•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Subjektivna tačka posmatranja

Fizički sukobi mogu se prikazati iz više objektivnih tačaka posmatranja ili iz subjektivnih položaja. Iz objektivne stajne tačke kamera posmatra svakog aktera ili sve situacije bez osećanja da se gledaoci iđentifikuju sa stajnom tačkom glavnog junaka. Sve činjenice su prikazane objektivno. Gledaoci se osećaju kao posmatrači od kojih se ne očekuje emocionalno učešće.

Sa druge strane, akcija se može prikazati kroz stajne tačke posmatranja glavnih ličnosti filma. Serijom kadrova s reakcijama iz položaja dominantnilj ličnosti. Uobičajena je tehnika da se u krupnom planu pokaže lice glavnog junaka s preda, a u opštim planovima pogledi na radnju koju on posmatra. Njegovo učešće u radnji može biti pasivno ili aktivno.

Držanje aktera je pasivno ako je on samo svedok dogadjaja iz daljine i reaguje na njega bez akcije. Takav je slučaj uloge koju je odigrao Džems Stjuart u filmu "Prozor iz dvorišta" (Rear Window), Alfreda Hičkoka. Akcija preko dvorišta u unutrašnjosti stanbene zgrade uvek se vidi iz položaja samog aktera.

Situacija u kojoj se akter uključuje u samu akciju, aktivira njegovo držanje. U svim scenama, paralelna montaža krupnih planova glavne ličnosti i opštih planova akcije, doprinosi ograničenju naglašavanja figure glavne ličnosti dok se pokazuje udaljeni pogled na dogadjaj ili njegovog protivnika.

Kada se dvojica tuku, kadriraju se u srednjim planovima (objektivna stajna tačka posmatranja), a čim se snimaju pojedinačno, snimaju se iz subjektivnih noložaja. Ovo vizuelno naglašavanje se odražava na glavnom junaku. Ovaj akter se retko vidi u prednjem planu u kadrovima reakcije koji predstavljaju njegovu subjektivnu stajnu tačku posmatranja i zbog toga se ne vidi. Glavna ličnost se nikad ne vidl iz stajne tačke posmatranja njegovih neprijatelja.

Stajna tačka posmatranja glavne ličnosti ima subjektivni karakter. Gledaoci vide dogadjaj onako kako ga je videla glavna ličnost. Glavna ličnost govori drugoj, dok se koncentriše na drugu radnju koju subjektivna kamera vizuelno naglašava.

Važna pretpostavka ove tehnike je održavanje osećanja da se glavna ličnost kreće. U prethodnim slučajevima, kroz ličnost koja je stajala ili sedela, pratili smo celu akciju. Ako ličnost mora da se kreće u drugi deo prostora, nemojte rezati na širi plan da biste mu dali prostor za kretanje. To će uništiti raspoloženje scene. Ako se udaljite sa kamerom, stajna tačka posmatranja više neće biti subjektivna, već objektivna.

Subjektivna tačka posmatranja je sasvim prilagodljiva i može se upotrebiti na male grupe koje imaju različit prostorni poiožaj. Evo primera iz filma "Most na reci Kvaj" (The Bridge on the River Kway), Dejvida Lina. U zadnjoj rolni filma grupa britanskih zarobljenika prelazi most napuštajući stari koncentracioni logor. Iz tri različita položaja vidi se grupa koja planira da most digne u vazduh.

Slika prikazuje položaje aktera i kamere.

Kadar 17 Donji rakurs, ameriken Vordena (Džek Hokins - Jack Hawkins), iza stene, posmatra van kadra, desno.

Mlada tajlandjanka pozadi, s desna. Vorden uzima dvogled i posmatra kroz njega (92 sličice).

Kadar 18 Kadar je zatamnjen maskom u obliku dvogleda.

Vidimo most odozgo. Zarobljenici se približavaju mostu (189 sličica) .

Kadar 19 Ameriken Širsa (Vilijem Holden-William Hol- den) i Jeja (K.B.Chakrabandtu), iza jedne stene. Naoružani su automatima, gledaju van kadra, desno (57 sličica) .

Kadar 20 Opšti plan mosta kao da se vidi iz položaja ove dvojice ljudi. Zarobijenici stižu do prvog stuba mosta (141 sličica) .

Kadar 21 Ameriken Džojsa (Džefri Horn-Geoffreg Horne) On se sagnuo iza jedne stene i gleda van kadra, levo. Okreće se na desno, a kamera sa njim švenkuje (130 sličica) .

Kadar 22 Iz njegovog položaja vidimo opštl plan mosta. Britanski vojnici dolaze do sredine mosta (164 sličice) Kadar 23 Krupni plan Širsa i Jeja. Ista optička osa kao u kadru 19 (71 sličica) .

Subjektivna sjatna tačka posmatranja može se upotrebiti za male grupe sa različitim položajima u prostoru. Primer iz filma "Most na reci Kvaj".

Kadar 24 Ovo je nastavak kadra 20. Britanski vojnici sada prelaze celom dužinom preko mosta (139 sličica).

Kadar 25 Ameriken Vordena kao u kadru 17. Spustio je

dvogled, gleda van kadra, desno (96 sličica).

Kadar 26 Srednji plan mosta odozgo. Neko drveće u prednjem planu. Britanski vojnici još uvek prelaze zviždućući pesmu "Colonel Bugey" (99 sličica) .

Kadar 27 Srednji plan. Džojs u prednjem planu, leđjima okrenut prema nama. Most se vidi u pozadini. Zarobljenici još uvek prelaze (90 sličica) .

Kadar 28 Ameriken Džojsa, kao u kadru 21. On ustaje i ide na levo. Kamera švenkuje sa njim (156 sličica) .

Unotrebljena tehnika je jednostavna. Iz prvog položaja je snimljen krupni plan. Onda sledi kadar u kojem vidimo ono što je video akter iz prethodnog krupnog plana, snimljenog iz njegove stajne tačke. To je opšti plan glavnog dogadjaja. Drugi i treći položaj naizmenično pokazuju korišćenje iste tehnike. Tako se glavni dogadjaj vidi iz različitih položaja.

Podeli:



Preporucujemo

Repertoar bioskopa Vilin Grad od 28. marta do 3. aprila
Repertoar bioskopa Cine Grand Delta Planet od 28. marta do...
Repetoari Cineplexx bioskopa u Beogradu za period od 28....
Evropska premijera filma „YU Grupa – Trenutak sna“...
Repetoari Cineplexx Niš bioskopa za period od 28. marta do...
Novi filmovi za kraj marta i pocetak aprila u CineStar...