•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Sunovrat poslednje američke devojke

Intrigantno pitanje postavljeno od grupe Eurythmics, još davne 1983-e godine, „Ko je ta devojka“, dobiće odgovor danas.

To je ona devojka koja će naići na unakažena tela svojih prijatelja i prijateljica, ona koja će odmah zatim biti gonjena, oborena, saterana u ćoše, povređena, koja će vrištati, uzaludno zapomagati za pomoć, koja će šepati, neminovno se saplitati i ustajati i beskonačno vrištati, usamljena će gledati smrti u oči, ali tako prestravljena smoći će ona snage da se odupre od Zlice dovoljno dugo da bude spašena, prema završetku scenarija A, ili da ga lično likvidira, prema završetku scenarija B.

Ona je od samog početka tog zapuštenog i nepravedno ozloglašenog podžanra strave i užasa – slešera – predstavljena kao čedna, glavna i smerna protagonistkinja, seksualno neaktivna, obazriva, inteligentna (koliko to scenario ovakvog žanra dozvoljava, kao i sam intelekt scenarista, koji, ruku na srce, ne može da se pohvali istim) i preduzimljiva. Drugim rečeima, jedna savršena američka filmska herioina, ili kako bi jedna baba rekla drugoj: „Fino jedno dete. Ne psuje, ne voli da ogovara, kad se dvoje svađaju tu je da ih pomiri, sva je ispravna, kao B92 da je pravio.“

A ipak, na te filmove se gledalo kao mizogene, prelazeći, ili ostajući slepi, pred činjenicom da je „poslednja devojka“ pohvalni junak priče, neko ko preživljava, pozitivan i uzoran model za oba pola. Umesto da bude eksplotisana kao njene pridošle seke iz Italije, ona pobeđuje, postaje malo neuoravnotežena, doduše, ali ostaje naš pravi mali šampion.

Ako ima ikakve vrednosti u slešer istoriji, osim poslednjih 15 minuta (što varira od filma do filma i reditelja do reditelja), onda je to sigurno model koji je predstavljen „poslednjom devojkom“. Da nije tako, „Halloween“ ne bi postao fenomen kakav jeste danas. U njemu se po prvi put našla devojka koja je izazvala simpatije publike, a da nije bila hiper pametna, zapanjujuće prelepa, seksualno zanimljiva, ili da je pokazala interesovanje prema cigaretama, travi i drogama. Jedno potpuno obično devojče koje je i započelo igru nadmurdrivanja sa Zlicom, ali ne i sam podžanr slešera jer je on u naznakama već bio 1971-e godine u Italiji, 1973-e u Americi, ali to je priča za neku drugu temu. Zato i teško pada starijim simpatizerima ovog podžanra na šta se danas svela „poslednja devojka“ - na prekopiran izgled otpadnica iz porno industrije.

Tokom osamdesetih godina „poslednja devojka“ je evoulirala preko Alice i Ginny iz prva dva nastavka „Friday the 13th“, dok je Nancy iz „A Nightmare on Elm street-a“ uvela novi elemenat u mešavinu „poslednje devojke“. Više nije mogla da računa na pomoć u vidu dr Loomisa, ili nebuloznih pojavljivanja bivših momaka u poslednjim sekundama, već je bila primorana da lično nasamari Zlicu njenog filma. Dovoljno je samo setiti se kakave je skalimerije primenila na kraju filma, setiti se i nasmejati se budjenjem asocijacija na crtani film Toma i Džerija. Onda stiže Ripleyeva sa „Aliens-ima“ i podiže, pre svega svojim glumačkim sposobnošću, standard „poslednje devojke“. Krajem Reganove dekade i početkom Bushove, (oca mu), „poslednja devojka“ dobija i materinski instinkt. Rachel iz „Halloween-a IV” dobija Jamie, Kirsty iz „Hellraiser-a II“ nezvaničnu sestru Tiffany o kojoj mora da brine, i sve to da bi se pokrila i najnovija, mlada tinejdžerska grupa, gledaoca, a zajedno sa tim stavio akcenat na porodične vrednosti.

Sa prolaskom dekade i ulaskom u vreme Klintona, „poslednja devojka“ postaje ono što joj je oduvek i bilo suđeno, gubi, na žalost, svoju ranjivost i svakodnevnost, i postaje Buffy. Ta, pored svega, spasava i svet i nalazi vreme da bude produktivna i u školi i kod kuće. Američki san, košmar gledaoca.

„Poslednja devojka“ jeste najzabavnija stvar koja je dominirala žanrom osamdesetih godina, jednostavno nezamenljiva. Međutim, nisu sve „poslednje devojke“ bile nalik jedna drugoj, ne, ne, dešavalo se da je „poslednja devojka“ Zlica filma („Night School“), navlakuša za gledaoce („Happy Birthday to Me“) ili čak da postane „poslednji dečko“ Zlica („Sleepaway Camp“).

Kakvu god ona ulogu imala nikada ne bi uspela u njoj da nije bilo nekoga da navija za nju, američku dobricu. Zato danas, umesto da odgledate savremenu američku produkciju slešera i njegove „poslednje devojke“, bolje iznajmite savremnu produkciju pornografske sadržine, jer razlike između „poslednje“ i „zaprepašćene“ devojke nećete ni primetiti. Ali, uvek vam ostaje mogućnost da se okrenete evropskom slešeru, posebno skandinavskom, u kojem još uvek može da se pronađe, živo i zdravo, naše drago i milo junače.

Podeli:



Preporucujemo

Repertoar bioskopa Vilin Grad od 28. marta do 3. aprila
Novi filmovi za kraj marta i pocetak aprila u CineStar...
Repertoar bioskopa Cine Grand Delta Planet od 28. marta do...
Repetoari Cineplexx bioskopa u Beogradu za period od 28....
Repetoari Cineplexx Niš bioskopa za period od 28. marta do...
Evropska premijera filma „YU Grupa – Trenutak sna“...