjava iza prozirne plastične zavese.

2. Ajkula (Jaws, 1972.)

Ovaj Spilbergov film je razlog zbog čega je Sutomore 1997. bilo poprište horror filma koji je odbijao da napusti moju bujnu mladalačku maštu stvarajući od svake sene u vodi monstruoznu ajkulu koja jedva čeka da mi odgrize noge. Ajkula (ili Ralje) je klasičan primer genijalne izgradnje atmosfere i angažovanja pažnje gledaoca koja je maksimalno fokusirana i uporna u naprezanju da se stvori slika tog čudovišta koje vreba ispod mračne površine okeana. Samu ajkulu i ne vidimo do druge polovine filma, pre toga sklapajući sliku iz raštrkanih delova slagalice koje skupljamo iz scene u scenu. Upravo zbog toga mi se i sviđa Ajkula, film koji koristi ništa osim atmosfere, psihologije i muzike kako bi izazvao nemir i nelagodnost kod gledalaca igrajući se njihovom (pod)svesti. Muzika je ta koja najvjernije dočarava neman. Glavna tema Ajkule je upravo kao zver sama – pritajena, neukroćena, vođena impulsivnom željom pred kojom drhtimo i nemoćni uzmičemo. Jednostavno ponavljanje tonova i duge pauze između njih, predasi koji postaju sve kraći i kraći gradeći tako podlogu za neizbežnu (krvavu) kulminaciju i crtajući siluetu peraja naspram mesečinom okupane vode čijom tamom vlada košmarno stvorenje.

3. Ratovi zvezda (Star Wars, od 1977.)

Teško je naći film ili serijal filmova čiji koreni tako duboko prožimaju svakodnevnicu kao oni pod zajedničkim imenom Ratovi zvezda. Oni su pravo otelovljenje pojma kultni – teško je naći bilo koji domen pop kulture a da ne nabasate na neku Star Wars referencu. Od igračaka, serija, majica, poštanskih markica, knjiga, nameštaja do kosplejova, tetovaža, čak i citata (ne mogu da se setim koliko miliona puta sam čuo reči „I am your father“) ... Ratovi zvezda su se već toliko odomaćili da je nemoguće reći da li će ovaj fenomen ikada izblediti. Takođe, fan baza koja ga podržava je ogromna, jedna od najvećih na svetu. Kada je sve to rečeno, sasvim je jasno da je i Star Wars muzika, kao nezaobilazni pratilac kompletne priče, svrstana u jednu od najprepoznatljivijih. Sama uvodna špica ovog prvenca iz '77. otpočinje epskom temom bogatog zvuka koja ne skriva predznake grandioznosti priče koja će uslediti. Gromoglasna melodija prati ispisane reči koje upoznaju gledaoca sa podlogom fabule pre nego što nestanu u daljini. Pored ove uvodne teme, ne možemo govorti o muzici Ratova zvezda a da ne pomenemo i ozloglaženog Vejdera i njegovu sopstvenu temu, ništa manje spektakularnu sa očekivanim naznakama zloćudnog prizvuka koji podseća na vojni marš.

4. Ubiti Bila (Kill Bill, 2003.)

Kill Bill je moj prvi svesni susret sa Tarantinom i začetak ljubavi koja traje i danas. Sad kad premotam film, bilo je jako kul iznajmiti kasetu jarkog žutog omota (da, mislim da su još kasete bile aktuelne) i odgledati ga zajedno sa roditeljima koji nakon toga nisu dovodili u pitanje mentalno zdravlje svog dvanaestogodišnjeg sina. Katane, Pussy Wagon, spisak imena i neutaživa želja za osvetom koja glavnu junakinju tera na nadljudske podvige, a sve to upakovano u karakteristični vizuelni doživljaj svojstven samo Tarantinu – šta više možete da poželite. Prepoznatljiva muzička tema pod nazivom Battle Without Honor or Humanity uvodi gledaoca u finalni, vanserijski okršaj u “ Kući plavog lišća” gde naša Mlada treba da se suoči sa O-Ren Iši i njenom ličnom vojskom. Mršava plavušica ničim osim mačem poražava Ludu 66-icu, uključujući i smrtonosnu Gogo u školskoj uniformi i sa buzdovanom, prije nego što presudi i samoj O-Ren na veoma teatralan način (ok, svaka scena u filmu je više-manje teatralna). Koliko god ova tema bila odlična, po mom skromnom mišljenju izdvaja se druga, suptilnija – Twisted Nerve od, gore već pomenutog, Bernarda Hermana, i scena u kojoj El zvižduće ovu preteću melodiju pre nego što se presvuče u medicinsku sestru, noseći smrtonosnu injekciju za Mladu.

5. Dobar, loš, zao (The Good, the Bad and the Ugly, 1966.)

Kada se pomenu vesterni nemoguće je ne pomisliti na Dobar, loš, zao i njegov status kultnog filma kojeg ponosno nosi već skoro 50 godina. Iako od samog početka nije naišao na odobravanje kritičara i pozitivne ocene, film je preživio početni gubitak zaleta samo da bi kasnije rasplamasao gledaoce koji ga već decenijama uzdižu na zasluženi presto najboljih filmova ikada. Dobar, loš, zao je prototip špageti vesterna, tj. italijanskog vestern filma snimanih karakterističnim stilom koji je obeležavao rad Serđa Leona. Ovaj film je jedan od tri u tzv. Trilogiji dolara (Trilogia del dollaro), zajedno sa filmovima Za šaku dolara (1964.) i Za dolar više (1965.), a u kojima glavnu ulogu Čoveka bez imena igra legendarni Klint Istvud (Čovek bez imena je, u suštini, bio marketinški trik kako bi se ova tri filma prodala kao trilogija, iako tako nisu bili originalno zamišljeni). Pored režisera i glavnog glumca, treće ime koje obeležava ova tri filma je Enio Morikone, kompozitor odgovoran za muzičku podlogu trilogije. Glavna tema ovog filma je vremenom postala sinonim za muziku vesterna, divljeg zapada i neukroćenih prostranstava kojima jašu usamljeni kauboji. Čak i onima koji nisu gledali film budi osećaj fantomske vreline na koži, zavijanje gladnog kojota i povremeni zvuk pucnja, tamo negde u daljini. Melodija je u potpunoj simbiozi sa filmom, što i jeste odlika velikih saundtrekova. Enio Morikone je njom, veoma suptilno, zarobio esenciju vesterna, danas potisnutog na margine kinematografije, i svojim kompozicijama svakako uspeo da doprinese besmrtnosti ovog filma.

Nadam se da vam se dopada ova lista probranih filmskih tema (bio je herkulovski zadatak izabrati samo pet). Sledeći put pišemo o temama iz poznatih serija. Koje su teme vama upečatljive i koje od njih nikako ne propuštate dok gledate omiljenu seriju?

Preuzeto sa: HellyCherry (Ingvar L)

Podeli:



Preporucujemo

Bioskop Vilin Grad – repertoar od 17. do 23. septembra
Repertoar Cineplexx Niš bioskopa od 17. do 23. septembra
Gorki list nagrada publike filmu "Ime naroda" Darka Bajića
Filmski centar Srbije - Počinje obuka za asistente i...
Skripta otpisanog filma ‘Predators 2’ otkriva da bi da...
Rami Malek je negativac u filmu ‘No Time to Die’ i...
Objavljen kompletan program 27. Međunarodnog festivala...
Svečano zatvoren 27. Festival evropskog filma Palić
Radni susreti: Razgovor sa pozorišnim i vizuelnim...
"Prijatelji" se okupili na dodeli Emi nagrada
Almodovar planira da snimi vestern
Trejler novog SF filma 'Dune' pogledalo više od 20 miliona...
Saša Radojević: Danas imamo apsolutno fascinantne...
Festival LIFFE ove godine i na onlajn platformi
Sony Pictures odbija da pušta velike filmove u bioskope...
Senke nad Balkanom 2 imaju najviše nominacija za FIDES
Snimanje filma ’Shazam 2’ se planira u prvoj polovini...
’Save Yourselves!’ - Povlačenje sa Interneta pretvara...
Filmski poster za ’Slither’ čini da Michael Rooker...
„Lukasfilm“ prikazao trejler za drugu sezonu...
’Project Power 2’ imaće potpuno novi pristup...
‘The Matrix 4’ je skoro vratio Agenta Smith-a u...
Mirjana Karanović: Festival evropskog filma Palić je...
Ryan Reynolds-ov Green Lantern spasava Avengers-e u...
’Friday the 13th’ se vraća u bioskope na 40....
Alex Winter ne misli da su ’Bill & Ted 3’ nastali zbog...
Da li je Tom Hardi novi Džejms Bond?
Anne Hathaway će igrati glavnu ulogu u filmu "Lockdown"...
O.J. Made in America: 5 razloga da pogledate dokumentarnu...
Film "Dnevnik ratnog hirurga" nagrađen "Zlatnim vitezom"