•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Postizanje vizuelnog klimaksa

Sve akcije koje imaju vidljiv žestok završetak, a gledaoci su svesni ove mogućnosti, mogu da se izgrade pomoću niza kratkih kadrova koji nose akciju brzo prema svom razrešenju. Oni se mogu organizovati na dva načina;

1. pomoću slučajnog skraćivanja kadrova uoči nesreće,

2. pomoću progresivnog skraćivanja kadrova sve do samog klimaksa.

Nekoliko narativnih linija mogu da se paralelno montiraju prikazujući reakcije na prethodnu nesreću. Slučajno skraćivanje biće prikazano u sceni iz filma "Četvorica iz Beksasa" (For for Texas), reditelja Roberta Aldricha.

Kadar 102 Ameriken Frenka Kinatre (Frank Sinatra) na vozačkom sedištu ooštanskih kočija. Licem okrenut kameri, snažno povlači uzde. Desnom nogom pritiskuje kočnicu (21 sličica).

Kadar 103 Detalj njegove desne noge koja pritiskuje kočnicu (22 sličice).

Kadar 104 Detalj kočnice koja pritiskuje točak kola (32 sličice) .

Kadar 105 Kamera u vožnji unazad izpred kola, snima

u krupnom planu dva konja iz zaprege. Izmedju njih vidimo pozadi Sinatru na vozačkom sedištu (32 sličice).

Kadar 106 Ameriken Sinatre, snažno povlači uzde (31 sličica).

Kadar 107 Sa druge strane, glave dva konja u zapregi.

Kamera ih snima u amerikenu, i u vožnji na levo (36 sličica).

Kadar 108 Donji rakurs konjskih nogu u trku - levo, podižu prašinu. Kamera ih prati (46 siičica).

Kadar 109. Gornji rakurs. Statična kamera. Kola se

vide u srednjem planu, prilaze po dijagonali na levo (33 sličice).

Ameriken u unutrašnjosti kola. Din Martin (Dean Martin), s leve strane površine kadra okreće se i hvata ručicu pored prozora. Mrtav debeli čovek pada na desno (35 sličica) .

Krupni plan prozora, iz unutrašnjosti kola, promiče panorama (10 sličica).

Krupni plan mrtvog debeljka (12 sličica). Krupni plan Din Martina koji se snažno pri država. Kola počinju da se naginju na levo. Slika se zatamni kada se pojavi pod (14 sličica).

Krupni plan Sinatre, licem prema kameri, kao u kadru 102. Kola počinju da se naginju na desno i zajedno sa Sinatrom izlaze iz kadra (10 sličica).

Srednji plan. Kola se prevrću ispred kamere. Vozač se prevrće u vazduhu i pada ispred kamere. Oblak prašine valja se prema kameri pokrivajući kadar. Kada se prašina slegne pojavljuju se prvi natpisi špice. Vrlo dug kadar.

Konstrukcija scene otkriva pažljiv raspored kadrova. Prvo, vozač se vidi kako povlači uzde i pritiskuje kočnicu. Njegove efekat se uočava, nema smanjenja brzine kada kola dodju do krivine puta, gde je umontiran jedan esteblišing šot kola. Sada se vide reakcije u samim kolima. Na kraju kola počinju da se prevrću (kadrovi 113-114). Poslednji kadar pokazuje katastrofu.

Kadar 110

Kadar 111

Kadar 122

Kadar 113

Kadar 114

Kadar 115

Kadrovi su veoma kratki, mnogi su kraći od jedne sekunde. Njihove dužine su proizvoljne: 29, 22, 32, 32, 21, 36, 46, 33, 35, 10, 12, 14, 10 sličica.

Poslednja četiri kadra su najkraći i ubrzavaju tempo scene pre nego što dodje do klimaksa. Trajanje ova četiri kadra je približno dvostruko kraće od prethodnih kadrova. Primer iz filma "Ptice" (The Birds), Alfreda Hičkoka, ilustruje drugu mogućnost: progresivno skradivanje dužina kadrova koji prethode vizuelnom klimaksu.

Kadar 29 Srednji plan parkinga iz ugla Melani. Jedna kola u Donjem planu, žestoko plamte. Druga kola, pozadi, u plamenu eksplodiraju. Treća kola eksplodiraju s desna. Gust dim pokriva kadar (73 sličice).

Kadar 30 Krupni plan Melani na prozoru bistroa. Vidi se iz levog profila, gleda dole. Dva čoveka iza nje gledaju naviše i na desno (20 sličica).

Kadar 31 Krupni plan potoka nafte koji se provlači

oko benzinske pumpe. Vatra napreduje s desna nalevo (18 sličica).

Kadar 32 Krupni plan Melani, kao u kadru 30. Ona reaguje (16 sličica).

Kadar 33 Krupni plan plamena kao u kadru 31. Kamera švenkuje levo sa vatrom koja napreduje (14 sličica).

Kadar 34 Krupni plan Melani, kao u kadru 30. Ona sada gleda na desno, sa užasom na licu (12 sličica).

Kadar 35 Opšti plan benzinske pumpe. Plameni potok s desna napreduje prema rezervoarima benzina. Policajac, ranjeni prođavac benzina i Mič, beže na levo (10 sličica).

Kadar 36 Krupni plan Melani, kao u kadru 30, gleda u desno (18 sličica).

Kadar 37 Opšti plan benzinske pumpe, kao u kadru 35.

Rezervoar eksplodira. Veliki plameni jezici uzdižu se preko zgrade (34 sličice). Skraćujući progresivno po dve sličice, montažer Džordž Tonazini (George Tomasini) , stvorio je montažni kreščendo eksnlozije. Montažer je upotrebio samo tri kadra koji su montirani naizmenično.

POmoću sedam fragmenata on je ubrzso tempo filma. Svaki kadar traje manje od jedne sekunde: 2 0-18-16-14-12-10-3 sličica. Posleđnji kadar traje svega jednu trećinu sekunde. Značajno je da je u sceni upotrebljena subjektivna stajna tačka posmatranja. Helani je glavna ličnost, kroz njen pogled smo svedoci katastrofe.

Ubrzanje tempa uoči klimaksa stvara napetost kod gledalaca, i priprema iznenadno opuštanje.

Podeli:



Preporucujemo

Novi filmovi za kraj marta i pocetak aprila u CineStar...
Repertoar bioskopa Cine Grand Delta Planet od 28. marta do...
Repetoari Cineplexx Niš bioskopa za period od 28. marta do...
Repetoari Cineplexx bioskopa u Beogradu za period od 28....
Evropska premijera filma „YU Grupa – Trenutak sna“...
Repertoar bioskopa Vilin Grad od 28. marta do 3. aprila