•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

The Professor and the Madman (2019)

Zamalo da dobijemo prvi leksikografski film u istoriji kinematografije (ako izuzmemo epizodu Crne guje u kojoj junaci pokušavaju da napišu ceo rečnik za jedno veče), ali avaj – na kraju smo dobili nešto što se radije krsti kao istorijska melodrama koja nema jasan fokus u tome da li želi da bude priča o jednom rečničkom poduvatu, priča o neobičnom prijateljstvu između dve izuzetne individue ili možda priča o iskupljenju.

Međutim, s obzirom na produkcijske probleme i odlaganja, treba da budemo zadovoljni što smo uopšte dobili gotov i celovit film. Za one koje zanima istorijska leksikografija, ovo može biti poučna priča o tome kako je započet rad na Oksfordskom rečniku, o neobičnom i posvećenom pregaocu Džejmsu Mareju, samoukom poligloti i lingvisti koji je postavio jasne kriterijume o tome kako jedan od najuticajnih rečnika na svetu treba izrađivati. S te strane zanimljiva je i pouka njegovih nalogodavaca, oksfordskih sedih glava koje rečnik engleskog jezika vide kao sredstvo hegemonijalnog ujedinjena svih britanskih kolonija pod jednom krunom. Takođe, u prizorima koji se direktno bave izradom rečnika laici će uvideti koliko je to kompleksan i zahtevan posao koji se neretko priželjkuje najgrđim robijašima kao vid kazne. S druge strane, oni drugi će u ovom filmu naći deo neotkrivene istorije čije je jedan od aktera Vilijam Čester Majnor, penzionisani hirurg američke vojske koji zalutao u svojoj šizofreniji počinjava neoprostiv zločin zbog koga dospeva u mentalnu ustanovu iz koje pruža nemerljiv, ako ne i ključan doprinos Mareju da kompletira prvi tom rečnika.

Ostatak filma je melodramska klackalica između Marejevih pokušaja da spase što Majnorovu dušu što telo, njegovo gubljenje u sopstvenim vizijama i pokušaji da se iskupi pred porodicom čoveka koga je usmrtio. Pojedinosti njihove fascinante kolaboracije se u tome pomalo gube, i film iz leksikografskog skreće u BBC-jevu „život piše drame“ „true crime“ priču. Međutim, i pored neujednačenosti i očiglednog nepoštovanja vremenskog toka (događaji u filmu prikazani su kao da se dešavaju u toku jedne godine iako su se protezali na 20), treba da budemo zadovoljni što je ovakav film uošte i snimljen i što smo delić leksikografske istorije ipak dobili u populističnom tonu koji svojim jakim ulogama potpiruju Mel Gibson i Šon Pen.

Autor: Slobodan Novokmet (Helly Cherry)

Žanr:biografski, misterija, drama
Godina:2019
Reziser:Farhad Safinia
Scenario:John Boorman, Todd Komarnicki
Uloge:Mel Gibson, Sean Penn, Eddie Marsan
Studio:Fastnet Films, 22h22, Caviar Antwerp NV
Zemlja:Ireland
Jezik:engleski
Trajanje:124 minuta
Podeli:



Preporucujemo