•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Wild at Heart (1990)

Divlji u srcu (eng. Wild at Heart) je američki film iz 1990. godine koga je napisao i režirao David Lynch, a koji je temeljen na romanu Wild at Heart: The Story of Sailor and Lula iz 1989. godine autora Barryja Gifforda. Radnja knjige i filma vrti se oko Sailora Ripleyja (Nicolas Cage) i Lule Pace Fortune (Laura Dern), mladog para iz Cape Feara (država Severna Karolina) koji beže od njene dominantne majke (Diane Ladd). Zbog majčinog spletkarenja, u potragu za njima ubrzo se uključuje i mafija.

Iako je u početku Lynch želeo samo da producira film, nakon što je pročitao Giffordov roman odlučio je samostalno da ga adaptira i režira. Nije mu se svideo kraj knjige pa ga je odlučio promeniti kako bi ostao verodostojan njegovoj viziji glavnih likova. Divlji u srcu uključuje nekoliko aluzija na Čarobnjaka iz Oza i Elvisa Presleyja i njegove filmove.

Prve test projekcije filma nisu prošle dobro; Lynch je procenio da je 80-tak ljudi izašlo iz dvorane nakon prve projekcije, a 100-tinjak nakon druge. Film je primio mešane i negativne kritike i ostvario tek skroman box-office rezultat u SAD-u zaradivši sveukupno 14 miliona dolara (procenjeni budžet iznosio je 10 miliona dolara). Na filmskom festivalu u Cannesu 1990. godine film je osvojio Zlatnu palmu, a ocene publike varirale su od izrazito negativnih do pozitivnih. Glumica Diane Ladd za film je nominovana u kategoriji sporedne glumice za prestižne filmske nagrade Zlatni globus i Oscar.

Ljubavnici Lula (Dern) i Sailor (Cage) bivaju razdvojeni nakon što on završi u zatvoru zbog ubistva iz samoobrane muškarca koji ga je napao nožem; napadača je unajmila Lulina majka, Marietta Fortune (Ladd). Nakon što Sailor izađe iz zatvora, Lula ga dočekuje i daje mu njegovu jaknu od zmijske kože. Odlaze u hotel u kojoj je ona rezervisala sobu, vode ljubav, a nakon toga odlaze na koncert speed metal benda Powermad. U klubu se Sailor sukobi s muškarcem koji je prišao Luli što inspiriše bend da zasviraju pesmu Elvisa Presleyja "Love Me". Kasnije, natrag u sobi, nakon ponovnog vođenja ljubavi, Sailor i Lula napokon odluče da pobegnu u Kaliforniju čime krše njegovu uslovnu kaznu. Lulina majka unajmljuje privatnog detektiva Johnnieja Farraguta (Harry Dean Stanton) - inače njenog sadašnjeg/bivšeg dečka - kako bi ih pronašao i vratio nazad. Međutim, iako Johnnie to ne zna, Marietta je takođe unajmila i gangstera Marcellesa Santosa (J. E. Freeman) kako bi ih pronašao i ubio Sailora...

U leto 1989. godine Lynch je završio rad na pilot epizodi svoje uspešne televizijske serije Twin Peaks i pokušao spasiti svoja dva projekta - Ronnie Rocket i One Saliva Bubble - od kojih su se oba našla u ugovornim problemima zbog bankrota Dine De Laurentiisa koga su otkupili Carolco Pictures. Lynch je izjavio: "Imao sam puno problema s tim preprekama... Nije to bila Dinova krivica, ali nakon što mu je kompanija propala i mene je to povuklo." Nezavisna produkcijska kompanija Propaganda Films zatražila je od Lyncha da razvije noir scenario temeljen na kriminalističkom romanu iz 40-tih godina prošlog veka, dok je Monty Mongomery - Lynchov prijatelj i saradnički producent na Twin Peaksu - upitao autora Barryja Gifforda na čemu trenutno radi. Gifford je baš pisao manuskript Wild at Heart: The Story of Sailor and Lula, ali još uvek je morao napisati dva poglavlja. Ipak, dao je Montgomeryju da pročita nezavršeni tekst dok je producent radio na pilot epizodi Twin Peaksa. Montgomery je to i učinio i nakon dva dana nazvao Gifforda i rekao da želi od knjige napraviti film. Dva dana posle Montgomery je Lynchu dao Giffordovu knjigu dok je ovaj radio na montaži pilot epizode Twin Peaksa, pitajući ga da li želi da radi na filmskoj adaptaciji iste kao izvršni producent. Lynch se priseća da mu je rekao: "To je super Monty, ali što ako pročitam knjigu i zaljubim se u nju i poželim ju sam adaptirati?" Montgomery nije mislio da će se Lynchu knjiga svideti zbog toga što je mislio da "to nije njegova stvar". Lynchu se, međutim, knjiga svidela i uskoro je nazvao Gifforda te ga pitao da li može po njoj snimiti film. Priseća se: "Bila je to baš prava stvar za to vreme. Knjiga i nasilje u Americi uronili su u moj um i mnoge različite stvari su se dogodile." Lyncha je privukla "moderna romansa u svetu nasilja - film o pronalasku ljubavi u paklu" i takođe "određen strah zbog filma, kao i zbog stvari koje je sanjao. Tako da se film na neki način čini istinitim".

Lynch je dobio odobrenje od Propagande za zamenu projekata; međutim, budući je početak produkcije bio zakazan već dva meseca nakon otkupa prava na knjigu, reditelj je bio prisiljen da radi ubrzanim tempom. Rekao je Cageu i Dern da pročitaju Giffordovu knjigu te je u samo nedelju dana napisao scenario. Prema Lynchovom vlastitom priznanju, prva verzija scenarija je bila "depresivna i poprilično lišena sreće, pa ga niko nije hteo da snima". Lynchu se kraj Giffordove knjige nije svideo - na kraju knjige Sailor i Lula zauvek prekidaju svoju vezu. Za Lyncha "to zaista nije izgledalo stvarno, uzimajući u obzir njihove osećaje jedno prema drugome. Nije se činilo uopšte realnim! Imalo je, doduše, svežine, ali ja je nisam mogao videti." Upravo je u tom trenutku rediteljeva ljubav prema klasiku Čarobnjak iz Oza počela imati uticaj na scenario pa je uključio referencu na "žutu ulicu od cigle". Lynch se priseća: "Bio je to izuzetno grub svet i postojalo je nešto u Sailoru kao buntovniku. Ali buntovnik sa snom iz Čarobnjaka iz Oza je nešto prekrasno." Samuel Goldwyn, Jr. je pročitao ranu verziju scenarija i takođe mu se nije svideo Giffordov kraj pa ga je Lynch promenio. Međutim, reditelj je bio zabrinut da je ova promena učinila film previše komercijalnim, "previše je komercijalno napraviti srećan završetak, ali da to nisam uradio ne bih ostao veran materijalu koji mi je pomogao da nešto njime kažem."

Lynch je u scenario dodao nove likove, kao npr. G. Reindeera i Sherilyn Fenn kao žrtvu saobraćajne nesreće. Tokom probnih snimanja Lynch je s Cageom i Dern započeo priču o Elvisu Presleyju i Marilyn Monroe. Nabavio je kopiju Elvisovih zlatnih hitova i nakon što ih je preslušao pozvao je Cagea i rekao mu da mora otpevati dve pesme: "Love Me" i "Love Me Tender". Glumac je na to pristao i snimio ih u studiju i sinhronizovano otpevao na setu. U jednom trenutku Cage je upitao Lyncha da li može nositi jaknu od zmijske kože u filmu pa je Lynch to ukomponovao u scenario. Pre nego je snimanje započelo, Dern je predložila da ona i Cage zajedno preko vikenda odu na izlet automobilom u Las Vegas kako bi se što bolje sprijateljili i lakše uživeli u svoje likove. Dern se priseća: "Složili smo se da Sailor i Lula moraju biti jedna osoba, jedan lik, koji ćemo zajedno deliti. Ja sam seksualna, divlja, Marilyn, ženska fantazija; Nick je zmijska koža, Elvis, sirov, vatren, muška strana." Lynch je započeo snimanje filma 9. avgusta 1989. godine u Los Angelesu (uključujući i dolinu San Fernando) i New Orleansu s relativno skromnim budžetom od 10 miliona dolara. U originalu film sadržava puno eksplicitnije erotske scene između Sailora i Lule. U jednoj ona doživljava orgazam dok priča Sailoru san koji je imala o tome kako ju para divlja životinja. Još jedna izbačena scena bila je ona u kojoj se Lula spušta na Sailorovo lice govoreći: "Zagrizi Lulu".

Prema Lynchu jedna od tema kojima se bavi film jest "pronalaženje ljubavi u paklu". Istaknuo je: "Za mene je to samo kompilacija ideja koje su mi dolazile. I one mračne i one vesele i one humoristične - sve rade zajedno. Pokušao sam biti što verniji tim idejama i pokušao sam ih staviti u film." Slična kao i u Lynchovom prethodnom filmu Blue Velvet, iznenadan idealni kraj savršene sreće je toliko uronjen u ironiju da se na koncu čini da Lynch predlaže onim gledaocima koji imaju potencijal za nasilje da pronađu istinsku sreću.

Prve test projekcije filma Divlji u srcu nisu prošle dobro, a najviše je kritikovano nepotrebno snažno nasilje. Tokom prve test projekcije osamdeset ljudi izašlo je s iste usled vrlo intenzivne scene mučenja lika Johnnieja Farraguta. Lynch je odlučio da ništa ne izbaci iz filma pa je nakon druge test projekcije stotinu ljudi izašlo tokom iste scene. Lynch se priseća: "Do tada sam već znao da scena ubija film. Pa sam je zbog toga izmenio kako bi ona ostala snažna, ali istovremeno ne i toliko mučna da natera ljude da trče iz bioskopskih dvorana." Takođe dodaje: "Ali to je upravo bilo ono o čemu je film Divlji u srcu govorio: da se u svetu događaju zaista lude, bolesne i uvrnute stvari."

Film je završen dan pre nego je premijerno prikazan na filmskom festivalu u Cannesu 1990. godine u Grand Auditoriumu s 2400 sedišta. Nakon projekcije dobio je "ovacije" publike. Kada je predsednik žirija Bernardo Bertolucci službeno objavio da je upravo Divlji u srcu osvojio Zlatni palmu na festivalu, zviždanje publike je skoro nadglasalo aplauz, a filmski kritičar Roger Ebert je bio jedan od najglasnijih zviždača filmu. Barry Gifford se priseća da je prevladavalo ozračenje u medijima koji su se nadali da Lynchov film neće uspeti. "Sve vrste novinara pokušale su napraviti kontroverzu i naterati me da kažem da film uopšte nije kao knjiga ili da je Lynch uništio moju knjigu. Mislim da su svi od Time Magazinea do What's On In London bili razočarani kad sam rekao da je film fantastičan, odličan; poput velike mračne muzičke komedije". Američki audio vizualni centar rekao je Lynchu da verzija filma prikazana u Cannesu dobiva rejting X u Severnoj Americi osim u slučaju da ne prepravi film (tada u SAD-u još uvek nije postojao rejting NC-17). Prema ugovoru, reditelj je morao napraviti verziju filma koja bi imala najjači rejting R. Napravio je tek jednu izmenu u sceni u kojoj lik sam sebi puca u glavu sa sačmarom. Dodao je dim kako bi ublažio krv i prekrio trenutak u kojem vidimo kako se glava odvaja od ostatka tela. Verzije filma koje su puštene u međunarodnu distribuciju nisu menjane. DVD izdanje u Regiji 1 u distribuciji MGM-a sadrži kompletnu scenu kao posebni dodatak.

Film Divlji u srcu počeo je sa emitovanjem u američkim bioskopima 17. avgusta 1990. godine u limitiranoj bioskopskoj distribuciji koja je uključivala 532 dvorane i u prvom vikendu je zaradio 2.9 miliona dolara. U širu bioskopsku distribuciju krenuo je 31. avgusta (618 dvorana) i zaradio je dodatnih 1.8 miliona dolara. Film je na kraju zaradio 14.5 miliona dolara u SAD-u čime je bez problema pokrio svoj budžet procenjen na 10 miliona dolara.

Film ima 64% pozitivnih kritika na popularnoj internet stranici Rotten Tomatoes, i ocenu 52/100 na stranici Metacritic. Nakon početka bioskopske distribucije dobio je uglavnom pomešane i negativne kritike. Roger Ebert je u svojoj kritici za Chicago Sun-Times napisao: "Da, on je dobar reditelj. Ako ikad odluči da napravi film o tome što se zaista događa u njegovoj glavi, umesto da se skriva iza studentskog humora i parodija, možda i shvati svoje rano obećanje koje je dao filmskom svetu s Eraserheadom. Ali on voli box-office nagrade koje idu ruku pod ruku s njegovim pop satirama pa radi nečasne filmove poput ovog." USA Today dala je filmu jednu i po zvezdicu od četiri, istaknuvši: "Ovo je takođe čudan filmski pokušaj, ali se ovoga puta namera čini isforsiranom". U svojoj kritici za Sight & Sound, Jonathan Rosenbaum je napisao: "Možda je najveći problem filma što, uprkos najboljim naporima glumaca Cage i Dern, Lyncha zanima samo ikonografija, a ne i likovi. Kada se gledaju samo scene zla, korupcije, poremećenosti, sirove strasti i osakaćivanja (baš tim redosledom), Divlji u srcu je pravi rog." Filmski kritičar Richard Combs za Time je napisao: "Film je nakupina nevinosti, zla pa čak i pravih saobraćajnih nesreća bez pravog konteksta koji bi dao važnost žrtvama ili preživelima." Za Cineaste magazin kritičar Christopher Sharrett ističe: "Lynchovi likovi su toliko animirani da bi ga mogli nazvati teoretičarom, a ne rediteljem, s tim da on nije toliko izazovan... Niko ne može biti siguran što Lynch voli, a što ne, a njegovim upečatljivim scenama često nedostaje suosećanja kako bi ga prihvatili kao hroničara morbidnosti puput Fellinija." Međutim, Peter Travers za Rolling Stone magazin je napisao: "Počevši od razuzdanog samog početka i nastavivši u tom tonu, Lynch stvara blagi ljubav-u-begu roman, stvarajući lomaču od filma koji potvrđuje njegovu reputaciju kao najuzbudljivijeg i najinovativnijeg filmaša svoje generacije."

Diane Ladd je bila nominovana u kategoriji najbolje sporedne glumice za prestižne filmske nagrade Oscar i Zlatni Globus, ali nije uspela osvojiti niti jednu. Frederick Elmes je bio nominovan u kategoriji najbolje kamere, a Willem Dafoe u kategoriji najbolje sporedne muške uloge na Independent Spirit Awards. Elmes je osvojio nagradu u svojoj kategoriji. 1990. godine film je osvojio prestižnu Zlatnu palmu na filmskom festivalu u Cannesu i tako postao drugi od sveukupno tri američka filma za redom koji su na tom festivalu proglašeni najboljima (ostala dva su bila Seks, laži i videotrake iz 1989. i Barton Fink iz 1991. godine).

Iz Vikipedije, slobodne enciklopedije
Žanr:krimi, romansa
Godina:1990
Reziser:David Lynch
Producent:Steve Golin, Monty Montgomery, Sigurjon Sighvatsson
Scenario:Barry Gifford, David Lynch
Uloge:Nicolas Cage, Laura Dern, Willem Dafoe
Uzrast:NC-17
Award:Nominovan za Oscara, dve nagrade i 5 nominacija
Box office:14.5M USD
Studio:PolyGram Filmed Entertainment, Propaganda Films
Zemlja:United States
Jezik:Engleski
Trajanje:125 minuta
Podeli:



Preporucujemo

Ko je i zašto provalio u kuću Džonija Depa
Harry Styles i Olivia Wilde započeli vezu na snimanju...
’Mallrats 2’ vraća celu ekipu Kevin Smith-ovog...
Keanu Reeves priznaje da je uvek želeo da igra Wolverine-a
Da li uloge u "Malcolm & Marie" mogu doneti Oscare Zenday-i...
The Truffle Hunters (2020) - uskoro
Otkriveno koju epizodu „Prijatelja“ gledaoci najviše...
Dve nedelje života (Two Weeks to Live) – avanturistička...
Film "Wonder Woman 1984" ostvario zaradu od 118 miliona...
Repertoar Cineplexx Niš bioskopa od 14. do 20. januara
Flash Vs. Captain Boomerang film je trebalo već da se...
Preminula Barbara Šeli, zvezda horor filmova iz pedesetih
Tom Kruz ulaže milione kako bi završio novu Nemoguću...
12 interesantnih stvari o Mr. Bean-u – Rowan-u Atkinson-u
The Dig (2021) - uskoro
Finiks opet u glavnoj ulozi u nastavku Džokera?
Netflix će objavljivati novi film svake nedelje u 2021....
Reboot filma ’Knight Rider’ još uvek nije dobio...
Kristofer Nolan režira još jedan film o Betmenu?
Režiser filma ’Speed’ želi da se Keanu Reeves vrati...
Preminula Marion Ramsey, zvezda legendarne "Policijske...
Režiser tera Patinsona da po 50 puta ponovi scenu u...
The King’s Man (2021) - uskoro
Glumica otkrila da prezire svoje ime
Potpisan protokol o saradnji Filmskog centra Srbije,...
Biković: Vreme iskušenja i borbe
Objavljen prvi insert za film 'Dara iz Jasenovca'
Projekat Pukotine u ledu novog filma Maje Miloš podržan i...
Vin Diesel će se vratiti u Bloodshot 2
Film Quo Vadis Aida Jasmile Žbanić dostupan još 7 dana...