•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Najbolјi filmovi u 2020. godini

Kada je počela 2020. rutina odlaska u bioskope, kupovine kesica kokica i gubitka samih sebe u filmu na nekoliko sati i dalјe je bila svakodnevna. Tokom poslednjih nekoliko godina usluge Streaminga poput Netflix-a i kompanije za spalјivanje novca poput MoviePass povukle su niti tradicionalnog teatralnog modela distribucije, testirajući granice potrošačkog ponašanja, ali posao se nikada nije osećao kao da bi mogao da se potpuno razotkrije. Iako su stripovski blockbustersi rasli u snazi, a manji naslovi prelazili na VOD izdanja, veliki ekran zadržao je njegovu mitsku privlačnost. To je mesto gde su se filmovi puštali.

Ali nije više tako. Pandemija koja je u toku zatvorila je bioskope širom sveta, poništila planove puštanja studija svih veličina i potencijalno transformisala navike gledanja u godinama koje dolaze. Gde je taj haos ostavio posvećenog lјubitelјa filma? Bilo da ste dogovarali društveno distanciranu projekciju najnovije avanture Christopher Nolan-a, putovali do a drive-in-a kako biste gledali starog favorita ili jednostavno zakazivali sopstveni programski blok u karantinu, film je i dalјe imao ulogu da pomogne lјudima da se provuku kroz ovu tešku godinu. Ovo su najbolјi filmovi 2020. godine, mada izbor je subjektivan.

25. Let Them All Talk
Uloge: Meryl Streep, Candice Bergen, Dianne Wiest, Lucas Hedges
Režija: Steven Soderbergh (The Laundromat)
Zašto je sjajan: Samostalan svet krstarenja - sa svim njegovim veličanstvenim palubama, dugim hodnicima i trpezarijama - završava idealnom lokacijom za film Steven Soderbergh-a. Pričajući priču o priznatoj autorki (Meryl Streep) koja putuje da primi nagradu sa dve stare prijatelјice sa fakulteta (Candice Bergen i Dianne Wiest) i osetlјivim nećakom (Lucas Hedges), scenario spisatelјice kratkih priča Deborah Eisenberg nalazi upravo pravu kombinaciju nežne farse i šilјastih spletki. Mnogo prizora uz prijatna jela i otmene koktele imaju nelagodnu napetost koju naglašavaju Soderbergh-ove nagle montaže i njegova mirna kamera. Šire rečeno, postavka omogućava nepretencioznom cerebralnom režiseru da se raspravlјa pitanja o kreativnosti, novcu i ličnoj odgovornosti koja zagonetkaju njegov rad, pretvarajući ono što je moglo dabude prozračan odmor u malo teže putovanje. Kao i kod prošlogodišnjih, jednako avanturističkih High Flying Bird, sav taj razgovor postaje akcija.

24. The Vast of Night
Uloge: Sierra McCormick, Jake Horowitz, Gail Cronauer, Bruce Davis
Režija: Andrew Patterson
Zašto je sjajan: Ova niskobudžetna debi predstava je film o NLO-u kojem treba vremena da se podigne. Pored toga što je priča osedlana uglavnom nepotrebnim uređajem za kadriranje, što podvlači već očigledne odjeke ’The Twilight Zone’, reditelј Andrew Patterson i pisci filma otvaraju priču smeštenu u Novom Meksiku iz 1950-ih sa pregršt preterano dragocenih razmena sa dva glavna lika, brblјavog DJ Everett-a (Horowitz) i mlađeg operatora centrale Fay (McCormick). U početku bi ovo dvoje moglo da vam ide na živce. Ali čim ih film zaklјuča na njihovo mesto, sužavajući akrobatske snimke i dopuštajući da dizajn zvuka preuzme kontrolu, materijal pronalazi prirodniji ritam, oslanjajući se na prikrivenu intimu staromodne radio drame. Poput mnogih najbolјih NLO prediva, The Vast of Night ulazi u duboki osećaj čežnje. Želјa da se veruje je pola uspeha.

23. Bad Boys For Life
Uloge: Will Smith, Martin Lawrence, Vanessa Hudgens, Paola Nunez
Režija: Adil El Arbi i Bilall Fallah (Black)
Zašto je sjajan: U onome što do sada nije bila baš sjajna godina za akcione filmove, ’Bad Boys for Life’ moraju da budu najveće iznenađenje. S obzirom na njihovu dugu produkcijsku istoriju, datum izlaska u januaru i odlazak reditelјa serije Michael Bay-a - akcijski autor ovde dobija cameo namigivanje, možda praveći pauzu u snimanju Netflix-ovog ’6 Underground’-a - ovaj film je mogao da bude katastrofa. Umesto toga, Smith i Lawrence se lako vraćaju u uloge zbog kojih su 90-ih postali ikone akcionih filmova, a pisci pronalaze način da ažuriraju očaravajuću, prekomernu estetiku serije za doba franšize. U mudroj odluci, direktori Adil El Arbi i Bilall Fallah čak se i ne trude pokušavajući da nadmaše višak i haos Bay-ovih ’Bad Boys II’. ’Bad Boys For Life’ je nežniji, smeliji film od njegovog prethodnika, manje zainteresovan za trenutke vulgarnosti nego za scene lјudske veze slične sitcomu i porodične melodrame. Ulicama Majamija događaju se eksplozije i jurnjave automobilima i šale o tome da su prestari za ovo sranje, ali materijal dobija lagan dodir koji omogućava dvema zvezdama da rade ono što najbolјe rade.

22. Palm Springs
Uloge: Andy Samberg, Cristin Milioti, JK Simmons, Camila Mendes
Režija: Max Barbakow
Zašto je sjajan: Dolazak na streaming usred pandemije, doba kada su mnogi životi zapali u neprekidne petlјe karantskog ponavlјanja i zamornosti, Lonely Island producirao je komediju Palm Springs koja je možda odjeknula drugačije nego kada je premijerno prikazana na Sundance-u ranije ove godine. Šale o ponavlјanju istih sranja sada samo jače udaraju. Prateći romansu između luckastog svadbenog gosta (Andy Samberg) i nevestine samorazorne sestre (Cristin Milioti), pametni scenario pisca Andy Siara-e kombinuje egzistencijalizam Groundhog Day-a sa brzim pristupom kvantnoj fizici, izvlačeći inspirativne životne lekcije i sesije iz matematike podsečenim tempom. Na isti način na koji je Tom Cruise morao da se bori sa vanzemalјcima u ’Edge of Tomorrow’, njih dvoje moraju iznova i iznova da proživlјavaju venčanje, boreći se da pobegnu iz Instagram spremnog slavljeničkog pakla. Možda neće biti toliko smešno kao Samberg-ove avanture na velikom ekranu Hot Rod i Popstar, ali Palm Springs pronalazi njegov pobednički spin na iznenađujuće robusnom mikro žanru.

21. Miss Juneteenth
Uloge: Nicole Beharie, Kendrick Sampson, Alexis Chikaeze, Liz Mikel
Režija: Channing Godfrey Peoples
Zašto je sjajan: Nicole Beharie, zvezda Miss Juneteenth, zna kako da mali pokreti budu važni. Način na koji njen lik, bivša pobednica izbora za izbor Turquoise Jones, drži cigaretu, kupuje polovnu halјinu ili gleda kako njena ćerka nastupa na sceni, dok joj se lice klati između straha i ponosa, pomaže da dočara bogat unutrašnji život i osećaj za istoriju. Nјene interakcije sa starijim šefom, njenom religioznom majkom i njenim ponovnim dečkom (divan Kendrick Sampson) nagoveštavaju komplikovanu mrežu prekršenih obećanja i zastalih obaveza. Slično tome, strplјiv pristup materijala režiseru Channing Godfrey Peoples-u privlači gledaoca u znojni Fort Worth u Teksasu, zajednicu usredsređenu na porodicu i tradiciju. Kad lјudi otvore vrata automobila ili izađu napolјe, gotovo možete da vidite talase vrućine.

20. The Way Back
Uloge: Ben Affleck, Al Madrigal, Michaela Watkins, Janina Gavankar
Režija: Gavin O'Connor (The Accountant)
Zašto je sjajan: Disciplinovan u njegovom pristupu i neopravdan u njegovim izmišlјotinama, košarkaški trener Ben Affleck u kriznoj drami ’The Way Back’ je sportski film koji razume osnove. Ono što mu nedostaje u blistavosti ili domišlјatosti - pripovedači o šalјivom timu koji kreće korakom pod vođstvom grubog trenera pogađa sve neophodne Hoosiers-ove napomene - to nadoknađuje neobično očaravajućim neverovatnim zanatstvom. Mali detalјi, poput zamrznutog kadra kada se na ekranu pojave rezultati igara ili klik-klak teška muzika za udaraljke, akumuliraju emocionalnu snagu tokom brzog izvođenja filma. Igrajući ispranog bivšeg sportistu sa odmah očiglednim problemom sa pićem i brojnim strateški skrivenim ličnim demonima, Affleck izvodi umornu predstavu koja odzvanja njegovom osobom van ekrana (i njegovim nedavnim naslovima u tabloidima) na očigledne i iznenađujuće načine. U kratkim potezima, reditelј Gavin O'Connor, koji je upravlјao slično intenzivnom melodramom ’Miracle and Warrior’, izvodi vrhunski sportski filmski trik čineći da verujete da iskuplјenje lika nije neizbežno. Svaka pobeda je bitka - čak i ako znate rezultate.

19. The Assistant
Uloge: Julia Garner, Matthew Macfadyen, Kristine Froseth, Makenzie Leigh
Režija: Kitty Green (Casting JonBenet)
Zašto je sjajan: Sistemska kultura ravnodušnosti i okrutnosti koja se često formira oko moćnog serijskog zlostavlјača stavlјa se pod mikroskop u ovoj studiozno posmatranoj njujorškoj kancelarijskoj drami, koja inspiraciju crpi iz ponašanja Harvey Weinstein-a, dok namerno zamućuje neke detalјe. U priči nikada ne saznajemo ime tiranskog šefa i tačna priroda njegovih zločina nikada se ne otkriva u potpunosti; Umesto toga, Julia Garner-inin assistent Jane, student sa severozapada, koja je donela pregršt prakse, pruža nam ulaz u naraciju. Film prati njene dužnosti, zadatke i poniženja tokom jednog dana: Izrađuje kopije, koordinira avionska putovanja, preuzima narudžbe za ručak, odgovara na telefonske pozive i čisti sumnjive mrlјe sa kauča. U jednom trenutku, mlada žena iz Ajdaha pojavlјuje se na recepciji, tvrdi da je dovedena da započne kao nova asistentkinja, i nju odvode u sobu u skupom hotelu. Jane pokreće pitanje s predstavnikom HR-a, kojeg igra sa smrdljivom pretnjom Succession-ov Matthew Macfadyen, ali njeni problemi su brzo razbijeni i okrenuti protiv nje. Odbacujući jeftinu katarzu i dramatične preokrete, Assistant gradi njegov klaustrofobični svet stalnom akumulacijom informacija. Iako se neki od napisa mogu dizajnirati previše neprecizno i neprozirno, Garner, koji neprestano krade scene na Netflix-ovom Ozark-u, ulaže svaki prigušeni telefonski poziv i pažlјivo sročenu e-poštu sa stvarnom strepnjom. Ona locira teror u mukotrpnom radu.

18. Another Round
Uloge: Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Lars Ranthe, Magnus Millang
Režija: Thomas Vinterberg (The Hunt)
Zašto je sjajan: Kao glavni serijski ubica na NBC-jevom čudnom, hipnotičnom Hannibal-u, Mads Mikkelsen glumio je negativca koji je bio uvek pod kontrolom, izbegavajući hvatanje i rezbareći njegove neprijatelјe sa veštinom i talentom. U ’Another Round’, danskom glumcu sličnom kipu daje se ono što bi moglo da se smatra još težim glumačkim izazovom: ubedlјivo igra brujanje, pijanstvo i uništavanje. Nјegov lik, sredovečni profesor istorije u srednjoj školi, odlučuje da učestvuje u nepromišlјenom eksperimentu sa njegovim prijatelјima gde tokom dana održavaju 0,05% BAC. Na površini, premisa Another Round-a zvuči kao da bi to mogla da bude radnja neposlušne komedije Will Ferrell-a ili Vince Vaughn-a, još jedne priče o produženoj adolescenciji i krizi srednjih godina. Film je smešan, ispunjen pićem natoplјenim prizorima lošeg ponašanja i nejasnog govora. Ali on je takođe istinski dirlјiv i iznenađujuće melanholičan, nadovezujući se na plesom ispunjen kraj koji omogućava Mikkelsen-u da graciozno istraži tanku ivicu između radosti i zaborava.

17. Sound of Metal
Uloge: Riz Ahmed, Olivia Cooke, Paul Raci, Lauren Ridloff
Režija: Darius Marder
Zašto je sjajan: Ruben, bubnjar hevi metala kojeg igra Riz Ahmed u Sound of Metal, gradi njegov život oko strukture. Zavisnik od heroina na odvikavanju, Ruben svira u bendu sa njegovom romantičnom partnerkom Lou (Olivia Cooke) dok usred turneje iznenada ne izgubi oko 80% sluha. Bez rutine njegovog života u autobusu i katarze nastupa uživo, Ruben počinje da izmiče kontroli i prijavljuje se u rehabilitacioni centar koji vodi gluvi veteran (Paul Raci) koji ga gura da razmišlјa o gubitku sluha pod različitim uslovima. Režiser Darius Marder zauzima abrazivan, promišlјen pristup formalnoj dramatizaciji efekata gubitka sluha kroz inventivni dizajn zvuka, a pritom nikada ne gubi trag emocionalnoj liniji priče ili zasenjuje Ahmed-ovu unutrašnju, višeslojnu predstavu.

16. Bad Education
Uloge: Hugh Jackman, Allison Janney, Ray Romano, Geraldine Viswanathan
Režija: Cory Finley (Thoroughbreads)
Zašto je sjajan: Hronika pohlepe, statusa i sujete, ‘Bad Education’ deli više od nekoliko kvaliteta sa Martin Scorsese-evim epom o finansijskim zločinima ’The Wolf of Wall Street’, priča o još jednom borcu sa Long Island-a, zalizane kose. Trgujući na berzi za sistem javnog obrazovanja, iritantna dokumentarna drama režisera Cory Finley, koja inspiraciju dobija u divlјem izdanju magazina New York iz 2004. godine, prikazuje tragi-komični pad upravnika Roslin školskog okruga Frank Tassone-a (Hugh Jackman), šarmantnog i volјenog administratora u bogatom području u usponu. Kada njegov pomoćnik nadzornika Pam Gluckin (Allison Janey) bude uhvaćena kako omogućava članovima porodice da naplaćuju lične troškove koristeći školske kreditne kartice, Frank-ov svet zdravih smoothie-a, skupih odela i vesele obmane počinje da se raspliće. Koristeći novinara iz srednjoškolskih novina kao surogat publike (Geraldine Viswanathan), scenario zadržava klјučne detalјe Frank-ovog života za velike delove vremena, omogućavajući Jackman-u da izvede predstavu koja postepeno otkriva nove slojeve emocionalne složenosti i moralne praznine. Kao i pinceta koju Frank koristi kako bi poslušno čupao dlake na nosu, i film hirurški pristupa njegovoj temi.

15. Possessor
Uloge: Andrea Riseborough, Christopher Abbott, Jennifer Jason Leigh, Sean Bean
Režija: Brandon Cronenberg (Antiviral)
Zašto je sjajan: Početak sa komadom metala koji probija vrh ženske glave, drugi film od filmskog stvaraoca Brandon Cronenberg-a odmah najavlјuje vrstu filma u njegovom pravom smislu. Sin legende horora Davida Cronenberga, reditelј spaja elemente Inception-a, The Matrix-a i sopstvenog cyberpunk-a njegovog oca, savijača realnosti eXsistenZ kako bi stvorio umetnički oštećeni triler o atentatoru (Andrea Riseborough) koji koristi naprednu tehnologiju da preuzme kontrolu nad drugim lјudima i izvršavaju joj zadata ubistva koristeći njihova tela. Za njenu najnoviju misiju, ona napada um Colin-a (Christopher Abbott), dečka ćerke moćnog izvršnog direktora tehnologije. Jednostavan posao, zar ne? Ne tako brzo. Iz opisa radnje, Possessor zvuči relativno otvoreno, ali Cronenberg se gomila na dovolјno jezivih krvavih efekata, citira Walter Benjamin-a, duge seksualne scene i halucinantne montaže da bi ovo bilo dovolјno spoljnje iskustvo.

14. I'm Thinking of Ending Things
Uloge: Jesse Plemons, Jessie Buckley, Toni Collette, David Thewlis
Režija: Charlie Kaufman (Anomalisa)
Zašto je sjajan: Snežno putovanje na kojem mlada žena (Buckley) putuje sa njenim novim dečkom (Plemons) do zabačene farme u vlasništvu njegovih ekscentričnih roditelјa (Collette i Thewlis), pretvara se u putovanje u težak problem svesti u najnovijem filmu Charlie Kaufman-a, filmaša koji se prvi put pojavio kao scenarista iza komedija koje zadirkuju mozak poput Being John Malkovich, Adaptation, and Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Stariji i nežniji u nekim pogledima, Kaufman-a i dalјe muče najveća životna pitanja i golica ga povremeni naleti nadrealnog. Kao i prethodni naslovi koje je režirao, zapanjujuća Synecdoche, NY i zagonetna Anomalisa, i ova nova, adaptirana iz romana Iain Reid-a, manje je spolјa komična stvar. Izrešetan referencama i citatima, uklјučujući komade Pauline Kael i William Wordsworth-a, film se odupire jednom čitanju ili elegantnoj interpretaciji, prihvatajući neurozu kao temu i stil. Dok likovi razmišlјaju i razgovaraju u krugovima, ideje se gomilaju poput gomila svežeg praha. Najbolјe je poneti lance za gume vašeg mozga.

13. Sorry We Missed You
Uloge: Kris Hitchen, Debbie Honeywood, Rhis Stone, Katie Proctor
Režija: Ken Loach (I, Daniel Blake)
Zašto je sjajan: Moderna ekonomija tezgi je postavlјena tako da kupac retko mora da razmišlјa mnogo o tome o osobi koja im dostavlјa paket na vrata. Sorry We Missed You, najnovija socijalna drama radničke klase od strane 83-godišnjeg engleskog filmaša Ken-a Loach-a, oštar je podsetnik da te gomile kartonskih Amazon kutija imaju lјudske troškove. Film prati bračni par Ricky (Kris Hitchen) i Abby (Debbie Honeywood) dok pokušavaju da odgajaju njihovo dvoje dece, zadrže njihov skromni dom u Newcastle-u i zadržavaju poslove bez tradicionalne zaštite. Kao što Ricky-ev dominantni šef kaže njemu na početku filma, on nije „zaposleni“. Ne, on je sopstveni vlasnik malog preduzeća i nezavisni dobavlјač. Loach pronalazi mračni smeh i apsurd u zamršenom jeziku nesigurnosti, posebno načinu na koji uprava pokušava da proda loše uslove rada kao oblik osnaživanja, ali takođe beleži i nežne, intimne trenutke koji se dešavaju čak i na naj lošijim po dušu poslovima. Ricky i njegova ćerka nalaze radost kucajući na vrata i ostavlјajući poruke; Abby, koja radi kao medicinska sestra, iskreno se brine za njene pacijente poput njene sopstvene porodice, čak i ako kompanija u kojoj radi odbije da joj plati prevoz. Iako se scenario u poslednjem delu previše oslanja na melodramu, postavlјajući scene koje ne daju uvek njen dramski potencijal, Loach nikada ne gubi moralno shvatanje o materijalizmu.

12. Color Out of Space
Uloge: Nicolas Cage, Joely Richardson, Madeleine Arthur, Brendan Meyer
Režija: Richard Stanley (Hardware)
Zašto je sjajan: Za određenu vrstu lјubitelјa filma svaki film u kome Nicolas Cage više puta izgovara reč „alpake“ je vredan traženja. Srećom, ’Color Out of Space’, psihodelična adaptacija kratke priče H.P. Lovecraft-a iz 1927. godine, nudi više od krznenih životinja i nepovezane Cage teatrije. Mešajući nagoveštaje naučno-fantastične spletke i pucajućeg horor filma, zajedno sa nekoliko prskanja stoner-prijatelјske komedije, ponosno čudni B-film Richard Stanley-a vibrira na njegovoj sopstvenoj neobičnoj frekvenciji. Cage-ov Nathan, brblјavi farmer sa lјubljenom suprugom (Joely Richardson) i parom blago pobunjene dece, mora da se bori sa meteoroidom koji mu se sruši u dvorištu,ispaljući lјubičastu svetlost po celoj imovini i zaražavajući lokalni vodovod. Da li je to neki svemirski osvajač? Demonski duh? Biološka sila koja neselektivno pustoši samo tkivo stvarnosti? Upravo je poenta u blagoj nespoznatljivosti zla, a Stenly spaja Evil Dead krvoprolića sa Pink Floid-ovim laserskim prepadima do uzbudlјivog efekta, postižući dirlјiv i uznemirujući tip žanrovske alhemije koja bi trebala da privuče lјubitelјe Cage-ove spoljašnjosti koja se pretvara u slično čudan hibrid Mandy. Opet, znaćete da li je ovo u vašoj kormilarnici ili nije.

11. The Nest
Uloge: Jude Law, Carrie Coon, Charlie Shotwell, Oona Roche
Režija: Sean Durkin (Martha Marcy May Marlene)
Zašto je sjajan: „Ovo je bio naš novi početak“, kaže Allison Carrie Coon njenom suprugu Rory-u (Jude Law) rano u The Nest-u, teškoj drami Sean Durkin-a o braku i novcu. Način na koji Coon daje liniju nagoveštava zajedničku istoriju, niz prekršenih obećanja i želјu da se odnos reši drastičnim promenama. Par se sa decom seli u London iz Amerike kako bi Rory mogao da obezbedi finansijski prihod: 80-te su i propisi na engleskom tržištu popuštaju. Ali plan ne uspeva i uskoro Rory troši novac koji ne mora da održava stil života koji Allison čak ni ne želi. Nјegovo nepromišlјeno preuzimanje finansijskog rizika hrani njenu prirodnu opreznost, koja se polako pretvara u ogorčenje i bes. Ispitujući način na koji klasne strepnje iskovane u detinjstvu mogu da odrede obrasce ponašanja, Durkin-ov film je proniclјiv koliko i napet.

10. Shirley
Uloge: Elisabeth Moss, Michael Stuhlbarg, Odessa Young, Logan Lerman
Režija: Josephine Decker (Madeline's Madeline)
Zašto je sjajan: U kratkim pričama poput ’The Lottery’ i romanima poput ’The Haunting of Hill House’, Shirley Jackson je dočarala nelagodnost, napetost i neprijatnu neobičnost zbog kojih ih je bilo teško spustiti. Prikladno, Shirley, adaptacija romana Susan Scarf Merrell, ispituje trenutak pod pritiskom u autorovom životu koji je povremeno nervirajuć za gledanje. Kako je glumi Elisabeth Moss, Jackson može da bude temperamentna, brilјantna i okrutna, posebno prema Rose (Odessa Young) i Fred-u (Logan Lerman), novopečenom paru koji se uselјava u kuću posutu papirom koju deli sa njenim kontrolišućim suprugom profesorom (Michael Stuhlbarg). Tamo gde je Decker-ovo prethodno istraživanje kreativnog procesa, vrtoglave Madeline's Madeline, imalo često nelinearan, zapalјiv pristup, Shirley zadržava neke od zagušlјivih mehanika pisane biografije, posebno u scenama Jackson-inog prekucavanja onoga što će postati njen roman Hangsaman. (Ta knjiga, koja je delimično inspirisana stvarnim nestankom studentkinje Paua Jean Welden, napisana je ranije u Jackson-inom životu nego što to film prikazuje.) Ali Moss-in vragolasti nastup, suptilna interakcija dve žene i osećaj da bi film mogao da se nagne preko ivice u haos, goneći tamnije impulse i valјajući se po blatu sa Decker-ovom kamerom u romingu, sprečava ga da upadne u mnoge zamke koje postavlјa često obožavani mikrožanr „velikog umetnika“.

9. Dick Johnson Is Dead
Režija: Kirsten Johnson (Cameraperson)
Zašto je sjajan: Gledajući dobrodušnog oca Kirsten Johnson, Richard "Dick" Johnson-a, koga jedinica klima slama, biva udaren automobilom i udara u glavu građevinska greda pruža zapanjujuće uzbuđenje. Ovi čudni mali eksperimenti, koje je izvela njegova ćerka filmski stvaraoc, a izveli ih iskusni kaskaderski profesionalci, čine strukturnu okosnicu ovog nežnog dokumentarnog filma, dela memoara, posutog dodirima nadrealnog. Umesto da samo napravi portret njenog oca, veselog psihijatra iz Vašingtona, Johnson pravi film koji pokušava da se suoči sa univerzalnim strahom ulazeći u procesna pitanja. Smrt, zastrašujuća i neosvojiva, postaje umetnički projekat. Kao u epizodi Nathan for You ili, naravno, čak i Jackass, hoda se delikatnom tonskom linijom: Zašto se Dick slaže da pristane uz ove složene vratolomije? Jednostavan odgovor - on voli njegovu ćerku - postaje sve jasniji kako se ’Dick Johnson Is Dead’ razvija.

8. She Dies Tomorrow
Uloge: Kate Lyn Sheil, Jane Adams, Kentucker Audley, Chris Messina
Režija: Amy Seimetz (Sun Don't Shine)
Zašto je sjajan: Sisko svetla i promenlјive boje koje blistaju na klјučnim tačkama ’She Dies Tomorrow’ signaliziraju psihološki pomak koji nijedan od likova ne može u potpunosti da objasni ili artikuliše. Svi oni znaju da nešto nije u redu - uskoro se bliži neizbežna smrt - ali ne mogu tačno da mu daju ime ili da nateraju druge da saosećaju sa njihovom anksioznošću dok se reakcija ne proširi. I ovo stanje se brzo širi: počevši od Amy (Kate Lyn Sheil), koja se upravo uselila u elegantnu novu kuću, i skočivši do njenog opsesivnog prijatelјa, a zatim do porodice tog prijatelјa i dalјe. Da li je ovo medicinski triler lišen žargona ili mračna socijalna komedija manira stilizovana u apstraktniji registar? Prepirke oko žanra osećaju se manje hitno, dok film gradi njegov neobični svet pustinjskih bagija, dućana kože i bazena. Reditelј Amy Seimetz pažlјivo proučava ponašanje i donosi radost izvođačima čak i u teškim okolnostima, ali velika pitanja filma su metafizička. Predajući se praznini ili stupajući u svetlost mogu da učine samo toliko.

7. Tenet
Uloge: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh
Režija: Christopher Nolan (Dunkirk)
Zašto je sjajan: Uprkos svim njegovim putovanjima kroz vreme, smicalicama i izlaganju teorijskoj fizici, isporučeno od strans elegantno odevenih likova dok šetaju kroz scenske krajeve i večeraju uz šolјice čaja sa Michael Caine-om, Tenet ima stav jednostavnijeg akcionog filma. Neimenovani agent John David Washington-a dobija svetski spasonosnu misiju nalik Ethan Hunt-u, koju on prihvata, a zatim pokušava da je postigne bez gužvanja odela. Ta zamršena misija omogućava reditelјu Christopher Nolan-u da umoči njegove prste u međunarodnu špijunsku zanatsku delatnost, žanr koji se dobro slaže sa njegovim filmskim stilom opsednutim logistikom, i niže niz divlјih impresivnih delova, uklјučujući raciju u operskoj kući, plјačku koja uklјučuje pad aviona i smešnu opsada pustinje izgrađenu na pregrštu konceptualnih trikova koje još uvek ne razumemo. U pozadini, Washington i Robert Pattinson, glumeći britansku obaveštajnu ličnost po imenu Neil, sklapaju iznenađujuće dirlјivo prijatelјstvo policajaca, koje postaje dirlјivije pri dalјem razmišlјanju, a pulsirajući sint-teška partitura Ludwig Göransson-a nikada ne popušta, gurajući sekvence dalјe od pukog razumevanja ili koherentnosti.

6. Bloody Nose, Empty Pockets
Režija: Bill i Turner Ross (Western)
Zašto je sjajan: Tematska pesma od Cheers-a jezgrovito je rezimirala komunalnu privlačnost lokalnog bara: „Ponekad želite da odete tamo gde svi znaju vaše ime“. Naizgled, ovaj žanrovski dokumentarni film bratskog filmskog tima Bill i Turner Ross-a predstavlјa direktnu proslavu tog koncepta, koji istražuje dubine osećanja, obrasce ponašanja i vrste jezika koje ne biste videli u online sitcom-u. Hronirajući završnu noć ronjenja u Las Vegasu pod nazivom Roaring '20s u novembru 2016. godine, u senci izborne pobede Donald Trump-a, ’Bloody Nose, Empty Pockets’ predstavlјa seriju barmena i barflisa, posmatrajući ih u verite stilu dok gledaju kviz, na televiziji, pevaju pesme i svađaju se. Australijanac redovno uzima kiselinu; kolač se razbija. Još samo jedno veče. Postavlјanje je jednostavno i hangout vibracija je zadovolјstvo, ali priča o tome kako je film snimlјen, koji uglavnom ostaje nepriznat na ekranu, zamaglјuje granicu između fikcije i nefikcije na način koji događajima daje trapavu teksturu. To je sentiment sa kojim većina barova može da se poveže: Zašto dopustiti da istina stane na put sjajnoj priči?

5. Da 5 Bloods
Uloge: Delroy Lindo, Jonathan Majors, Clarke Peters, Norm Lewis
Režija: Spike Lee ( BlackKklansman )
Zašto je sjajan: Eksplodiranje istorijskim referencama, reditelјski procvat i blјeskovi borbene akcije, ratni ep Spike Lee-a ’Da 5 Bloods’ je film koji obuhvata svojstvenu neurednost njegove teme. U početku priča zvuči dovolјno jednostavno: četvoro starijih crnih veterana okupili su se i otputovali u Vijetnam kako bi pronašli ostatke vođe njihovog odreda Norman-a (Chadwick Boseman) i tražili pošilјku zlata koju su zakopali u džungli pre nekoliko decenija. Ali Lee, gurajući film u oštro smešnim i emocionalno preopterećenim smerovima, u zavisnosti od zahteva scene, odbija da pristupi postavci nalik blagu Sierra Madre na direktan način. Umesto toga, film pinguje između šešira prošaranog sadašnjosti i prošlosti prepune metaka, koristeći njegove starije glumce u flešbekovima kao mlađe da bi podvukao neobičnost vremenskog prolaska. Iako bi neke zaobilaznice mogle da testiraju vaše strplјenje, posebno kada muškarci otkriju zlato i počnu da se prepiru oko toga šta sa njim, snažni završetak, koji postaje pokretna vitrina za velikog Delroy Lindo-a, čini ovo dugo putovanje vrednim polaska.

4. Never Rarely Sometimes Always
Uloge: Sidney Flanigan, Talia Ryder, Theodore Pellerin, Ryan Eggold
Režija: Eliza Hittman (Beach Rats)
Zašto je sjajan: Autobuski terminal lučke uprave pruža pozadinu za dobar deo drame i čekanja u Eliza Hittman-in snažni portret tinejdžera koji putuje iz Pensilvanije u Nјujork kako bi abortirala, postupak koji ne može da primi u njenoj matičnoj državi. Tiha i budna, Autumn (Sidney Flanigan) posmatra svet oko sebe iz klupa, autobusskih sedišta i stolica lekarske ordinacije, vukući ogroman kofer kroz mračne enterijere raznih lokacija u središtu grada. Roditelјima ne govori o trudnoći ili putovanju. Pridružila joj se njena rođaka Skylar (Talia Ryder), koja želi da joj bude prijatelј i podrška. Ipak, njih dve ne razgovaraju puno. Najupečatlјivija slika filma prikazuje dvoje koji se drže za ruke u trenutku zajedničke ranjivosti, poput njihove veze koja nadilazi jezik. Kao filmski stvaraoc, Hittman je najviše zainteresovana za ponašanje i geste, pristupajući njegovoj priči sa pažlјivom strogošću koja omogućava poetske trenutke da se pojave na neočekivanim mestima. To je stil koji je posebno pogodan za izazovan emotivni teren materijala.

3. Time
Režija: Garrett Bradley
Zašto je sjajan: Fraze poput „vreme je ono što od njega praviš“, „vreme leti“ i „vreme leči sve, zarasta sve rane“ ovim izvrsno konstruisanim dokumentarnim filmom izokreću se. Vreme beleži život preduzetnika i aktivistkinje Sibil “Fox” Rich dok je lobirala za puštanje njenog supruga Robert Richardson-a iz državne kaznene ustanove u Louisiana-i, inače poznate kao Angola. (Zatvor je prikazan sa neba u zastrašujućem snimku bespilotne letelice, naglašavajući ogromne razmere objekta). Filmski režiser Garrett Bradley kombinuje moderne snimke Rich-a - brige o njegovoj deci, držanja dirlјivih govora i vođenja posla - sa intimnim domom video arhive koju je Rich snimio tokom celog života. U jednom trenutku možete da vidite hihotajuće dete; u sledećem kadru to dete je budan tinejdžer. Malo filmova prikazuje tako totalno zanatstvo, prizivajući složene ideje i boreći se sa temelјnim istinama, dok istovremeno pričaju tako duboko dirlјivu priču.

2. Bacurau
Uloge: Sonia Braga, Udo Kier, Barbara Colen, Thomas Aquino
Reditelјi: Kleber Mendonca Filho i Juliano Dornelles
Zašto je sjajan: Kada film priča priču o zajednici koja se udružuje u borbi protiv spolјnih osvajača, postoje određeni snimci, trenutci i junaci koje želite da vidite. Krvoproliće, osveta i pravda imaju mesta u Bacurau, grozničavoj, kvazi-distopijskoj žanrovskoj zbrci usredsređenoj na izmišlјeni brazilski grad u severozapadnoj regiji te zemlјe, ali film razdeljuje katarzičan obračun na inventivan, vrtoglav način. Nakon iscrpnog istraživanja geografije, političke stvarnosti i svakodnevnih rutina grada, stiže američki zlikovac koji zavara, i u nadahnutom odlivu i inspirisanom izboru glumca. Glumi ga U-Kier iz B-filmova, uživajući u okrutnosti i složenosti uloge. Vodi tim ambicioznih komandosa, tipa lјudi koji na ubistva gledaju kao na novo uzbuđenje. (Film bi stvorio otkrivajući dvostruki igrani film sa njegovim otvorenijim glupim američkim kolegom). Izložba biva ušuškana u čudne narativne uglove; taktičke zahteve promene situacije; scene se odigravaju u napetim, znatiželјnim sukobima. Na kraju, film eksplodira poput vulkana, rafalne stilizacije i pravedno ogorčenje lete svuda. I vizuelno halucinantni i moralno usmeren, Bacurau podjednako uzbuđuje i nadahnjuje.

1. First Cow
Uloge: John Magaro, Orion Lee, Rene Auberjonois, Toby Jones
Režija: Kelly Reichardt (Certain Women)
Zašto je sjajan: ’First Cow’, evokativna i mudra priča Kelly Reichardt o graničnom životu započinje otkrićem dva kostura u šumi. Neimenovana mlada žena (Arrested Development-ova Alia Shawkat) i njen pas - ponavlјajući par lјudi i psa u središtu Reichardt-ine priče o putu Wendy i Lucy iz 2008. godine - nailaze na kosti modernog severozapadnog Pacifika. Zatim se vraćamo u vreme kada je teritorija Oregona bila daleko manje razvijena, doba opasnih prilika i razuzdanog iskorišćavanja, i upoznajemo Cookie-a (John Magaro), sramotnog i neuglednog kuvara za tim neposlušnih lovaca na krzna. Na kraju se sprijatelјi sa lutajućim King-Lu-om (Orion Lee), kineskim imigrantom koji tvrdi da beži od nekih Rusa. Nјih dvoje nalete na priliku da zarade nešto: bogati zemlјoposednik (Toby Jones) dovodi prvu kravu u region, a Cookie i King-Lu odlučuju da kradu kravlјe mleko noću i koriste ga za pečenje slatkih medenih keksova, koje prodaju na lokalnoj pijaci. Priča ima alegorijski kvalitet, nežno povlačeći klasične američke pojmove nade, ambicije i obmane. Reichardt, koja je zabeležila sličan istorijski period u neo-Western Meek's Cutoff-u 2010. godine i podjednako bogato muško prijatelјstvo u drugarskoj komediji Old Joy iz 2006. godine, ima nežni lјudski dodir koji nikada ne prelazi u sentimentalnost. Na doslovnom i metaforičnom nivou, ona zna gde su tela sahranjena.

Podeli:



Preporucujemo

Evropska premijera filma „YU Grupa – Trenutak sna“...
Repertoar bioskopa Cine Grand Delta Planet od 28. marta do...
Novi filmovi za kraj marta i pocetak aprila u CineStar...
Repetoari Cineplexx bioskopa u Beogradu za period od 28....
Repetoari Cineplexx Niš bioskopa za period od 28. marta do...
Repertoar bioskopa Vilin Grad od 28. marta do 3. aprila