Kultni film reditelja Pitera Vira- Picnic at Hanging rock (1975.), proglašen je najboljim australijskim filmom sedamdesetih godina dvadesetog veka. Autor brojnih filmskih klasika: ,,Galipolje“, ,,Svedok“, ,,Društvo mrtvih pesnika“, ,,Zelena karta“, ,,Trumanov šou“..., australijski umetnik Piter Vir, proistekao iz novog talasa australijskog filma sedamdesetih, postao je svetski poznat i priznat reditelj koji je slikao pobunjene ljude, neuklopljene u vlastitu sredinu, kao i odnos čoveka i modernih tehnologija.
Ranu fazu velikana filmskog izraza obeležili su nezavisni, eksperimentalni filmovi, uglavnom crne komedije, od kojih su tri postali ultimativni underground klasici: ,, The cars that ate Paris“ (1974.), ,,Picnic at Hanging rock“ (1975.) i ,,The plumber“ (1978.). Izlet na Henging rok , sniman na lokaciji u Južnoj Australiji i ruralnoj Viktoriji, na temelju romana Joan Lindsey, predstavlja film koji povezuje ,,istinitu“ priču o grupi studentkinja iz ekskluzivne ženske škole koje nestaju na misteriozan način tokom školskog izleta 1900.godine. Čudesnom atmosferom magičnog realizma, poput zloslutnih snova koji nam izmiču, dovode do izbezumljenosti i šizofrene raspolućenosti Virovo uznemirujuće remek-delo osvaja pažnju gledaoca, ostavlja bez daha i budi strepnju, jezu nemira...
Piter Vir je u svom tajnovitom remek-delu sagradio priču čiste, hipnotičke atmosfere, vodeći gledaoca bespućima mistične, nedokučive divljine središnje Australije... Sofisticiranim duhu pročišćene filmske umetnosti i zloslutne atmosfere pritajenog straha i neizvesnosti doprinose svojom magijom melodije klasične muzike, pažljivo odabrane i uklopljene sa viktorijanskom estetikom, botičelijevskim pejzažima i mlečnom fotografijom slutnje i mistike... Sve je obavijeno nemirom i neodređenošću snova, onim što se u ovitku straha samo jezivo naslućuje i odražava tenziju koja oduzima dah...
... Istražujući tajnu života, poeta Vir odlazi izvan zakona krutog racionalizma, slikajući duhovnost devojaka s koledža koje kroz umetnost i poeziju čeznu za oslobođenjem... Maestralni Vir vešto suprotstavlja krajnosti primitivne kulture iskonske Australije i civilizacije, prirode i modernog načina življenja, odbačenog pšojedinca – stranca i društva, slobode i represije dajući uznemirujući prikaz čovekovog straha od nepoznatog... Snagu i originalnost koju je postigao ovim tajnovitim remek-delom, doseći će još jednom, par godina kasnije, crnohumornom komedijom kafkijanskog apsurda – filmom ,,Vodoinstalater“, čineći magiju sopstvenog umetničkog kreativnog bića nedostižnom za većinu samozvanih veličina i tzv. umetnika – bez ideje, stila ili vizije...
Autentično, više nego originalno i enigmatično, satkano pročišćenom, sofisticiranom filmskom magijom , vrhunsko delo australijske kinematografije, pokazalo je svu raskoš čiste umetnosti filma, oslobođenu od svih suvišnih primesa. Pokazalo je neslućene mogućnosti senzibiliteta pokretnih slika i unutarnju potku koja tka filigranski vez, spajajući bit nekoliko umetnosti u jednu savršeno impresivnu. Prefinjeno, satkano od vrsne fotografije mističnih, tajnovitih predela ,,kraja sveta“ i vizuelne, hipersenzibilne atmosfere koja se uvlači u gledaočevu svest i podsvest, uznemirava i drži maksimalno pažnju, ovo vrhunsko ostvarenje Pitera Vira ostaje intrigantnim, gotovo nedostižnim ciljem budućih kinematografskih pokolenja. Ovim filmom neprevaziđene atmosfere Vir se upisao u knjigu besmrtnih, onih čije delo nepokolebljivo nadilazi svaki sud i prolaznost vremena.
Žanr: | drama, misterija |
Godina: | 1975 |
Reziser: | Peter Weir |
Scenario: | Joan Lindsay, Cliff Green |
Uloge: | Rachel Roberts, Anne-Louise Lambert, Vivean Gray |
Award: | 1 BAFTA nagrada, 3 nagrade i 11 nominacija |
Studio: | Australian Film Commission, The, British Empire Films Australia, McElroy & McElroy |
Zemlja: | Australija |
Website: | www.criterion.com/films/565-picnic-at-hanging-rock |
Jezik: | engleski |
Trajanje: | 115 minuta |