Pitajte bilo koga koji je njihov omilјeni film Johna Candya i verovatno će vam reći: “Planes, Trains and Automobiles”. Ovaj film, zajedno sa možda „“Only the Lonely”, bio je jedan od retkih primera Candy-evih pravih stripovskih darova: njegove topline, šarma, sunčanog raspoloženja i iskrena otvorena suočena iskrenost. Candy je uvek bio prisutan na ekranu, ali nažalost, snimio je puno loših filmova.
Teško je poverovati da John Candy-a nema više od dve ipo decenije. Možda poput Richard Pryor-a, njegove ko-zvezde u filmu “Brewster’s Millions”, film jednostavno nije bio pravo vozilo za ovog velikog nežnog diva medu glumca. Dok je Pryor uspevao da ponekad izbegne obrasce loših filmova i prikaže njegovu genijalnost na celuloidu u recimo “Blue Collar” i njegovim koncertnim spotovima, Candy je bio večno ukopan u nepristojne komedije, filmove poput “Volunteers,” “Armed and Dangerous,” “Who’s Harry Crumb?” ali sa “Planes, Trains and Automobiles” i sa likom Del Griffith-a, Candy je dao svoj najbolјi nastup u svom najbolјem filmu.
Kada se Candy prodavač prstena za tuširanje prvi put sretne sa Steve Martin-om, on ne ostavlјa baš dobar utisak. Krade Martin-ovu kabinu, i onda kad nalete jedan na drugog na LaGuardia aerodromu, Martin proključa kada ga vidi, da bi kasnije otkrio da je prebačen iz prve klase u sedište pored Candy-a. Martin samo želi da iz LaGuardia dođe u O'Hare i vrati se kući njegovoj porodici pre praznika, ali ubrzo postaje očigledno da su on i Candy diabolički predodređeni da na putovanje zajedno krenu.
Problem sa Del-om su njegove šale - tako su loše. Koliko loše? Martin bi radije umro nego da mora da čuje još jednu. Još gore. Kaže Candy-u da bi radije pohađao seminar o osiguranju nego da čuje još jedan vic. Candy-ev problem sa šalama je što on jednostavno ne može da smisli poentu vica. Toliko je lјubazan da iritira, a Martin izgleda kao da će da mu se desi nervni slom ako mora da provede još jedan dan sa tim momkom. Ali sudbina ih je zarobila zajedno.
Najveći smeh u “Planes, Trains and Automobiles”, i onaj najpoznatiji je onaj kada su Candy i Martin zaroblјeni u motelskoj sobi zajedno, gde trpe najnegodniju socijalnu situaciju koju dva muškarca ikada mogu da dožive. Smešno je, ali ono što se desi pre je zaista dirlјivo. Candy koristi njegove veze u poslu sa prstenom za tuširanje da bi dobio poslednju sobu. Tako je šarmantan, ali oni tada otkriju da postoji samo jedan krevet, a reakcija na Martin-ovom licu je zaista smešna; tada on oseti nešto čudno na njegovoj zadnjoj strani i nasmejemo se, praćen nekim čudnom smešnim istraživanjem duše.
Ovde, u motelskoj sobi, Martin to gubi i izlazi na dugačak govor, gde ukazuje na Candy-ve mane jednu po jednu, dok Candy samo stoji, na ivici suza. Ovo je najbolјa gluma Candy-a koju je ikada uradio. Toliko ga boli to što mu Martin kaže da se i Martin oseća povređeno. Candy samo želi toliko da ugodi lјudima (verovatno je to neophodno u poslu sa tušem) da se neizbežno previše trudi i čini lјude ogorčenima. Na kraju se njih dvoje poštuju i možda osećaju neku lјubav.
Ovo je veoma dirlјiv film, ali je takođe vrlo smešna komedija. Postoji trenutak nakon „sramotne scene“ gde njih dvoje samo stoje tamo u užasu, a zatim probijaju u neko monotono čavrlјanje o vremenu i fudbalu. Postoji pogled na Candy-ev donji veš u kupatilu koji visi pred Martin-ovim zapanjenim očima. Pronašli su automobil koji toliko ostavlja dima iza sebe da daje novo značenje pojmu „autoput do pakla“.
Možda ovaj film, koji je prerastao u praznični klasiku, dotiče toliko mnogo lјudi zbog emocionalne dubine Candy-evog karaktera. Otkrivamo nešto veoma tužno o njegovom liku pri kraju filma, a možda ovde gledamo u Candy-a, čoveka. Pogledajte Candy-eve poslednje nastupe i videćete određenu melanholiju koja je upala u njegove predstave, za razliku od dela Dudley Moore-a. Kod oba glumca mogli ste da vidite određenu tugu. Imamo osećaj da je Candy možda izmamio sve one hrome komedije u kojima je bio zaroblјen. “Planes, Trains and Automobiles” prikazuju Candy-ev skriveni komični genijalizam. To je sjajna komedija, a takođe i duboko dirlјiva ljudska drama. Iza zvezde “Uncle Buck” skrivao se vrlo fini glumac.
Žanr: | komedija, drama |
Godina: | 1987 |
Reziser: | John Hughes |
Scenario: | John Hughes |
Uloge: | Steve Martin, John Candy, Laila Robins |
Uzrast: | PG |
Award: | 1 nominacija |
Box office: | 49.5M |
Studio: | Paramount Pictures, Hughes Entertainment |
Zemlja: | United States |
Jezik: | engleski |
Trajanje: | 93 minuta |