•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Nunta Muta (Silent Wedding) (2008)

Od dvehiljadite, pa jedanaest godina kasnije, nasmejao sam uz tri filma. Pod smehom podrazumevam onaj grlat, neočekivan i bučan smeh sa suzama; kako mora da su se nekada davno gledaoci smejali uz filmove Chaplina. Dva filma bila su iz 2003-e godine, švedski, neverovatan, film „Svidd Neger“, Erik Smith Meyera, i mađarsko, skoro, moderno remek delo, „Kontrol“ Nimród Antala. Zanimljivo mi je da su oba filma prvenci reditelja; kažem „zanimljivo“, zato što je i „Nunta Muta“ prvenac rumunskog reditelja Horatiu Malaele, koji je u trenutku kada je snimio film imao pedeset i šest godina.

Kao i većina rumunskih filmova i u ovom je pretapanje rumunske filozofije svakodnevnog životnog stila sa režimom koji su nametnuli Sovjeti. Likovi u ovom filmu su sasvim oguglali na novonastali režim, što se ogleda u ravnodušnosti prema svemu što im je uskraćeno. Uvek je apsurdno posmatrati vladare koji nameću svoja pravila narodu čiji mentalitet ni najmanje ne poznaju. A u svakom apsurdu i leži osnova humora, koji je „Nunta Muta“ razvio i preko mogućih granica. Što je vlast nadmenija i samovažnija, tim su scene blesavije i oterane u krajnost; što je u filmu prikazano u sjajno orkestriranoj sceni po formuli Stanlija, Olija i Baster Kitona. Čak i kolor nestaje sa njom.

Da ograničeni ljudi vladaju pametnim nije novost u kinematografiji, ali je još jedna formula koju „Nunta Muta“ obrađuje na neviđen način, ne praveći karikature od njih, već samo izigrane i rezignirane stanovnike ovog seoceta. Upravo je i ta kontrast između sprovođenja zakona i ljubavi dvoje protagonista izvedena do bombastičnih razmera.

Jer, ovaj film je sav u kontrastu.

Nezamisliv koncept venčanja, koji je i ovekovečen u naslovu, stran je kinematografiji. Na žalost, o samom događaju venčanja ne mogu da pišem - pokvario bi draž priče - ali sam video kakav efekat ostavlja za sobom gledaocima.

Ipak, „Nunta Muta“ je više od komedije.

Postoji scena koja naježi. Gomila filmova strave i užasa nisu učinila ono što je ta jedna, mala i kratka scena, nakon sahrane u ovom filmu, učinila za čitav taj žanr. Potpuno pozorišnim pristupom, jednoličnim zvucima muzike, sa uigranim čitavim ansambom, podsetila je na viši nivo strave japanskih filmova šezdesetih godina; „Kwaidan“ i „Onibabu“.

Zbog preplitanja toliko žanrova „Nunta Muta“ ostavlja nesvakidašnji i naročit utisak, insistirajući na još jednom gledanju. Na trenutke nadrealan, felinijevskih likova i nota, i učestalih luckastih trenutaka filma, ni na časak ne napušta osnovnu temu. Trenuci kada film najedared, sasvim neočekivano napuste jedan, i bez ikakvih naznaka zađu u sasvim suprotan žanr, delo su genija.

Scena u kafanici je mogla bez problema da bude snimljena rukom Felinija, kao i odigrana na bilo kojoj pozorišnoj sceni i sama po sebi bila bi dovoljna za čitav film/predstavu. Drama dvoje zaljubljenih, uverljiv odnos od prve scene u polju, opet, priča je koja može biti sama za sebe. Odnos njihovih roditelja, najduhovitiji u filmu, ponovo je tema o kojoj se može 90 minuta pričati. Politika samog sela, pripreme za venčanje, silovanje poremećene devojke, dolazak ruskih vojnika, prijateljstvo između glavnog junaka i patuljka, zajedno sa putujućim cirkusom, dolazak filmske ekipe i razgovor sa meštanima u crnom, svi ti delovi priče izvedeni su polifono i od svakoga zasebno mogao je nastati, ni manje, značajn film.

Ali, „Nunta Muta“ je, pre svega, sav o likovima.

Svi do jednog, bez izuzetka, su vrhunski glumci. Pozorišno iskustvo koje reditelj ima za sobom više decenija ogledalo se i u pristupu glumaca koji su sve samo ne karikature; ma koliko okolnosti bile neverovatne, njima su samo sastavni deo života na selu. Ne bih mogao nikoga da odvojim jer je u pitanju veliki i složeni timski rad, na kojem je složno radila grupa kolega i time doprinela savremenom filmu.

Fotografija je, još jedno, posebno iskustvo u filmu sa bojama pedesetih i toplim osećajem koji vas ušuška. Kostimi, zajedno sa dekorom, izvedeni su do krajnjih detalja, a o samom postavljenom stolu na venčanju ne treba pisati. Njega treba videti.

Retko, jako je retko i dragoceno iskustvo odgledati film, posebno danas kada su filmovi postali ugrožena vrsta, potpun na svim nivoima; rediteljskom, scenaričkom, fotografskom, glumačkom, tematskom i višežanrovskom.

Žanr:Drama, Komedija, Tragedija
Godina:2008
Reziser:Horatiu Malaele, Adrian Lustig
Scenario:Horatiu Malaele
Uloge:Meda Andreea Victor, Alexandru Potocean, Valentin Teodosiu, Alexandru Bindea
Uzrast:R
Zemlja:Rumunija
Website:nuntamuta.ro/
Jezik:Rumunksi
Trajanje:87 minuta
Podeli:



Preporucujemo