•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Munich (2005)

Posle terorističkog napada palestinske organizacije Crni septembar, u kojoj je ubijeno 11 izraelskih sportista, na olimpijskim igrama u Minhenu 1972, agent Mossada Avner Kauffman (Eric Bana) stiže u Evropu sa ekipom od četvoro ljudi, da bi likvidirao ubice. Dok lov na teroriste traje, on razmatra etičnost svojih dela...

Nijedan od filmova koje je Steven Spielberg ranije snimio ne može vas pripremiti za ostvarenje, dramu Munich. Ni juris na plažu Omaha u filmu Spasavanje vojnika Rajana, ni vežbe gađanja esesovca Goetha u Sindlerovoj listi nisu dovoljno gorke i okrutne da biste pretpostavili šta vas čeka. Inače, oba navedena filma se nameću za poređenje sa novim, jer u njegovih dosadašnjih 23 ostvarenja nijedno nije bilo tako hrabro i šokantno. Rat Svetova je u sebi sadržao blagu aluziju na danas veoma prisutnu situaciju sa terorizmom u svetu, ali to je bio samo jedan aspekt price. Minhen se u celosti zasniva na toj ispolitizovanoj priči o drevnom sukobu, i u tom smislu je najhrabrije ostva­renje u Spielbergovoj karijeri.

Kao iskusan režiser Spielberg je shvatio da mora da se pripremi za podeljena mišljenja koja će njegov film pokrenuti u medijima.

Jedni ga nazivaju cionističkim propagandistom i Jevrejinom koji se stidi svog porekla, dok drugi smatraju da je oportunista i prevarant. Dovoljno je pametan da zna da ako vas obe strane napadaju verovatno radite nešto dobro i ispravno, čak i ako snimate film u kome podela na 'dobro' i 'zlo' nije tako jednostavna. Spielberg nije često zalazio u 'sive zone'. Nikada nije ni snimio film sa toliko nasilja. Nema uniformisanih, nema vojnika, nema vanzemaljaca ni razjapljenih čeljusti ogromnih ajkula...Brutalnost izvire iz običnih, svakodnevnih stvari. Teror potiče iz kuće, prisutan je svuda: u spavaćoj sobi, dok telefo- nirate, dok odlazite u kupovinu, ili dok se igrate sa decom.

"Moj posao je smrt," kaže francuski šef podzemlja koji glavnom junaku Avneru (Bana) daje traženu informaciju. Minhen vas ostavlja u stanju potrešenosti, zgadenosti i tera vas da razmišljate o sopstvenoj smrtnosti. Neprijatne scene (pokolj na šlepu, pucanje vilice jednog od sportista, nož) su toliko snažne i toliko uznemiravajuće da ćete pokušati da skrenete pogled. Cak i po Spielbergovim standardima informacije o ovom filmu su bile svedene na minimum. Logika takve odluke je jasna: previše pretpostavki i očekivanja od filma "inspirisanog stvarnim dogadajima" bi mogli da ugroze objektivnost publike. Morate videti film da biste shvatili da ga nije lako svrstati u bilo koju kategoriju. Nazvati ga izvanrednim trilerom koji zaslužuje pet zvezdica, što u suštini i jeste, deluje prilično nezgrapno i izgleda kao pojednostavljivanje stvari. Minhen je izuzeno provokativno ostvarenje, koje će publiku ostaviti u šoku. Veoma retko se dešava da filmovi ostave takav utisak.

Masakr na olimpijskim igrama u Minhenu 1972. je detaljno opisan u dokumentarcu Kevina Macdonalda One Day In September, koji je osvojio Oskara 1999. Min­hen se bavi događajima koji su se zbili posle toga. Izraelski premijer Colda Meir (Lynn Cohen) je odobrila obaveštajnoj službi Mossad da likvidira jedanaest osoba koje su navodno bile odgovorne za taj teroristički napad. Svi oni su bili raštrkani širom Evrope, neki su radili javno, a neki tajno, za palestinske organizacije i zalagali su se za uništenje Izraela. Jedan je običan činovnik i porodični čovek, drugi prevodi Arapske noći na Italiljanski, jednog štiti KGB, drugog CIA. Zajedničko im je to što su svi osuđeni na smrt. Avner ne dovodi u pitanje dokaze. “Svaka civilizacija se nađe u situaciji da bira izmedu komporomisa i sopstvenih vrednosti," kaže premijer u jednoj sceni filma.

"Koji zakon štiti ljudi kao što smo mi?"

"Uradi ono što su teroristi uradili." "Zbog čega su ti ljudi umešani?" "Svet je bio okrutan prema tebi i tvojim sunarodnicima i u redu je da im odgovoriš i nasilnim putem." "Sva ta krv će nam se vratiti."

Ako pogledate bilo koje vesti čućete slične argumente, ili sličan pokušaj opravdanja, mada ne na način na koji Daniel Craig, kao unajmljeni ubica iz Južne Afrike kaže: "Ne zajebavaj se sa Jevrejima."

I pored svih istraživanja dogadaja koji je izuzetno dobro dokumentovan, scenario je morao da bude popunjen i sa nekoliko pretpo­stavki. Fikcionalni deo su i price o francuskoj mafiji koje deluju pomalo preterano. Apsurdni humor u tom slučaju na neki način potire okrutnost Mossadovih operativaca. Njihove metode su takode pomalo neobične i postavlja se pitanje njihove moralnosti: bombe postavljene u igračke; vojnik prerušen u ženu; žrtva zarobljena ispod vrata dok napadači odlučuju da li je to čovek sa slike koga treba da likvidiraju. Onda čujete zvuk ubacivanja metka u cev kalašnjikova i scena iznenada više nije smešna. Svi junaci filma imaju porodice i svi se bore za neki cilj, što najbolje oslikava razgovor Bane i njegovog PLO "dvojnika". Svi oni žele da osiguraju svoju domovinu. Svu žele bezbednost, sigurnost i mir, ali je cena izuzetno visoka. Glavni junak, koga igra Bana, će platiti tako što će izgubiti dušu. U jednoj sceni njegova majka pokušava da mu pruži ute-hu: "Sta god bilo potrebno, šta god bilo potrebno, ali konačno imamo mesto na zemlji za sebe." Spielberg obično ostavlja nadu na kraju, od Hooperovog preživljavanja u Ajkuli do emotivnog oproštaja na kraju Sindlerove liste. Kada se Minhen završi, kada vam je potrebno malo sentimentalnosti i olakšanja, nećete ga dobiti. Nema spilbergovskog kraja, nema kraja uopšte.

Žanr:drama, istorijski, triler
Godina:2005
Reziser:Steven Spielberg
Scenario:Tony Kushner
Uloge:Eric Bana, Daniel Craig, Ciarán Hinds
Uzrast:R
Award:15 osvojenih
Studio: DreamWorks SKG
Zemlja:United States
Jezik:Engleski
Trajanje:164 minuta
Podeli:



Preporucujemo

Otvorena izložba EVROVIZION.CROSSING STORIES AND SPACES u...
Najnovija Diznijeva avantura u Cineplexx bioskopima
U prodaji karte za premijeru nove komedije Dušana...
Ladies night događaj uz film ,,Gučijevi“ 25. novembra...
Muzej savremene umetnosti Vojvodine - Izložba...
Film "Nije loše biti čovek" - Dušan Kovačević:...
Anna (2021) – nova distopijska serija stiže na Pickbox...
Oskarovac Danis Tanović o premijeri novog filma u...
The Deep House (2021) (2021)
Branko Đurić i Izudin Bajrović o premijeri komedije...
FCS - Selekcija “Nasleđe” od 25. novembra do 9....
Ekipa filma „Deset u pola“ u Beogradu: PANDEMIJA ĆE...
U prodaji karte za premijeru nove komedije Dušana...
Repertoar Cineplexx Niš bioskopa za period od 25. novemba...
Ladies night događaj uz film Gučijevi 25. novembra od 20...
Repertoar bioskopa Cine Grand Delta Planet od 18. do 24....
U Parizu je u toku Francusko-srpski koprodukcioni market
Azbuka našeg života - od 03. decembra svakog petka na...
Junaci našeg doba 2 - od 23. novembra od ponedeljka do...
Stuart Martin & Guz Khan (Army of Thieves)
Premijerka Estonije na svetskoj premijeri druge sezone...
Repertoar bioskopa Vilin Grad od 18. do 24. novembra
BOŽIĆ ZA PAMĆENJE NA PICKBOX TV-u!
No Time to Die (2021) (2021)
SVETSKA PREMIJERA SERIJE BESA NA PRESTIŽNOM TALLINN BLACK...
Jedanaest filmova autora iz Srbije na 13. Merlinka Festivalu
Repertoar bioskopa Vilin Grad od 25. novembra do 1.decembra
Potpisan novi sporazum o saradnji na polju stripa između...
MSUV - Izveštaj sa konferencije za medije povodom izložbe...
Sedmi Kosovo i Metohija međunarodni filmski festival...